ساخت و ساز نخستین خودروی “کمپوست ترنر” در ایران، باورمیانه

ساخت نخستین خودرو «کمپوست ترنر» خاورمیانه در ایران


شرکت دانش بنیان شهاب وسایل نقلیه، با داخلی سازی خودروی کمپوست ترنر خودران، محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران را بی‌تاثیر کرده است. تبدیل پسماند‌های آلی به کود از روش‌های مطرح در سطح دنیا است و باعث کاهش چشمگیر حجم مواد دفنی می‌شود. دستگاه‌ها موردنیاز برای تبدیل پسماند‌های آلی به کود وارداتی بوده و محدودیت‌های بین‌المللی باعث متوقف شدن بازرگانی بین‌الملل و کاهش ۶۵ درصدی دفن پسماند‌های شهری شده است. دستگاه خودروی کمپوست ترنر خودران، محصولی بومی است که توسط شرکت شهاب وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌شود. ساخت و ساز بیوکمپوست و استفاده مجدد از مواد آلی پسماند باعث کاهش حجم مواد دفنی و بهبود اکوسیستم می‌شود. البته داشتن دستگاه تولیدی و خدمات پس از فروش می‌تواند مشکلاتی را برای استفاده از این دستگاه‌ها رفع کند. شرکت شهاب وسایل نقلیه توانایی ساخت و ساز ۱۲ دستگاه خودروی کمپوست ترنر خودران در سال دارد و با بروز رسانی و تیراژ بالا، می‌تواند تا ۵۰ دستگاه ساخت و ساز کند. همچنین با توجه به نیاز کشور به حداقل ۱۷۶ سایت ساخت و ساز کود کمپوست در آینده، بومی‌سازی این دستگاه و حمایت می‌تواند مزیت‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند. احتمالا در آینده نیز برنامه‌های صادراتی برای این دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، دستگاه‌های موردنیاز برای تبدیل پسماند‌های آلی به کود از جمله مواردی است که بازرگانی بین‌الملل آن بعد از محدودیت‌های بین‌المللی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی متوقف‌شد و به دنبال آن عملا کاهش ۶۵ درصدی دفن پسماند‌های شهری را شاهد هستیم.

شرکت دانش بنیان شهاب وسایل نقلیه، به عنوان نخستین و تنها ساخت و ساز کننده «خودروی کمپوست ترنر خودران» در سطح خاورمیانه توانسته با داخلی سازی این وسایل نقلیه، عملا محدودیت‌های بین‌المللی ها علیه ایران را از این حیث، بی‌تاثیر کرده است.

داوود رجبی، مدیرعامل شرکت شهاب وسایل نقلیه در خصوص ضرورت بومی سازی دستگاه «ویندرو ترنر» گفت: در دنیا، با توجه به کمبود منابع اولیه زمین و اهمیت مساله تبدیل زباله، تکنیک‌های متعددی برای تبدیل زباله پسماند مطرح است و با روش های مختلف، اقلامی چون کاغذ، شیشه، پلاستیک و فلز را از پسماند جدا کرده و تبدیل زباله می‌کنند اما حجم زیادی از پسماند‌های شهری را پسماند‌های تر نظیر پسماند‌های ساخت و ساز شده در آشپزخانه، شامل پوست انواع میوه، پسماند غذایی و سایر پسماند‌های تر تشکیل می‌دهد. به طوریکه گاهی درصد پسماند‌ تر به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین تبدیل زباله این حجم پسماند، از اهمیت زیادی برخوردار است. تبدیل پسماند تر به کود کمپوست که قابل استفاده در مصارف زراعت و باغداری است یکی از روش‌های مطرح در سطح دنیا است.

وی ادامه داد: از آنجا که بیش از ۷۰ درصد از حجم پسماند‌های شهری در ایران را نیز مواد آلی تشکیل می‌دهند،‌ برنامه‌ریزی برای کمک به استفاده مجدد این مواد به عنوان کود زراعت علاوه بر مزایای زیست محیطی باعث کاهش چشمگیر حجم مواد دفنی خواهد شد.

به گفته رجبی، در این میان، ساخت و ساز بیوکمپوست می‌تواند به‌خوبی در صدر برنامه‌های تبدیل زباله و دفع بهداشتی پسماند در کشور قرار گیرد. یکی از روش‌های تبدیل پسماند آلی به کود کمپوست استفاده از «خودروی کمپوست ترنر خودران» است.

در این روش مواد به ‌صورت پشته بر روی زمین دپو شده و توسط «خودروی کمپوست ترنر خودران» هوادهی می‌شوند. با فعالیت میکروارگانیسم‌های هوازی، به تدریج پروسه کمپوستینگ تکمیل شده و طی این عملیات عوامل بیماری‌زا از بین می‌روند اما با توجه به اینکه این دستگاه وارداتی است و تهیه آن از منابع خارجی به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی ایران بسیار مشکل و حتی غیرممکن شده است، اهمیت داخلی‌سازی «خودروی کمپوست ترنر خودران» بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه خرید این دستگاه ۱۷ میلیارد تومان تمام می شود، گفت: خرید نمونه مشابه خارجی این محصول ۳۵ میلیارد تومان است و روی هر دستگاه چیزی حدود ۱۸ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داریم.

رجبی، ظرفیت ساخت و ساز شرکت شهاب وسایل نقلیه را در ساخت و ساز این دستگاه، سالی ۱۲ عدد دانست و تصریح کرد: اگر حمایت شویم و تیراژ را بالا ببریم تا سالی ۵۰ عدد هم می توانیم ساخت و ساز کنیم.

به گفته او با توجه به وجود حداقل ۱۰۰ شهر با جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفر در کشور، طی هفت سال آینده به حداقل ۱۷۶ سایت ساخت و ساز کود کمپوست هر یک با ظرفیت پسماند ورودی ۲۵۰ تن در روز، نیاز داریم که با استمرار این اقدام نیاز به بروز رسانی، نگهداری، تعمیر و تعریف خطوط در دراز مدت هم مطرح می‌شود.

این فعال فناور در خصوص مزیت ویندرو ترنر بومی‌شده نسبت به نمونه های مشابه خارجی گفت: از آنجا که اساسا این دستگاه ابعاد بزرگی دارد و فضای زیادی را اشغال می‎کند، ترانزیت آن امری به غایت دشوار و پرهزینه است. بنابراین، مهم‌ترین مزیت بومی‌سازی آن، رفع مشکلات مربوط به ترانزیت و خروج ارز و … است. نکته دوم اینکه چون اساسا تولیدکنندگان این دستگاه در دنیا محدود هستند، ارائه خدمات پس از فروش ضعیفی هم دارد. تا آنجا که اکثر ویندرو ترنر وارداتی به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش، عملا بی استفاده باقی مانده‌اند. در کنار همه این موارد، کاری که ما در بومی‌سازی این محصول در دستور کار خود قرار داده‌ایم این است که ترکیبی از مزایای همه دستگاه‌های مشابه خارجی در این محصول به نوعی بگنجانیم تا از هر نظر ما را از نمونه مشابه خارجی بی‌نیاز کند.

رجبی با بیان اینکه هنوز صادراتی به خارج از کشور نداشته اند، گفت: از آنجا که به تازگی کار ساخت داخلی آن را کلید زده‌ایم، فرصتی برای ارائه محصول به خارج از کشور پیدا نکرده ایم اما با این حال چون این دستگاه ساخت و ساز کننده کمی در دنیا دارد، قطعا از بازار صادراتی خوبی برخوردار است و در برنامه های آتی بر این حوزه تمرکز جدی تری خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از رهگذر ساخت این محصول به صورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول به کار شده اند که در شهرهای بالای ۱۵۰ هزار نفر، کاربرد آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. پیش بینی می‌شود که قطعا با استمرار این اقدام نیاز به بروز رسانی، نگهداری، تعمیر و تعریف خطوط در دراز مدت وجود دارد.


محدودیت‌های بین‌المللی‌های آمریکا و کشورهای اروپایی باعث متوقف‌شدن بازرگانی بین‌الملل دستگاه‌های تبدیل پسماند‌های آلی به کود شده است. این امر منجر به کاهش ۶۵ درصدی دفن پسماند‌های شهری شده است. شرکت دانش بنیان شهاب وسایل نقلیه با داخلی سازی خودروی کمپوست ترنر خودران، محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران را بی‌تاثیر کرده است. ساخت و ساز بیوکمپوست می‌تواند در تبدیل زباله و دفع بهداشتی پسماند در کشور نقش مهمی ایفا کند. استفاده از خودروی کمپوست ترنر خودران برای تبدیل پسماند‌های آلی به کود کمپوست مزایای زیست محیطی و کاهش چشمگیر حجم مواد دفنی را به همراه دارد. دستگاه خودروی کمپوست ترنر خودران با داخلی سازی بسیار زیادی دارد. با ساخت و ساز بومی این دستگاه، مشکلات مربوط به ترانزیت و خروج ارز حل می‌شوند و خدمات پس از فروش بهبود می‌یابد. با توجه به کمبود تولیدکنندگان این دستگاه در جهان، محصول بومی‌شده قطعاً از بازار صادراتی خوبی برخوردار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *