ظرفیت نیروگاهی کشور به بیش از ۹۲ هزار مگاوات رسید.

ظرفیت نیروگاهی کشور از ۹۲ هزار مگاوات عبور کرد


ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران تا پایان دی ماه سال جاری به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسیده که نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد افزایش داشته و از این مجموع، ظرفیت نیروگاه‌های گازی با ۳.۱ درصد افزایش به ۲۳ هزار ۳۳۰ مگاوات رسیده است. همچنین، ظرفیت ساخت و ساز برق از نیروگاه‌های ساخت و ساز پراکنده و انرژی‌های تجدیدپذیر نیز افزایش یافته و کل ظرفیت ساخت و ساز برق کشور به ۳۳۵ هزار و ۱۱۵ میلیون کیلووات ساعت رسیده است. در زمان اوج بار سال جاری، قدرت عملی شبکه برق کشور به ۷۰ هزار و ۶۴۶ مگاوات افزایش یافته و نیاز مصرف برق به ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات رسیده است.

به گزارش دیجیاتور، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازماندهی شبکه برق ایران، میزان ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور تا پایان دی ماه سال جاری به عدد ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسیده است که نسبت به سال گذشته ۱.۴ درصد افزایش دارد.

در این بین میزان ظرفیت نیروگاه‌های گازی کشور با ۳.۱ درصد افزایش به رقم ۲۳ هزار ۳۳۰ مگاوات رسید که ۲۵.۳ درصد از کل ظرفیت ساخت و ساز نیروگاهی کشور را شامل می‌شود.

همچنین میزان ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش نیروگاه‌های ساخت و ساز پراکنده نیز با ۱۱.۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته به رقم ۲۴۸۵ مگاوات رسید که ۲.۷ درصد از کل ظرفیت ساخت و ساز برق کشور را شامل می‌شود.

همچنین در سال جاری میزان ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۱۲۰ مگاوات رسیده است.

بر این اساس کل ظرفیت ساخت و ساز برق کشور در سال ۱۴۰۲ و تا پایان دی ماه به رقم ۳۳۵ هزار و ۱۱۵ میلیون کیلووات ساعت رسید که نسبت به سال گذشته افزایش ۵.۳ درصدی و نسبت به ماه قبل نیز افزایش ۸.۸ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش قدرت عملی شبکه سراسری برق کشور در زمان اوج بار سال جاری در مطالعات تاریخی ۱۹ تیرماه و رأس ساعت ۱۴ و ۴۸ دقیقه به ۷۰ هزار و ۶۴۶ مگاوات رسید که در این بین سهم نیروگاه‌های حرارتی و اتمی در تأمین نیاز مصرف برق ۵۹ هزار و ۴۱۴ مگاوات و سهم نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر نیز ۱۱ هزار و ۲۳۲ مگاوات بود و افزون بر این ۴۰۳ مگاوات نیز بازرگانی بین‌الملل برق صورت گرفت.

این در حالی است که اوج تقاضای مصرف برق در سال جاری در مطالعات تاریخی ۱۹ تیر ماه رأس ساعت ۱۴ و ۴۸ دقیقه رخ داد که نیاز مصرف برق کشور به رقم ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات رسید و نسبت به اوج بار سال گذشته ۵.۸ درصد افزایش داشت.


ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور افزایش یافته است، ظرفیت نیروگاه‌های گازی و نیروگاه‌های ساخت و ساز پراکنده نیز افزایش یافته است. همچنین ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز افزایش یافته است. کل ظرفیت ساخت و ساز برق کشور نیز افزایش یافته و قدرت عملی شبکه سراسری برق کشور نیز افزایش یافته است. در این میان، اوج تقاضای مصرف برق در کشور نیز افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *