سینماهای جهان باید فاجعه غزه را تمرین کنند/حمایت رسانهای ارائه کنند!
0 نظر
سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با حضور مدیرعامل کانون و دبیر رویداد هنری برگزار شد. در این جشنواره بسیاری از اهدافی مانند تبادل اندیشهها، کشف توانمندیها و گسترش تواناییها با طرح تکنیک دنبال میشود. ایران با ارسال ۲۵ اثر سینمایی به این جشنواره، به یک قطب انیمیشن تبدیل شده است. بخش مسابقه ایران و بینالملل، با شرکت بسیاری از کشورها و ارسال بیش از هزار اثر مختلف به رقابت میپردازد. همچنین بخشهای خاصی مانند نمایش ویژه، برگزیدههای جشنوارهها و بخش مروری بر آثار پیر هیبرت نیز در این جشنواره حضور دارند. تعداد زیادی اثر در این جشنواره شامل اثر سینماییهای کوتاه و طولانی، پایاننامهها، و باکسهای مختلف برای نمایش آثار مختلف وجود دارد. مسؤولان جشنواره نیز از افزایش توجه به این عرصه هنری و ارائه بستههای آموزشی به مدارس و شهرستانها جهت اطلاعرسانی از آثار جشنواره خبر میدهند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست رسانهای سیزدهمین جشنواره بینالمللی «پویانمایی تهران» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون و محمدرضا کریمیصارمی معاون ساخت و ساز کانون و دبیر این رویداد هنری در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.
محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره بین المللی «پویانمایی تهران» با اشاره به اینکه جشنواره ۱۳ تا ۱۷ بهمن در اداره مرکزی کانون پرورش فکری تهران و توسط آسیفا در اصفهان برگزار میشود، عنوان کرد: این جشنواره اهدافی از جمله فراهم آوردن بستر شایسته برای تبادل اندیشهها، کشف توانمندیها و استعدادها و گسترش تواناییها با طرح تکنیک را دنبال میکند.
وی افزود: امروز ایران در حال تبدیلشدن به یک قطب انیمیشن است و ۲۵ اثر سینمایی به صورت رسمی به جشنواره ارسال شده اما به صورت غیر رسمی ۴۵ اثر ارسال شده است و نشان از این دارد که انیمیشن فرصت بسیار خوبی برای تامین مالی است و این جشنواره پایگاه خوبی برای عرصه این آثار محسوب میشود.
مسابقه ایران و مسابقه بینالملل
دبیر جشنواره با اشاره به ۲ بخش مسابقه ایران و بینالملل در جشنواره، گفت: این جشنواره از دوره سوم به عنوان یک جشنواره بینالمللی ثبت شده است و مواردی نظیر، در زمان مشخص برگزارشدن، کاخ ویژه، سازمان حمایتگر، مخاطب گسترده، دانشکدهها و بخش علمی، تعداد اثر سینمایی شرکتکننده و داورهای بینالمللی جذبشده منجر به اعتبار بینالمللی این جشنواره شده است.
وی در ادامه آثار ارسالی به جشنواره را شمرد و گفت: ۵۲۴ اثر سینمایی از کشور خودمان به جشنواره ارسال شده است که ۴۵۲ اثر ثبت شده و ۱۳۹ اثر به بخش مسابقه راهیافته است، در بخش بینالملل ۱۰۳۴ اثر جذب شده است که ۸۷۶ اثر در دبیرخانه ثبت شد و در مجموع از این میان ۳۳ اثر در بخش مسابقه و ۱۶۲ اثر در بخش بینالملل به رقابت میپردازند. همچنین آثار در قالب ۷ باکس نمایش ایران، یک باکس دانشجویی ایران، سه باکس اثر سینمایی بلند ایران، ۱۳ باکس نمایش بینالملل، ۵ باکس دانشجویی بینالملل، ۲ باکس اثر سینمایی بلند بینالملل، ۱۱ باکس نمایش ویژه و چشمانداز ارایه میشود و سالن نگارخانه کانون پرورش فکری تحت عنوان جاماندگان به افرادی که نمیتوانند صبحها اثر سینمایی ببینند اختصاص پیدا کرده و سالن باغ اثر ادبی نیز با محوریت آثار اقتباسی ارسالی به همراه عرضه اثر ادبی اقتباسشده فراهم شده است.
