زمان رسیدگی از ۱۲۷۷ روز به ۱۸۰ روز کاهش مییابد.
0 نظر
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای اعلام کرد که برای اولین بار از زمان تأسیس این نهاد، نحوه دادرسی و تعیین مواعد رسیدگی به شکایات با امضای وزیر امور مالی و دارایی مشخص شده و ساماندهی شده است. او همچنین اظهار داشت که با استفاده از بانکهای اطلاعاتی و سامانههای سازمان امور مالیاتی کشور، رسیدگیها سریعتر، دقیقتر و شفافتر خواهد بود و هدف زمانبندی برای میانگین رسیدگی به شکایات در مرکز، ۱۸۰ روز است.طرح تحولی نیز که اجرای آن باعث کاهش مدت زمان رسیدگی از ۱۲۷۷ روز به ۱۸۰ روز شده است، در حال اجرا است.
به گزارش دیجیاتور، حسین تاجمیر ریاحی، رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای اظهار کرد: برای نخستین بار از زمان راهاندازی این نهاد در سال ۱۳۷۲ تاکنون، نحوه دادرسی و تعیین مواعد رسیدگی به شکایات به موجب دستورالعملی که با امضای وزیر امور مالی و دارایی ابلاغ شده است؛ ساماندهی شد.
وی افزود: بر اساس این دستورالعمل مواعد طرح شکایت، رفع نقص و رسیدگی در مراجع دادخواهی و شعب هیأتها مشخص شد، به گونهای که نظام رابطهای و چانهزنی برای طرح شکایات پایان یافت و قوانین و مقررات با ضوابط تعریف شده و یکسان برای همه جایگزین آن شد.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای وزارت امور مالی و دارایی ادامه داد: بر این اساس، با تعیین ضوابط و استفاده از بانکهای اطلاعاتی و سامانههای سازمان امور مالیاتی کشور، رسیدگیها سریعتر، دقیقتر و شفافتر خواهد شد.
تاجمیر ریاحی خاطرنشان کرد: رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای مستند به ماده ۲۵۱ مکرر مقررات وجوه دولتیهای مستقیم در دو مرحله انجام میشود، مرحله نخست، بررسی شکایات توسط دادرسان مالیاتی و اظهارنظر در خصوص مستند بودن شکایات به اسناد و مدارک قابل قبول و مرحله دوم رسیدگی به شکایات در شعب هیأتهای مستشاری مالیاتی پس از موافقت وزیر محترم امور مالی و دارایی است.
وی توضیح داد: میانگین مدت زمان رسیدگی در مرحله نخست توسط دادرسان در کل کشور حدود ۵۴۷ روز بود که با اجرای طرح تحولی امروز به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده و میانگین زمان رسیدگی در شعب هیأتهای مستشاری مالیاتی که قبلاً ۷۳۰ روز بود به ۳۶۵ روز کاهش پیدا کرده است.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای متذکر شد: هدفگذاری نهایی ما برای میانگین رسیدگی به شکایات در این مرکز حدود ۶ ماه یعنی ۱۸۰ روز است.
تاجمیر ریاحی اضافه کرد: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین ۱۲۷۷ روز به میانگین ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ است که با تأکیدات وزیر امور مالی و دارایی در تهران و شعب آن در استانها در حال شکل گرفتن است.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی بیان کرد: به زودی شاهد رونمایی از سامانه جدید دادما (دادخواهی مالیاتی) که با همکاری مرکز تکنولوژی مخابرات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در حال تکمیل بوده و مراحل نهایی آن را سپری میکند، خواهیم بود.
تاجمیر ریاحی توضیح جزئیات این طرح بزرگ را به زمان رونمایی از این سامانه موکول کرد.
مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفهای بهبودی در روند رسیدگی به شکایات اعلام کرد و زمان رسیدگی به شکایات از ۱۲۷۷ روز به ۱۸۰ روز کاهش یافته است.هدف نهایی آن این است که میانگین زمان رسیدگی به شکایات در مرکز حدود ۶ ماه یعنی ۱۸۰ روز باشد. این تحول در روند رسیدگی به شکایات از طریق تعیین مواعد و استفاده از بانکهای اطلاعاتی و سامانههای سازمان امور مالیاتی کشور بهبود یافته است. همچنین، با همکاری مرکز تکنولوژی مخابرات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه جدید دادما (دادخواهی مالیاتی) در حال تکمیل است و به زودی معرفی خواهد شد.