درآمدهای حکومت به نسبت ۳۷ درصد افزایش یافته است/ تنخواهگردان برنامهریزی مالی به کار نبردیم
0 نظر
در یک نشست خبری، سخنگوی مالی حکومت توضیح داد که دانش مالی ایران در یک چرخه فرسایش قرار گرفته بود و معضل شرایط نامناسب رشد مالی، وضعیت نگران کننده متغیرهای اسمی و ناترازی برنامهریزی مالی بودند. او اظهار کرد که حکومت در زمینه محدودیتهای بینالمللی شکنی توانایی بالایی دارد و در حال حاضر رشد مالی بالایی را تجربه میکنیم. او همچنین به جزئیات مالیاتی طرحهای فجرانه و یسنا اشاره کرد و اعلام کرد که حکومت برای تنظیم بازار شب عید تمام تلاش خود را میکند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، احسان خاندوزی سخنگوی مالی حکومت امروز در نشست خبری با بیان اینکه در بخش واقعی دانش مالی مهمترین معضل دانش مالی کشور شرایط رشد مالی منفی، صفر یا ناپایدار در کنار وضعیت نگران کننده متغیرهای اسمی بود، گفت: دانش مالی ایران در یک چرخه فرسایش و کلنگی شدن قرار گرفته بود؛ رشد سرمایه گذاری ها منفی بود؛ ناترازی برنامهریزی مالی کشور موجب شده بود حکومت وقت از هر ابزاری مانند نظام بانکی، بازار سهام و… برنامهریزی مالی خود را تأمین کند، از طرفی بانکهای خصوصی به محلی برای تأمین مالی سهام داران خود تبدیل شده بودند و با خلق نقدینگی، از جیب مردم بر میداشتند و به جیب سهامداران اصلی میریختند.
خاندوزی اضافه کرد: در چنان شرایطی حکومت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد، باید تدابیر مهمی در ۳ زمینه رفع ناترازیهای برنامهریزی مالی و نظام بانکی و نجات دانش مالی از رشدهای مالی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم را رقم میزد.که تازهترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت دانش مالی کشور در مسیر اصلاحی است.
ثبات مالی در کشور حاکم شده است
وی افزود: آمارهای اخیر نشان میدهد که در شاخصهای بخش واقعی دانش مالی ایران که در صدر آنها رشد مالی است در ۹ ماهه امسال شرایط رشد باثبات فصول قبلی را تکرار کردیم و در پاییز امسال نرخ رشد مالی به ۵.۱ درصد با احتساب منابع هیدروکربن و ۲.۵ درصد بدون احتساب منابع هیدروکربن رسیده است.
خاندوزی ادامه داد: رشد بخش منابع هیدروکربن به ۲۱.۸ درصد رسید که در پاییز سال قبل ۱۰.۷ درصد بود که بیانگر افزایش ۲ برابری است. این موضوع نشان میدهد که کشور در زمینه محدودیتهای بینالمللی شکنی ها قابلیت بسیار بالایی دارد.
یادمان نرود که در حکومت قبلی، در زمینه فروش نیمی از عدد فروش خارجیِ امروزِ ما، چقدر مشکل وجود داشت.
وزیر دانش مالی تصریح کرد: طی فصل پاییز در بخش تولیدی ۱.۳ درصد رشد داشتیم که در ادامه رشد بیش از ۷ درصدی پاییز پارسال است. در بخش ساختمان هم همچون دو فصل قبلی (تابستان و بهار ۱۴۰۲) رشد مثبت ۴ درصد بود که در پاییز پارسال منفی ۴.۶ درصد بود. در بخش خدمات هم رشد ۴.۶ درصدی را شاهد هستیم که پاییز پارسال هم همین عدد ثبت شده بود اما در بخش زراعت به دلیل کمآبیهای پیاپی رشد منفی یک درصد ثبت شده که البته در پاییز پارسال منفی ۵.۸ درصد بود.
وی به دخل و خرج حکومت اشاره کرد و گفت: در پایان بهمن ماه امسال درآمدها یک هزار و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان محقق شده که ۸۲ درصد عدد مصوب مقررات برنامهریزی مالی است. نسبت به ۱۱ ماهه پارسال هم ۳۷ درصد رشد نشان میداد.
خاندوزی ادامه داد: همچنین یک هزار و ۵۸۰ هزار میلیارد تومان هم مصارف حکومت بوده است. در بخش مصارف و برنامهریزی مالی عمرانی رقم ۱۸۶ هزار میلیارد تومان محقق شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد رشد را نشان میدهد.