کریمی صارمی با اشاره به اینکه چندین دوره است بخش پایاننامهها به جشنواره اضافه شده، گفت: از میان ۵۳ پایاننامه ارسالی به جشنواره، ۲۸ پایاننامه توسط استادان انتخاب شده و به نمایشگاه راه پیدا کرده است و برندگان در جشنواره اعلام میشوند و پایاننامه نفر اول توسط کانون چاپ میشود. همچنین پایاننامه نفرات دوم و سوم با مشارکت کانون و موسسه آموزش عالی مقصد چاپ میشود تا در زمینه تقویت اثر ادبیهای این حوزه گام برداریم.
نمایش ویژه
دبیر سیزدهمین جشنواره «پویانمایی تهران» ضمن توضیح درباره سایر بخشهای جشنواره گفت: بخش نمایش ویژه، بخشی غیر رقابتی و به منظور فراهمشدن عرصه انتقال تجربه و زمینهسازی ارزیابی جایگاه آثار ایرانی در قیاس با آثار سایر کشورها شکل گرفته است. بخش «جشنواره جشنوارهها» به پخش آثار منتخب جشنواره میپردازد. همچنین در این دوره هیاتی از چین با هزینه خودشان به جهت آشنایی با اثار ایرانی و زمینهسازی ساخت و ساز مشترک به جشنواره آمده و در بخش بازار جشنواره غرفه دارند. از همین رو مروری بر منتخب پویانماییهای چینی نیز داریم.
وی افزود: با توجه به ضعف تولیدات دینی امسال به طور اختصاصی بخش پویانمایی دینی و معناگرا داریم و با همکاری انجمن سینمای جوان که مدتی از فضای انیمیشن فاصله داشت ولی الان فعالیتهای خوبی در این زمینه دارد، در تلاش برای پخش پویانمایی در مدارس و شهرستانها هستیم. همچنین برای اولینبار و بهواسطه استودیوی تخصصی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و با حضور استادان مجرب این حوزه در قالب بسته آموزشی ۸۴۰ دقیقهای ضبط شده و به وسیله شبکه شاد در همه مدارس و هنرستانها توزیع میشود.
این مسؤول با اشاره به اینکه در چشمانداز جشنواره به دنبال فضای ریزوماتیک هستیم، گفت: امروز ساخت و ساز فیلمنامه رئال به صورت انیمیشن مورد توجه جهانی قرار گرفته است و در بخش چشمانداز مروری بر آثار پیر هیبرت داریم. همچنین در قالب یک سبک، یک ژانر و یک مدرسه از تحربیات فرنوش عابدی بهره میبریم.
نشستهای تخصصی تا پویانماییهای فاخر برای مسایل روز
معاون ساخت و ساز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با مرور اینکه برای ۳۱ مربی از استانهای مختلف نشست تخصصی برگزار شده است، گفت: در نشستهای تخصصی این جشنواره به AI و آینده پویانمایی پرداخته میشود. همچنین امسال نیز رونمایی از ۵ اثر ادبی را در برنامه داریم و همچنین بخش نقد هر شب با حضور رامتین شهبازی و کیارش زندی به بررسی و نقد ۴ اثر سینمایی پیشنهادی هیات انتخاب میپردازد.
وی در ادامه با تاکید بر بخش «فلسطین سرزمین مقدس» در این جشنواره و اینکه با شکلگیری یک فاجعه در دنیا از هنر هفتم برای کمرنگکردن آن فاجعه کمک گرفته میشود، گفت: مثلا در جشنوارهای حضور داشتم و یک فاجعه در دیر یاسین به یک اتفاق خیلی ساده بدل شده بود. در این دوره از جشنواره و در نشست تخصصی با حضور برجستهترین فعالان عرصه پویانمایی ۱۰ اثر سینمایی کوتاه و پویانمایی در این زمینه را کلید میزنیم تا جهانیان بدانند فاجعه کشتار ۱۱ هزار کودک در ۲ ماه ثبت میشود.
کریمی صارمی در انتها با اشاره به اینکه کتابچه، کاتالوگ و جدول پخش جشنواره آماده است، عنوان کرد: برگزاری هشتمین بازار ملی پویانمایی با ۲۸ شرکتکننده برگزار شده و میتینگ و جلسات حرفهای برای آن پیشبینی شده است. همچنین برای پنجشنبه و همزمان با روز پویانمایی، بهترین اثر سینماییهای پویانمایی ایران را بارگیری و در قالب یک بسته برای همه کتابخانهها ارسال کردیم و همچنین این آثار در ۱۳۰ ماشین سیار در مناطق محروم نیز نمایش داده میشود.
در ادامه این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون با تبریک اعیاد شعبان، عنوان کرد: پویانمایی یکی از بسترها و قالبهای تنظیم محتوا به منظور انتقال پیام است و این قالب برای مخاطب جذاب است، پویانمایی دنیایی است که بچهها آن را میبینند و با پویانمایی سعی میکنیم واقعیت را برای بچهها و مخاطبانمان قابل فهم کنیم و با توجه به اینکه کشورها و کمپانیهای مختلف درگیر تکنیک و ساخت و ساز هستند ما در تلاش هستیم از موضوع محتوا در کنار مسایل فنی و تکنیک غافل نشویم.
وی با اشاره به این جمله امام خمینی (ره) که «آثار خلاقانه باعث دمیدن روح تعهد به کالبد انسانها میشود»، مطرح کرد: پویانمایی و انیمیشن باید کمک کند مخاطب مسؤول و متعهد باشد و کانون پرورش فکری سابقه بسیار خوبی در این حوزه دارد و انیمیشن «بچهزرنگ» با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب و شکستن رکورد فروش اثر سینمایی کودک و نوجوان در رتبه سوم نمایش اثر سینماییهای جمهوری اسلامی و در رتبه اول اثر سینماییهای کودک، گواهی بر این مساله است.
مدیر کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه ۷۲ کشور جهان در این جشنواره حاضر هستند و در بین این کشورها از ۴۲ کشور آثار برگزیده در بخش مسابقه حضور دارند، گفت: حدود یک هزار و ۵۸۳ اثر در قالب چندثانیه، اثر سینمایی بلند و کوتاه دریافت کردهایم و این عدد بسیار قابل توجهی برای یک جشنواره بین المللی است. امروز ۷۲ کشور به علم و آثار خلاقانه پویانمایی جمهوری اسلامی ایران اعتماد میکند و ما میزبان آنها هستیم.
علامتی در پاسخ به پرسشی پیرامون حضور پویانماییها در جشنواره فجر و توجه بیشتر به این عرصه گفت: با رایزنیهای انجامشده، ۲ دوره است که برای اولین بار سیمرغ پویانمایی در جشنواره فجر داریم.
مدیر کانون در پاسخ به انتقاد خبرنگاری مبنی بر اینکه «بچهزرنگ» و «باغ کیانوش» حمایت لازم را از کانون دریافت نکردهاند، گفت: همین الان و در همین نشست با مسؤول باشگاه سوره و مسؤول سازمان سینمایی حوزه هنری تماس بگیرید و بررسی شود آیا این نظر را دارند و هرچه عنوان شد رسانهای کنید. ما از این کارها حمایت کردهایم اما برای هزینههای مالی باید پاسخگو باشیم.
وی گفت: در حوزه اثر ادبی بسیار حساس هستیم چون سرمایه کانون اثر ادبی است و از کنار آن به راحتی نمیگذریم و این اعتماد سرمایه ما است و همین سرمایه علت سختگیری ما در محتوا است.
پس از پایان این نشست رسانهای از پوستر سیزدهمین دوره جشنواره رونمایی شد.
گزارش نشست رسانهای سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی «پویانمایی تهران» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون و محمدرضا کریمیصارمی دبیر این رویداد، در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری برگزار شد. در این جشنواره اثرات زیادی از داخل و خارج کشور شرکت کردهاند و بسیاری از آثار در بخش مسابقه و بخش نمایش ویژه به رقابت پرداختهاند. این جشنواره هدف اصلی خلق بستری مناسب برای تبادل اندیشهها، کشف استعدادها و ارتقای مواهب انیمیشنی را دارد.همچنین آثار در این جشنواره در قالب نمایشهای مختلف به جمع مخاطبان تقديم میشود و بخشهای مختلفی از جشنواره شامل نشستهای تخصصی، فلسطین سرزمین مقدس، مسابقه ایران و بینالملل و نشستهای نقد و بررسی اثرات پویانمایی را در برمیگیرد. در این جشنواره از تکنولوژیهای روز استفاده میشود و همچنین تلاش میشود اطلاعات و تجربیات بینالمللی در زمینه انیمیشن منتقل شود.