نقش سازمان ماهواره در تحریک رأیگیری/ بررسی عملکرد صدا و سیما
0 نظر
در نشست بررسی نقش صدا و سیما در رأیگیری، عبدالله مرادی و محمد صالح مفتاح در موسسه آموزش عالی صدا و سیما شرکت کردند و نقش این صدا و سیما در رأیگیری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مورادی بر اهمیت مشارکت مردم و رقابت حزبها تاکید کرد و صالح مفتاح بر تلاشهای سازمان در ایجاد فضای انتخاباتی سالم و حفظ عدالت انتخاباتی تاکید داشت. آنها به اهمیت تبیین معنای مشارکت و ایجاد امید به آینده توسط رسانهها اشاره کردند و نتیجه کار گروهی سازمان در این زمینه به صورت یک مدال افتخاری به آنان تقدیم شد. بر اساس گفتههای مرادی، نقش و تأثیر صدا و سیما در افزایش تعداد نامزدها و تغییرات الگوی رایدهی مردم در رأیگیری به طور واضح قابل مشاهده است.
به گزارش دیجیاتور، نشست بررسی نقش صدا و سیما در رأیگیری پارلمان با حضور عبدالله مرادی، مدیر کل سیاسی وزارت کشور و محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد رأیگیری صدا و سیما در مطالعات تاریخی ۲۱ اسفند در موسسه آموزش عالی صدا و سیما توسط تشکل جامعه رسانه اسلامی دانشجویان موسسه آموزش عالی صدا و سیما برگزار شد.
در ابتدای این نشست، عبدالله مرادی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور عنوان کرد: نقش مردم در برگزاری رأیگیری مهم است، صدا و سیما هم موتور محرکهای است که رأیگیری را وارد شور انتخاباتی میکند و لازم است که هر ۲ این نقشها مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ در حوزه رقابت، رقابت در طول سال با مشکل و چالش همراه بود، ولی ما رقابت خوبی داریم چون حزبهای مختلفی در کشور فعال هستند و هرچقدر احزاب بیشتر باشند، مردم سالاری دینی بیشتر است.
وی افزود: همیشه چالش بستر سالم برای صحبت و مناظره درمورد نظام مسائل کشور و راهکارها برای عبور از مشکلات کشور وجود داشته است، در گفتوگوهای سیاسی، اشخاص و احزاب مختلف در تلویزیون حاضر میشدند و گفتوگو میکردند. گفتوگوی شناسنامهدار خوب است که گویندهاش نماینده حزبی یا گروهی باشد در این دوره در همه حوزهها رقابت ایجاد شد و فعالیت ۲۰۰ شبکه تلویزیونی بخشی از برنامه سالمسازی فضای رقابت بود؛ وظیفه مهمی که مجموعه رسانه دارد، این است که معنای مشارکت را برای مردم تبیین کند و امید به آینده را افزایش بدهد.
پس از این محمد صالح مفتاح مطرح کرد: موضوع رأیگیری از نقاط عطف و برجسته سازمان بوده است و همیشه برای آن چالش و مسألهای بزرگ خواهد بود، این اولین انتخاباتی بود که در دوره جدید تحولی برگزار شد و کشور در شرایط خاصی بود، مشکلات معیشتی و تورم بالایی داریم و این مساله فشار رسانهای زیادی به جامعه وارد کرده است که همین امر، باعث نمایان شدن توان سازمان است.
وی در ادامه، گفت: تقریباً یک سال و اندی پیش وارد فضای انتخاباتی شدیم؛ با نخبگان مشورت کردیم، سلامت رأیگیری، اعتماد به نمایندگان مجلس و کارآمدی مجلس در نگاه مردم از انگارههای ذهنی مردم بود که کار ما را دشوار میکرد، اهمیتدادن به جایگاه مجلس یک وظیفه مهم بود و در این راستا در شبکه خبر، ۲ جلسه صحن علنی را پوشش رسانهای دادیم؛ در سازمان طبق مقررات قدیمی، هیچ فعالیت تبلیغاتی انجام نمیشد، اما مقررات تغییر کرد و یک همکاری شکل گرفت و فرایند تسریع شد و مقررات به دوره جدید رسید.
دبیر ستاد رأیگیری صدا و سیما ادامه داد: مساله عدالت با کانالهای تلویزیونی تقریباً حل شد، به الگویی در حوزه معرفی محصولات رسیدهایم، تعداد زیادی مناظره حول این مسائل شکل گرفت، از ظرفیت عظیم استانها استفاده شد و بیش از ۱۱۰۰ مناظره ضبط و پخش شد و کمترین حاشیه را داشت، برنامههای تلویزیونی هم با راهبردها همسو بود، تلاش شد بیاعتمادیای که به نهاد مجلس وجود داشت با برنامههایی با عنوانهای مختلف اصلاح شود، مناظرهها دیدگاهها را در کنار هم میدید، شبکههای مختلف پای کار رأیگیری بودند و در حوزههای مختلف رأیگیری نقش داشتند، الحمدالله مدال افتخاری بر سینه سازمان نشست، آن هم صحبت مقام معظم رهبری بود، این کار گروهی همهی سازمان بود تا فضای رأیگیری به فضای مطلوبتری تبدیل شود.
مفتاح اظهار کرد: مساله اساسی ما کاهش هزینه عدالت انتخاباتی و در دسترس بودن برای همه بود، ما باید شاخصی وسط میگذاشتیم که کسانی که شرکت میکنند واقعاً قصد رقابت داشته باشند، کسی که یک درصد از آرا را کسب کرده باشد کل هزینه به آن کاندید باز میگردد، این عددی که اعلام شده باید کنار هزینههای قدیمی هر کاندیدا قرار بگیرد، هزینههای شخصی بسیار اعداد نجومیای هستند، هزینهای که سازمان اعلام کرده بسیار کمتر از هزینه بنرهای تبلیغاتی سطح شهر است، این هزینه از نظر گستردگی و تعداد نامزدها عدد تغییر میکرد. در استانها و شهرستانها اقبال به مناظرات زیاد بود و خیابانها را خلوت میکرد، اگر ما دنبال درآمدزایی بودیم قیدی برای بازگشت پول نمیگذاشتیم، اگر با معرفی محصولات تلویزیونی مقایسه شود معلوم میشود که چقدر آنتن صداوسیما گران است و عددی که تعیین شده چقدر کم است، عدد اولی که انتخاب شد، هزینه یک پکیج بود که به تصویب نرسید.
سپس مدیرکل سیاسی وزارت کشور، گفت: در تهران با اینکه رأی رایدهندگان ثابت بوده است، میزان کسانی که مردم میتوانستهاند به آنها رأی بدهند، سه برابر شده است. از طرفی الگوی رأی دهی مردم دچار تغییر شد. در دوره گذشته به طور میانگین هر شهروند در فهرست سی نفرهی تهران به ۱۶/۵ نفر رأی داده است. در این دوره هر فرد میانگین به ۱۱/۵ نفر رأی داده است؛ این موضوع نشان میدهد در کنار اینکه نامزدهای ما سه برابر شدهاند، فهرستهای موجود در جریان رأیگیری چند برابر شده اند، الگوی رایدهی به سمت انتخاب چند لیستی حرکت کرده است و نتیجه این اتفاق توزیع آرا در حوزه انتخابیه تهران است. افزایش افراد دوره دوم رأیگیری ماحصل همین فرآیند است.
نتیجه برگزاری نشست بررسی نقش صدا و سیما در رأیگیری پارلمان این بود که نقش مردم و صدا و سیما در برگزاری رأیگیری بسیار مهم است. رقابت در این دوره رأیگیری به خوبی برگزار شده است و تلاشهای صورت گرفته برای افزایش امید مردم به آینده و تبیین مفهوم مشارکت بسیار ارزشمند و موفق بوده است. این رأیگیری در شرایطی خاص و با چالشهایی برگزار شده است، اما با عملکرد سازمان و صدا و سیما، مردم بیشتر به صحت و اعتماد به نتیجه رأیگیری اطمینان حاصل کردهاند. اهمیت داده شده به مساله عدالت و کاهش هزینهها، هم از نظر مالی و هم از نظر شفافیت و شفاهیت، توانسته ارتقاء مراتب مشارکت و انگیزه رقابت در میان نامزدها و مردم را افزایش دهد. این نشست بررسی نقش مهم صدا و سیما در ایجاد برنامههای مؤثر تبلیغاتی و پوشش گسترده از مناظرات و برنامههای انتخاباتی در اخبار، باعث بهبود فضای رقابت و افزایش اعتماد عمومی به نظام انتخاباتی شده است.