متحدث تولیدی منابع آبی: متوسط بارش ۵۵ میلیمتر است

سخنگوی صنعت آب: متوسط بارش ۵۵ میلیمتر است


با توجه به آمار بلندمدت، متوسط بارش کشور حدود صد میلیمتر باید باشد. اما در سال آبی جاری تنها ۵۵ میلیمتر بارش صورت گرفته است و از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد نسبت به بلندمدت عقب است و حتی در مقایسه با گذشته نیز حدود ۴۰ کاهش بارندگی صورت گرفته است. استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، قم، خراسان رضوی و … کمترین بارش‌ها را دریافت کرده‌اند و تقریباً ۳۶ تا ۷۶ درصد عقب هستند. در حالی که کشور باید حدود ۴۰ درصد از سهمیه بارش سالانه را دریافت کند، تنها ۲۲ درصد را دریافت کرده است. وضعیت سدهای تهران در حال حاضر کمی بهتر از سال گذشته است اما درصد پرشدگی سدها تنها ۱۴ درصد است. برای از بین بردن پیامدهای منفی کم بارشی، مشارکت مردم در سازماندهی مصرف منابع آبی تهران بسیار مهم است و تأمین مالی طرح‌ها برای سازماندهی اضطراری منابع آبی در استان‌های کم بارشی نیز در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، عیسی بزرگ‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: در حالی که بر اساس آمار بلند مدت توقع بر این بود که تاکنون متوسط بارش کشور حدود صد میلیمتر باشد، اما متأسفانه حدود ۵۵ میلیمتر بارش صورت گرفته است؛ این بدان معناست که در سال آبی جاری از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله عقب است و حتی در مقایسه با گذشته، حدود ۴۰ کاهش بارندگی صورت گرفته است.

وی افزود: استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، قم، خراسان رضوی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، سمنان، تهران، لرستان، البرز، همدان و خوزستان جزو استان‌هایی هستند که بارش‌های کمتری دریافت کرده‌اند؛ به طوری که حدود ۳۶ تا ۷۶ درصد نسبت به بلندمدت عقب هستند.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: این در حالیست که کشور تاکنون باید حدود ۴۰ درصد از سهمیه بارش سالانه خود را از ابتدای سال آبی دریافت می‌کرد اما تنها حدود ۲۲ درصد دریافت کرده است.

وی همچنین با اشاره به حجم مخازن سدهای تهران بیان داشت: حجم مخازن سدهای تهران در حال حاضر حدود ۲۶۵ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد وضعیت بهتری دارد ولی درصد پرشدگی سدها حدود ۱۴ درصد است.

سخنگوی تولیدی منابع آبی با بیان اینکه وضعیت سامانه سه سد شرق تهران یعنی لار، لتیان و ماملو نسبت به سال قبل افت داشته است، گفت: سدهای طالقان و امیرکبیر کرج وضعیت مناسب‌تری دارد.

وی افزود: سامانه آبرسانی غرب تهران از دو سد طالقان و کرج منابع آبی می‌گیرد و سامانه شرق تهران از سه سد شرق تهران و ما مجبور هستیم که انعطاف پذیری‌های لازم را بین سامانه‌های شرق و غرب تهران برای سازماندهی تهران به کار گیریم.

بزرگ‌زاده اضافه کرد: برای اینکه از پیامدهای منفی کم بارشی به ویژه در تهران عبور کنیم، لازم است شهروندان تهرانی حدود ۱۵ درصد در سازماندهی مصرف منابع آبی مشارکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون نه تنها جیره‌بندی منابع آبی در دستور کار نیست که حتی سهمیه‌بندی منابع آبی نیز مطرح نیست؛ بلکه آنچه مطرح است، سازماندهی مصرف بوده و اساس آن نیز آگاهی‌رسانی به شهروندان و طلب همراهی مردم است.

سخنگوی تولیدی منابع آبی با بیان اینکه قریب به ۲۸ استان کشور دچار کم بارشی هستند، اظهار داشت: البته در این میان، ۱۶ استان و نزدیک به ۳۰ شهر از جمله سیستان و بلوچستان، مشهد، تهران و گلستان شرایط حساس‌تری دارند که وزارت نیرو واکنش‌ها و پاسخ‌های لازم را برای سازماندهی اضطراری منابع آبی همه این شهرها طرح‌ریزی کرده است.

بزرگ‌زاده گفت: طرح‌ها آماده شده و مشاوران و پیمانکاران نیز انتخاب شدند. در خصوص مشکلات کم بارشی جلسات سطح بالایی با مدیران ارشد کشور نیز برگزار شده و اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: معاون اول مقام عالی رتبه نیز تأکیدات لازم را به سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی انجام داده است تا تأمین مالی این طرح‌ها به موقع انجام شود و امیدواریم با کاری که در بخش سازماندهی تأمین و سازماندهی مصرف انجام می‌شود، بتوانیم از مشکلات کم بارشی عبور بکنیم.


بارش کمتر از حد مورد انتظار
کاهش حجم بارش
کاهش درصد بارندگی
انحراف منفی از نسبت بلندمدت
کمبود بارش در استان‌ها
انحراف نسبت به بلندمدت
کمبود سهمیه بارش سالانه
افت وضعیت در سدهای تهران
افزایش وضعیت مخازن سدهای تهران
افت درصد پرشدگی سدها
کاهش وضعیت سدهای شرق تهران
احتیاج به انعطاف‌پذیری بین سامانه‌های آبرسانی
نیاز به مشارکت شهروندان در مصرف منابع آبی
سازماندهی مصرف منابع آبی
اساس سازماندهی مصرف: آگاهی‌رسانی به شهروندان و همراهی مردم
کمبود بارش در استان‌ها
برنامه‌ریزی سازماندهی اضطراری منابع آبی
تأمین مالی طرح‌ها
سازماندهی تأمین و سازماندهی مصرف
مشکلات کم بارشی
تأکیدات مقامات برای تسریع در تأمین مالی طرح‌ها
امیدواری به عبور از مشکلات کم بارشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *