کاهش زمان رسیدگی دادخواهی مالیاتی از ۱۲۷۷ روز به ۱۸۰ روز

زمان رسیدگی دادخواهی مالیاتی  از ۱۲۷۷ روز به ۱۸۰ روز کاهش می‌یابد


در پی ابلاغ دستورالعمل مرتبط از سوی وزیر امور مالی و دارایی، تاجمیر ریاحی، رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای، اعلام کرد که نحوه دادرسی و تعیین مواعد رسیدگی به شکایات برای نخستین بار اصلاح شده است. این تغییرات بر اساس ضوابط دستورالعمل جدید منجر به سامان‌دهی بیشتر، روند سریع‌تر و شفاف‌تر رسیدگی به شکایات در مراجع دادخواهی و شعب هیأت‌های مستشاری مالیاتی شده است. از سوی دیگر، روند رسیدگی به شکایات در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های بروز، بهبود یافته است. هدف این مرکز اصلاحات در رسیدگی به شکایات، کاهش مدت زمان رسیدگی به حداقل ۱۸۰ روز است. همچنین، از آنجا که متوسط زمان رسیدگی به شکایات در کل کشور کاهش یافته، امیدواریم با راه‌اندازی سامانه جدید دادما، کارآیی و بهبود در این زمینه تقویت شود.

به گزارش دیجیاتور، حسین تاجمیر ریاحی، رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای اظهار کرد: برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی این نهاد در سال ۱۳۷۲ تاکنون، نحوه دادرسی و تعیین مواعد رسیدگی به شکایات به موجب دستورالعملی که با امضای وزیر امور مالی و دارایی ابلاغ شده است؛ سامان‌دهی شد.

وی افزود: بر اساس این دستورالعمل مواعد طرح شکایت، رفع نقص و رسیدگی در مراجع دادخواهی و شعب هیأت‌ها مشخص شد، به گونه‌ای که نظام رابطه‌ای و چانه‌زنی برای طرح شکایات پایان یافت و قوانین و مقررات با ضوابط تعریف شده و یکسان برای همه جایگزین آن شد.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای وزارت امور مالی و دارایی ادامه داد: بر این اساس، با تعیین ضوابط و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، رسیدگی‌ها سریع‌تر، دقیق‌تر و شفاف‌تر خواهد شد.

تاجمیر ریاحی خاطرنشان کرد: رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای مستند به ماده ۲۵۱ مکرر مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم در دو مرحله انجام می‌شود، مرحله نخست، بررسی شکایات توسط دادرسان مالیاتی و اظهارنظر در خصوص مستند بودن شکایات به اسناد و مدارک قابل قبول و مرحله دوم رسیدگی به شکایات در شعب هیأت‌های مستشاری مالیاتی پس از موافقت وزیر محترم امور مالی و دارایی است.

وی توضیح داد: میانگین مدت زمان رسیدگی در مرحله نخست توسط دادرسان در کل کشور حدود ۵۴۷ روز بود که با اجرای طرح تحولی امروز به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده و میانگین زمان رسیدگی در شعب هیأت‌های مستشاری مالیاتی که قبلاً ۷۳۰ روز بود به ۳۶۵ روز کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای متذکر شد: هدف‌گذاری نهایی ما برای میانگین رسیدگی به شکایات در این مرکز حدود ۶ ماه یعنی ۱۸۰ روز است.

تاجمیر ریاحی اضافه کرد: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین ۱۲۷۷ روز به میانگین ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ است که با تأکیدات وزیر امور مالی و دارایی در تهران و شعب آن در استان‌ها در حال شکل گرفتن است.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی بیان کرد: به زودی شاهد رونمایی از سامانه جدید دادما (دادخواهی مالیاتی) که با همکاری مرکز تکنولوژی مخابرات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در حال تکمیل بوده و مراحل نهایی آن را سپری می‌کند، خواهیم بود.

تاجمیر ریاحی توضیح جزئیات این طرح بزرگ را به زمان رونمایی از این سامانه موکول کرد.


رسیدگیری سریع‌تر، دقیق‌تر و شفاف‌تر در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای فراهم شده است. زمان رسیدگیری در شکایات به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و هدف‌گذاری نهایی برای میانگین رسیدگیری به حدود ۱۸۰ روز تعیین شده است. این کاهش زمان رسیدگیری از میانگین ۱۲۷۷ روز به میانگین ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ است و در حال حاضر تکمیل مراحل نهایی سامانه جدید دادما در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *