تعیین سبد معیشت و حداقل دستمزد به عنوان پیش‌شرط تعیین مزد منطقه‌ای

سبد معیشت و تعیین حداقل دستمزد پیش‌شرط تعیین مزد منطقه‌ای


در این متن، علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار، به اهمیت تعیین مزد منطقه‌ای و تطبیق آن با سبد معیشت ملی و نیازهای صنایع و مناطق مختلف اشاره کرده است. وی بیان کرده که مقررات تعیین مزد منطقه‌ای باید به طور کامل اجرا شود و تشکل‌های قوی برای ساختار چانه زنی در مناطق و صنایع مختلف باید ایجاد شود. همچنین، او به این نکته اشاره کرده که تعیین مزد منطقه‌ای ممکن است هزینه‌های خود را داشته باشد و باید با دقت و با توجه به نیازهای ملی و منطقه‌ای انجام شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار درباره مزد منطقه‌ای به مهر گفت: یکی از معیارهای تعیین مزد در مقررات کار تعیین حداقل مزد برای صنایع و مناطق مختلف است. یکی از چالش‌های کشور در اجرا بوده و متأسفانه بخشی از مقررات لحاظ کرده و بخش زیادی اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال، در ماده ۴۱ مقررات کار در تعیین دستمزد شاغلان جمعیت کارگری بر تأمین سبد معیشت تاکید شده در حالی که در هیچیک از سال‌های گذشته عدد مزد به عدد سبد معیشت نرسیده است.

وی افزود: در موضوع تعیین مزد منطقه‌ای پیشنهاد و تاکید جامعه کارگری بر پایه دو شرط است؛ نخست، تعیین حداقل مزد برابر با سبد معیشت ملی. دوم، تعیین مزد بیش از حداقل مزد تعیین شده برای مناطق و صنایع مختلف با نظام چانه زنی.

نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار با بیان اینکه باید تشکل‌های قوی برای مناطق و صنایع مختلف ساختار چانه زنی داشته باشد، ادامه داد: مقررات اجرا نشده و ما تاکید داریم مقررات به طور کامل نه بخشی، اجرا شود؛ البته تعیین مزد منطقه‌ای عوارض خودش را هم دارد. ممکن است یکی از چالش‌های آن برای حکومت و سازمان تأمین اجتماعی باشد.

میرغفاری در پایان گفت: سبد معیشت، ملی است و بر اساس نقاط مختلف، حداقل حقوق تعیین شده باید برابر سبد معیشت ملی باشد. در ادامه برای صنایع و مناطق مختلف، می‌توان مزد بیشتری در نظر گرفت.


معیشت ناپایدار، نادرستی‌ها در اجرای مقررات، تاکید بر تعیین مزد منطقه‌ای بر اساس دو شرط و اهمیت تشکل‌های قوی برای ساختار چانه زنی در صنایع و مناطق مختلف، بررسی چالش‌های تعیین مزد منطقه‌ای و اثرات آن بر حکومت و سازمان تأمین اجتماعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *