فروش خارجی محصولات نانو ایران به ۴٨ کشور دنیا
0 نظر
در آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان آن، ۱۸۰۸ محصول نانو در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی ایران ساخت و ساز و به بازار عرضه شدند. این موضوع در هفتمین طرح پیمایش بازار شرکتهای نانو مورد بررسی قرار گرفت تا مالی محصولات نانو و شاخصهای مالی فناوری نانو مورد بطور دقیق تجزیه و تحلیل قرار گیرد. حدود ۸۰ درصد از ۳۵۰ شرکت نانویی در این طرح مشارکت داشتند و حجم فروش محصولات نانو در سال مذکور بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، که حدود ۶ درصد از آن به فروش خارجی محصولات نانو اختصاص داشت. در کل، محصولات نانو ایران به ۴۸ کشور جهان صادر شدند و بیشترین مقدار این فروش خارجی به عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه و گرجستان بود.
عماد احمدوند در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، با اعلام اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۸۰۸ محصول نانو در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی مبتنی بر فناوریهای داخلی ساخت و ساز و روانه بازار شده است، اظهار کرد: هفتمین طرح پیمایش بازار شرکتهای نانو به منظور گردآوری آمار مالی و بازار حوزه فناوری نانو، با هدف تحلیل مالی بازار محصولات و خدمات شرکتهای نانو و اندازه گیری شاخصهای مالی سند توسعه فناوری نانو، در نیمه اول سال ۱۴۰۲ اجرا شد.
دبیر ستاد نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: در این طرح از ۳۵۰ شرکت نانویی بطور کتبی دعوت به مشارکت شد که حدود ۸۰ درصد با ارائه آمار فروش و فروش خارجی محصولات نانوی خود در طرح مشارکت کردند.
احمدوند با اشاره به اینکه حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران براساس این پیمایش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شد، بیان کرد: ارزش دلاری این بازار برابر با یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار است که از این مقدار، ۶۹ میلیون دلار (حدود ۶ درصد از کل بازار نانو) را فروش خارجی این محصولات تشکیل دادهاند.
وی ادامه داد: شیرآلات بهداشتی، نانوکاتالیست منابع هیدروکربن و گاز، نانوکاتالیست وسایل نقلیه، کاشیهای ساختمانی و تزئینی و محصولات اپتوالکترونیک، به ترتیب ۵ محصول پرفروش سال ۱۴۰۱ بودهاند. سه حوزه صنعتی ساخت و ساز، وسایل نقلیه و ترانزیت، و منابع هیدروکربن و گاز و پتروشیمی به ترتیب بیشترین حجم از بازار نانوی سال گذشته را در اختیار داشتند.
دبیر ستاد نانو و میکرو با اعلام اینکه محصولات نانوی ایران براساس آخرین پیمایش به ۴۸ کشور دنیا صادر شدند که عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه و گرجستان پنج مقصد اول فروش خارجی محصولات نانو ایران بودند، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد از کل فروش خارجی نانوی ایران به این ۵ کشور صورت گرفته است.
احمدوند تصریح کرد: هشتمین طرح پیمایش بازار نیز در سال ۱۴۰۳ برای ارزیابی فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۲ انجام میشود.
بیش از ۱۸۰۸ محصول نانو در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی ساخت و ساز شده و به بازار عرضه شده است. حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. فروش خارجی محصولات نانو ایران به ۴۸ کشور دنیا انجام شده و بیشترین حجم فروش خارجی به عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه و گرجستان مربوط میشود. به ترتیب، شیرآلات بهداشتی، نانوکاتالیست منابع هیدروکربن و گاز، نانوکاتالیست وسایل نقلیه، کاشیهای ساختمانی و تزئینی و محصولات اپتوالکترونیک پرفروشترین محصولات نانو سال ۱۴۰۱ بودهاند. دبیر ستاد نانو و میکرو اعلام کرده است که هشتمین طرح پیمایش بازار نیز برای ارزیابی فروش محصولات نانو در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار دارد.