استفاده حکومت از تنخواه صفر است
وزیر دانش مالی گفت: استفاده حکومت از تنخواه گردان برنامهریزی مالی مشابه دو سال قبل صفر است و شاهد این هستیم که از جهت ناترازی برنامهریزی مالی عمومی حکومت عاملی که موجب بهم خوردن تورم در دانش مالی ایران شود، وجود نداشته است.
خاندوزی تصریح کرد: در ۹ ماهه ۱۴۰۱ رشد مالی با منابع هیدروکربن ۴.۸ درصد، در سال ۱۴۰۰ معادل ۶.۸ درصد در سال ۹۹ معادل ۲ درصد و در سال ۹۸ منفی ۵.۴ درصد و در سال ۹۷ معادل ۳.۸ درصد بوده است.
وی ادامه داد: بنابراین در ۱۴۰۲ بعد از ۹ ماهه سال ۹۶ اولین سالی است که رشد مالی بالای ۶ درصد را تجربه میکنیم.
نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در پاییز به ۳.۴ درصد رسید
خاندوزی افزود: در شاخص تامین مالی نیز نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در پاییز به ۳.۴ درصد رسیده است و نوید بخش فراهم شدن زمینه رشد مالی برای فصول آینده است. همچنین تورم نقطه به نقطه بهمنماه با ۲.۷ واحد درصد کاهش به ۳۵.۸ درصد رسیده است.
وی در مورد پرداخت ۳۰ درصدی سود مشارکت، گفت: ستاد مالی حکومت مجوزی را به نهاد مالی برای انتشار گواهی سپرده خاص برای پروژههای ویژه مالی با نرخ سقف ۳۰ درصد داد. هدف نهاد مالی هم از این روابط حکومتی مساله سازماندهی نوسانات بازار ارز بود؛ به این معنا که بخش سیار نقدینگی را که عمدتاً در سپرده هایِ به شکل پول است به سپردههای مدت دار تبدیل کند که این اتفاق در زمان اعطای مجوز اول رخ داده است.
خاندوزی افزود: برای تداوم این روابط حکومتی بحثهای کارشناسی در حکومت وجود دارد. البته برای سپردههای خاص بیرون از بانک هم هیچ تصمیمی فعلاً اتخاذ نشده است.
جزئیات مالیاتی طرح یسنا
سخنگوی مالی حکومت درباره قیمت کالاها در ایام ماه رمضان و عید نوروز، اظهار کرد: حکومت برای کمک به تأمین کالاهای مورد نیاز اقشار ضعیف جامع سه طرح را در دست اجرا دارد؛ نخست طرح فجرانه است که تاکنون بیش از ۱۴ میلیون خانوار و حدود ۴۲ میلیون نفر از این طرح استفاده کردند. به لحاظ میزان خرید هم حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان خرید کالای اساسی صورت گرفته است که این طرح تا عید فطر هم ادامه دارد.
وی افزود: برنامه دوم طرح ملی یسنا است که برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال با دهک درآمدی یک ۴۰۰ هزار تومان کالابرگ میپردازد. برنامه سوم هم طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال است که برای دهکهای یک تا ۵ یک میلیون تومان و دهکهای بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است.
سخنگوی مالی حکومت ادامه داد: برای تنظیم بازار شب عید هم تمام تلاش وزارت جهاد زراعت و ستاد تنظیم بازار این است که در شب عید مردم با وفور کالاهای مورد نیاز مواجه شوند. در کنار این اقدام نظارت بر قیمتها نیز به صورت مستمر انجام خواهد شد.
در حال تکمیل….
دانش مالی کشور در حال نیل به ثبات است، رشد مالی در حال افزایش بوده و این نشاندهنده قدرت کشور در مقابل محدودیتهای بینالمللی است. دانش مالی ایران در چرخه فرسایش و کلنگی قرار داشته و این معضلات از طریق اقداماتی نظیر رفع ناترازیهای برنامهریزی مالی و نجات دانش مالی از رشدهای منفی و ناپایدار، سازماندهی شدهاند. تورم در حال کاهش است، ساختمان و خدمات رشد مثبتی داشتهاند و استفاده حکومت از تنخواه صفر است. رشد مالی در سال جاری بالای ۶ درصد بوده و این نشان از پیشرفت مالی کشور است. اقدامات حکومت برای تأمین کالاهای مورد نیاز اقشار ضعیف نیز در حال اجرا است. این تحولات نشان از استقرار ثبات مالی در کشور دارد.