رشد ۲۳ درصدی فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت به ۲۰ مقصد نخست

۴۲ درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات غذایی و کشاورزی است


در این متن آمار بازرگانی محصولات غذایی و زراعت ایران در دوره ی یازده ماهه امسال اعلام شده است. طبق گفته سخنگوی کمیسیون امور بین‌الملل و توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران، محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، زراعی، گلخانه‌ای، فرآوری شده و کنسروی به بیش از ۱۳۰ کشور صادر شده و نسبت به مدت مشابه ۲۳ درصد ارزآوری بیشتری برای کشور ایجاد کرده است. همچنین بیان شده که عراق، امارات و روسیه بیش از ۵۰ درصد فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی ایران را در این مدت به خود اختصاص داده اند، و همچنین مقاصد صادراتی تا بیستم شامل کشورهایی همچون آلمان، قزاقستان و اسپانیا بوده اند.

به گزارش دیجیاتور، سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون امور بین‌الملل و توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران در خصوص میزان بازرگانی محصولات غذایی و زراعت اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲، ۵ میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۲۷ دلار محصول شیلاتی، دامی، لبنی، زراعی، گلخانه‌ای، فرآوری شده و کنسروی به بیش از ۱۳۰ کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۲۳ درصد ارزآوری بیشتری برای کشور داشته است.

وی افزود: سهم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت کشور، نسبت به کل فروش خارجی ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۱۲۵ هزار دلاری کشور، نزدیک به ۱۲.۵ درصد بوده، که این میزان اهمیت کشورمان در ساخت و ساز و فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص مقاصد صادراتی محصولات غذایی و زراعت گفت: عراق با خرید یک میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۹۳۰ هزار دلار، در جایگاه نخست، ۳۲ درصد از فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت کشورمان را به خود اختصاص داده، امارات با خرید ۶۷۵ میلیون و ۷۸۳ هزار دلار، در جایگاه دوم، مقصد ۱۲ درصد از فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران بود و پس از آن روسیه با خرید ۴۶۴ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار، ۸.۳ درصدی از کل فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی ایران در ۱۱ ماهه امسال را به خود اختصاص داده که عملاً این ۳ کشور مقصد بیش از ۵۰ درصد محصولات زراعت و غذایی کشورمان در این مدت بودند.

لطیفی افزود: پاکستان با خرید ۴۴۷ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار، افغانستان با ۳۸۳ میلیون و ۴۹۱ هزار دلار، هند با ۲۵۷ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار، ترکیه با ۲۱۶ میلیون و ۶۷ هزار دلار، چین با ۲۱۵ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار، ترکمنستان با ۱۰۴ میلیون و ۹۳۷ هزار دلار و آذربایجان با خرید ۹۸ میلیون و ۸۹۸ هزار دلار، مقاصد چهارم تا دهم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران در این مدت بودند.

سخنگوی کمیسیون امور بین‌الملل و توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران در خصوص مقاصد یازدهم تا بیستم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت گفت: آلمان با خرید ۸۷ میلیون و ۹۰۶ هزار دلار محصولات دامی، شیلاتی، زراعت و غذایی، مقصد یازدهم و بعد از آن قزاقستان با ۸۲ میلیون و ۶۷۴ هزار دلار، ازبکستان با ۶۹ میلیون و۲۸۴ هزار دلار، عمان با ۶۲ میلیون و ۶۲ هزار دلار، کویت با ۴۸ میلیون و ۵۹۷ هزار دلار، اسپانیا با ۴۴ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار، قرقیزستان با ۴۲ میلیون و ۶۸۱ هزار دلار، ارمنستان با ۴۰ میلیون و ۴۷۷ هزار دلار، تاجیکستان با ۳۳ میلیون و ۹۶ هزار دلار و هلند با ۱۸ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار، مقاصد دوازدهم تا بیستم صادراتی محصولات دامی، شیلاتی، لبنی زراعی، غذایی و فرآوری خوراکی کشور از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بودند.


فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران در این مدت به بیش از ۱۳۰ کشور ارزآوری بیشتری برای کشور داشته است. سهم فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران از کل فروش خارجی کشور ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار بوده و نشان از اهمیت ساخت و ساز و فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی ایران دارد. عراق، امارات و روسیه با سهم بیش از ۵۰ درصد از کل فروش خارجی محصولات زراعت و غذایی ایران در این مدت مقاصد اصلی فروش خارجی بودند. همچنین پاکستان، افغانستان، هند، ترکیه، چین و دیگر کشورها نیز جایگاه مهمی در میزان خرید محصولات ایرانی داشتند. در میان کشورهای مقصد فروش خارجی محصولات غذایی و زراعت ایران، آلمان، قزاقستان، ازبکستان، عمان، کویت، اسپانیا، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان و هلند نیز جایگاه مهمی داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *