افزایش فروش خارجی سیب‌زمینی به میزان ۱۶۹ درصد

صادرات سیب‌زمینی ۱۶۹ درصد افزایش یافت


کمبود و بیش‌بود محصولات زراعت یکی از معضلات بخش زراعت است که هر سال تکرار می‌شود. در امسال، در حالی که گوجه فرنگی زیاد شده و صفوف طولانی از کامیون‌های پر از گوجه فرنگی جلوی کارخانه‌های رب گوجه فرنگی ایجاد شده، با کم‌بود پیاز روبرو شده‌ایم. عدم وجود مرکزی برای رصد و پایش و سازماندهی داده در بخش نیاز و میزان کشت، و نیز جای خالی ترویج، سبب می‌شود که کشاورزان با برآورد سرانگشتی خود، سال آینده پیاز بکارند و نیاز به گوجه فرنگی به فراموشی سپرده شود. همچنین، در امسال، همچنان با کمبود ساخت و ساز گوجه فرنگی و پیش بود کشت سیب زمینی روبه‌رو هستیم. اگر این امر سازماندهی نشود و مازاد محصولات تبدیل نشود، در سال آینده با کم‌بود ۵۰ درصدی کشت سیب زمینی و بیش‌بود ساخت و ساز گوجه فرنگی مواجه خواهیم شد. در این میان، فروش خارجی سیب زمینی نیز در ۹ ماهه سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، یکی از معضلات بخش زراعت مساله کم‌بود و بیش‌بود محصولات است تجربه‌ای که هر سال تکرار می‌شود. در سالی با کم‌بود پیاز رو به رو می‌شویم و آن را با طلا قیاس می‌کنند در حالی که گوجه فرنگی زیاد شده و صفی طولانی از کامیون‌های پر از گوجه فرنگی جلوی کارخانه‌های رب گوجه فرنگی ایجاد شده با گلایه‌هایی از عدم خرید و راه افتادن شیرابه‌ای از قسمت بار کامیون‌ها که حکایت از خراب شدن محصولات دارد. تا هنگامی که مرکزی برای رصد و پایش و البته سازماندهی داده در بخش نیاز و میزان کشت وجود نداشته باشد و البته جای خالی ترویج، سبب می‌شود تا کشاورزان با برآورد سرانگشتی خود، سال آینده پیاز بکارند و نیاز به گوجه فرنگی به فراموشی سپرده شود.

امسال این روایت خیالی برای سیب زمینی تکرار شده است. رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان تهران گفت، کشت محصولات بدون برنامه انجام می‌شود و این منجر به آسیب‌هایی به ساخت و ساز و تحمیل زیان مالی به دانش مالی کشور شده است؛ به عنوان مثال امسال با کم‌بود ساخت و ساز گوجه فرنگی و پیش بود کشت سیب زمینی رو به رو هستیم. با وجود گوشزد کم‌بود کشت گوجه فرنگی، فروش خارجی ادامه داشت به طوری که قیمت این محصول پرمصرف به بیش از ۴۵ هزار تومان در هر کیلو رسید؛ در حالی که نرخ آن نباید از ۱۵ هزار تومان بیشتر می‌شد. در ادامه تعرفه فروش خارجی ۵۵ درصد شد.

افزایش تعرفه فروش خارجی برای پیاز هم انجام شد و این محصول با عوارض ۱۰۰ درصدی صادر گردید. در ادامه روز گذشته با توجه به پایداری ساخت و ساز، تعرفه‌ها کاهش یافت و به ترتیب به ۳۰ و ۴۰ درصد رسید.

یک تکرار تلخ برای سیب زمینی کاران

به گفته رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان تهران، امسال بالای ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور ساخت و ساز شده که مازاد نیاز داخل است. امکان فروش خارجی زیاد وجود ندارد زیرا کشت سیب زمینی در جهان بالا است.

مصطفی دارایی نژاد عنوان می‌کند، قیمت عمده هر کیلو سیب زمینی بین ۷ تا ۸ هزار تومان بوده که هزینه ساخت و ساز را تأمین نمی‌کند.

اگر این امر سازماندهی نشود و مازاد محصولات از کشاورزان خریداری و برای صنایع تبدیلی استفاده نشود سال آینده با کم‌بود ۵۰ درصدی کشت سیب زمینی و بیش‌بود ساخت و ساز گوجه فرنگی رو به رو خواهیم بود.

افزایش فروش خارجی سیب زمینی

سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران درباره میزان فروش خارجی ۹ ماهه سیب زمینی به مهر گفت: از ابتدای سال تا پایان آذر ماه، ۱۹۶ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم سیب زمینی به ارزش ۷۲ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۵۳۹ دلار به ۱۴ کشور صادر شده است که نسبت به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۵۴ درصدی در وزن و ۱۶۹ درصدی در ارزش همراه بوده است.

وی افزود: سال گذشته ۱۰۵ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۱۵۸ کیلو گرم سیب زمینی در مدت ۱۲ ماه صادر شد که ارزش آن ۳۹ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۱۸۱ دلار بود که در ۹ ماهه فروردین تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱، ۷۷ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۳۶۷ کیلو گرم به ارزش ۲۶ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۹۸۷ دلار صادر شده است.

وی درباره کشورهای هدف تصریح کرد: مقاصد صادراتی سیب زمینی کشور به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، عراق، آذربایجان، امارات، پاکستان، کویت، عمان، قطر، سوریه، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان و ترکیه بوده است.

وی افزود: فروش خارجی سیب زمینی در زمستان ۱۴۰۱ در سه ماهه پایانی سال ۳۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۸۳۸ کیلو گرم به ارزش ۱۳ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۱۹۴ دلار به ۱۰ کشور ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، عمان، قطر، کویت و گرجستان صادر شده است که توجه به بازارهای خرید سیب زمینی در زمستان سال قبل می‌تواند در بازار یابی محصول سیب زمینی در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ نیز تعیین کننده مسیر باشد.


بررسی متن نشان می‌دهد که در بخش زراعت مساله‌ای به نام کمبود و بیشبود محصولات وجود دارد و هر سال تکرار می‌شود. در سال جاری، کمبود پیاز و بیشبود گوجه فرنگی و سیب زمینی رخ داده است. به علت عدم برنامه‌ریزی، زیان مالی برای دانش مالی کشور به وجود آمده است. با وجود کمبود گوجه فرنگی، فروش خارجی ادامه داشت و قیمت این محصول افزایش داشته است. تعرفه فروش خارجی برای پیاز هم افزایش یافت. در نهایت ، نشان داده شده که اگر اقدامی صورت نگیرد، سال آینده تقریباً نصف کشت سیب زمینی کاهش یافته و ساخت و ساز گوجه فرنگی افزایش خواهد یافت. فروش خارجی سیب زمینی در سال جاری نیز با رشد قابل توجهی مواجه بوده است و به کشورهای مختلف انجام شده است. در سال گذشته نیز فروش خارجی سیب زمینی انجام شده بود و ارزش این فروش خارجی رشد قابل توجهی داشته است. البته باید توجه داشت که تعیین کننده مسیر بازار محصولات سیب زمینی در کشور در سه ماه پایانی سال جاری می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *