متوسط مصرف منابع آبی هر تهرانی ۸۰ لیتر بیشتر از میانگین جهانی است.
0 نظر
در این متن اعلام شده است که استان تهران ۲۳ درصد از منابع آبی شرب کشور را مصرف میکند و هر سال مشترکان استان تهران حدود ۱.۵ میلیارد و تنها مشترکان شهر تهران ۱.۲ میلیارد مترمکعب منابع آبی مصرف میکنند. در حالی که منابع آبی استان تهران محدود است و سالهای کمآبی از دو سال به چهار سال طولانی شده است. رشد ۳۳ درصدی تعداد مشترکان نشان میدهد که با وجود کمبود منابع آبی، تعداد مصرفکنندگان منابع آبی افزایش یافته است. با این وجود، منابع آبی شرب هیچکدام از واحدهای مسکونی قطع نشده است. نیروی انسانی نیز به عنوان متغیری مهم در جبران کمبود منابع آبی تهران تعیین شده است و تقاضای مصرف منابع آبی سازماندهی شده است. مصرف منابع آبی تهرونیها نسبت به الگوهای مصرف معمول به خوبی بالاتر است و هر شهروند تهرانی در شبانهروز ۲۵۰ لیتر منابع آبی مصرف میکند در حالی که در کشورهای پیشرفته با بارندگی بیشتر، سرانه مصرف ۱۷۰ لیتر در شبانهروز است. به علاوه، بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای و انتشار محتواهای هنرمندانه در فضاهای اجتماعی مهم بوده و با ساخت و ساز محتواهای هنرمندانه و بدیع میتوان ارتباطات سازمانی را بهبود داد و پیامهای مصرف بهینه منابع آبی را به گوش مصرفکنندگان رساند. در صورت موفقیت در این زمینه میتوان به اندازه دو برابر سد لتیان و یا بیشتر از ۳۰۰ حلقه چاه از هدررفت منابع آبی جلوگیری کرد.
به گزارش دیجیاتور، محسن اردکانی مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب استان تهران، در مجمع ارتباطات سازمانیهای آبفای استان تهران از مصرف ۲۳ درصد منابع آبی شرب کشور در این استان خبر داد و گفت: مشترکان استان تهران سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب منابع آبی مصرف میکنند.
وی با اشاره به محدودیتهای منابع آبی استان تهران، طولانی شدن دوره کمآبی از دو سال به چهار سال و رشد ۳۳ درصدی مشترکان منابع آبی استان تهران، تصریح کرد: با وجود منابع آبی کمتر، شمار مصرفکنندگان منابع آبی بیشتر شده اما با این حال، حتی منابع آبی شرب یک واحد مسکونی نیز قطع نشده است.
اردکانی متغیر نیروی انسانی را در جبران کمبود منابع آبی تهران تعیینکننده خواند و گفت: با وجود آنکه تمامی متغیرهای تأمین منابع آبی در استان تهران در یک دهه اخیر ثابت بوده اما متغیر نیروی انسانی کمبودها را جبران کرده است و تقاضای مصرف سازماندهی شده است.
وی با این حال میزان مصرف منابع آبی شهروندان تهرانی را فراتر از الگوی مصرف دانست و افزود: هر شهروند تهرانی در شبانهروز ۲۵۰ لیتر منابع آبی مصرف میکند این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردار هستند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ لیتر در شبانهروز است.
مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب استان تهران همچنین استفاده از ظرفیتهای رسانهای و انتشار محتواهای تولیدشده در گروهها و فضاهای اجتماعی اثرگذار را مهم خواند و افزود: افزونبر ظرفیتهای رسانهای، نباید از ظرفیت فضای مجازی نیز غافل شد و ارتباطات سازمانی باید با ساخت و ساز محتواهای هنرمندانه و بدیع، برای پیامهای مصرف بهینه منابع آبی گوش شنوا پیدا کند.
اردکانی تصریح کرد: چنانچه محتواهای تولیدی و پیامها هنرمندانه باشد و مورد پذیرش مردم قرار گیرد، واکنش درخوری از مصرفکنندگان خواهیم گرفت و اگر بتوانیم در این زمینه، ۱۰ درصد در مصرف مشترکان اثرگذار باشیم، به اندازه دو برابر سد لتیان و یا بیش از ۳۰۰ حلقه چاه از هدررفت منابع آبی جلوگیری خواهیم کرد.
مجموعه اطلاعات آماری مورد بحث در پاراگراف اول حاکی از این است که در استان تهران، مصرف منابع آبی شرب برابر با 23 درصد کل مصرف منابع آبی کشور است. همچنین، در سالانه 1.5 میلیارد مترمکعب منابع آبی توسط مشترکان استان تهران و 1.2 میلیارد مترمکعب منابع آبی توسط مشترکان شهر تهران مصرف میشود.
در قسمت دوم آمده است که با توجه به محدودیتهای منابع آبی استان تهران و تمدید دوره کمآبی از دو سال به چهار سال، تعداد مصرف کنندگان منابع آبی در استان تهران 33 درصد افزایش یافته است. در این متن آمده است که علاوه بر این مسئله، مصرف منابع آبی به جای کاهش و محدودیت یافتن، رو به افزایش است. به همین دلیل، حتی منابع آبی شرب به خانه های مسکونی قطع نشده است.
در پاراگراف سوم آمده است که پرورش نیروی انسانی، برای جبران کمبود منابع آبی تهران تعیین کننده است و این نیروی انسانی، در این دهه اخیر توانسته است که کمبود منابع آبی را جبران کند و سازماندهی مصرف منابع آبی را سازماندهی کند.
در پاراگراف چهارم از متن، آمده است که میزان مصرف منابع آبی تهرانیها از میزان متوسط مصرف یک شهروند در کشورهای پیشرفته بیشتر است. هر شهروند تهرانی در شبانهروز ۲۵۰ لیتر منابع آبی مصرف میکند در حالی که این میزان بارش در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیشتر است و متوسط مصرف هر شهروند در شبانهروز در این کشورها حدوداً ۱۷۰ لیتر است.
در پاراگراف پنجم اشاره شده است که استفاده از ظرفیتهای رسانهای و فضای مجازی بسیار مهم است و با ساخت و ساز محتواهای هنرمندانه و بدیع در ارتباطات سازمانی و سازماندهی مصرف بهینه منابع آبی به پیامها و توصیهها موثر تر میتوانند پنجره ای که تا اینجا نتوانست اثر گذار باشد را باز کنند.
در پاراگراف آخر مقایسهای بین اثرگذاری واکنشهای مصرفکنندگان با ساخت و ساز پیامهای هنرمندانه و بدیع و اثرگذاری این پیامها در مصرف مشترکان منابع آبی آمده است. اگر واکنشهای لازم از سوی مردم به این پیامها دیده شود، میتوان به اقدامات موثرتری در جلوگیری از هدررفت منابع آبی پی برد. تاثیر چنین اقدامی معادل با جلوگیری از هدررفت منابع آبی سد لتیان در دو برابر یا حفظ از هدررفت 300 چاه میباشد.