“هنر هفتم و مردم” ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره عمار در شبکه سه سیما

«سینمامردم» ویژه‌برنامه تلویزیونی جشنواره عمار در شبکه سه سیما


برنامه “سینمامردم” به میزبانی سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی اثر سینمایی عمار، همزمان با برگزاری جشنواره از شبکه سه سیما پخش می‌شود. در این برنامه که به صورت زنده از ساعت ۱۸ پخش می‌شود، اثر سینمایی‌سازان و برگزیدگان جشنواره همراه با داوران بخش‌های مختلف مهمان این برنامه هستند. در قسمت اول برنامه، ابوالقاسم طالبی درباره نسبت هنر هفتم با مردم بعد از گذشت ۴۴ سال از تحول سیاسی صحبت کرده است. او بیان کرده است که در زمان تحول اساسی مردم آرمان‌خواه بودند، اما هنر هفتم آرمانی نشد و بسیاری از سینماگران ایران را ترک کردند. همچنین، اسعد، دبیر جشنواره عمار، درباره تغییرات و تحولاتی که در جشنواره امسال اتفاق افتاده است صحبت کرده و بیان کرده است که تحقق آگاهی مردم درباره مسئله فلسطین می‌تواند از طریق هنر هفتم و به ویژه اثر سینمایی‌های مستند رخ دهد. همچنین، او اشاره کرده است که امسال شاهد تحولاتی در محتوا و خلاقیت در جشنواره هستیم.

به گزارش دیجیاتور به نقل از «عمار اثر سینمایی»، برنامه «سینمامردم» به میزبانی سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی اثر سینمایی عمار، با دکوری متفاوت و با الهام از موضوع‌محوری جشنواره امسال در حالی هر روز از ساعت ۱۸ به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد که قرار است، اثر سینمایی‌سازان و برگزیدگان چهاردهمین جشنواره عمار و همچنین داوران بخش‌های مختلف مهمان این برنامه باشند.

ابوالقاسم طالبی در اولین قسمت از برنامه «سینمامردم» ضمن اشاره به آن‌که یکی از بخش‌های جشنواره عمار حافظه ملی است، در مورد نسبت هنر هفتم با مردم بعد از گذشت ۴۴ سال از تحول سیاسی گفت: تحول سیاسی در سال ۵۷ در حالی رخ داد که مردم آرمان‌خواه بودند. تحول اساسی برای مردم آرمانی بود ولی هنر هفتم آرمانی نشد. خیلی از سینماگران بعد از شروع تحول اساسی از ایران رفتند و تصور کردند که تحول اساسی سقوط می‌کند. آن زمان هنر هفتم، سینماگری نداشت که این آرمان را به اثر سینمایی تبدیل کند. هنر هفتم یک آثار خلاقانه پیچیده است. سینمای قبل از تحول اساسی سینمایی خاص بود که تنها می‌شد روی ۲ نفر از فیلمسازان آن حساب کرد. طول می‌کشد که آرمان‌ها تبدیل به متن و تصویر شود. هنر هفتم، سینماگر آرمان‌خواه می‌خواهد اما آرمان‌خواه ماندن سخت است.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره اثر سینمایی مردمی عمار نیز در برنامه «سینمامردم» گفت: طبیعتاً امسال به دلیل اوضاع منطقه، برنامه عمار رویکرد متفاوتی گرفت. شعار فلسطین همیشه شعار عماریون بود و دغدغه جدی دوستان و مسؤولین یک محور اصلی یعنی فلسطین بود. منتهی امسال اتفاقی که افتاد برای ملت فلسطین و اتفاقاتی که در فضای بین المللی رخ داد، آگاهی که مردم بین‌الملل نسبت به قضیه فلسطین پیدا کردند، موضع‌گیری‌هایی که دیدیم، واقعاً متفاوت بود. آگاهی که امروز در دنیا ایجاد شده خیلی عجیب است. به نظرم جشنواره عمار باید این را به عنوان یک فرصت نگاه کند؛ فرصت بالابردن آگاهی مردم. در هنر هفتم به خصوص مستند می‌تواند از این فرصت استفاده کرد چون زبان مستند خیلی به مسائل پیرامون فلسطین نزدیک است. بعضی از تحلیلگران می‌گفتند جبهه مقاومت با رسانه این‌بار پیروز شده است. تصاویری که در اخبار و تلویزیون دیدیم تصاویری بود که در مطالعات تاریخی مقاومت ندیده بودیم. این نقش رسانه است. جشنواره عمار این فضا را باز کرده است که عموم مردم هم بتوانند قهرمان این تحول باشند.

اسعد در پایان گفت: نکته بعدی این است که امسال در محتوا تحول را دیدیم. ما بحث تکرار را لمس می‌کردیم. قالب و شمایل ظاهری تغییر می‌کرد ولی محتوا و خلاقیت در رکود بود. امسال به خاطر این اتفاقات و نگاه بین‌المللی در محتوا هم شاهد تنوع هستیم.


جشنواره مردمی اثر سینمایی عمار با دکوری متفاوت و الهام از موضوع جشنواره، هر روز ساعت ۱۸ از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این برنامه مهمان اثر سینمایی‌سازان و برگزیدگان جشنواره عمار و همچنین داوران می‌باشد. در برنامه “سینمامردم” ابوالقاسم طالبی در مورد رابطه هنر هفتم با مردم پس از تحول سیاسی صحبت می‌کند. او به این موضوع اشاره کرده که بعضی از سینماگران بعد از تحول اساسی به خارج از کشور رفته و تصور کردند که تحول اساسی سقوط خواهد کرد. در حالی که هنر هفتم برای تبدیل آرمان‌ها به اثر سینمایی و تصویر نیازمند زمان است. همچنین دبیر چهاردهمین دوره جشنواره عمار در برنامه “سینمامردم” از تأثیرات واقعه‌های اخیر در جهان در محتوای جشنواره و تنوع در آن صحبت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *