در دهه اخیر، رشد ترانزیت غیرنفتی در حکومت سیزدهم
0 نظر
با توجه به گزارش مهر، ترانزیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بخش ترانزیت صورت میگیرد و اهمیت این حوزه به دلیل جنبه زیرساختی که دارد، بسیار مهم است. با تامین مالی در راستای افزایش تعداد ناوگان و به روز شدن سیستمهای لجستیکی، تأثیرات مثبت آن را در کاهش بهای انتقال انواع کالا و بهبود کیفیت انتقال آن خواهیم داشت. در سالهای اخیر مشکلاتی در خصوص فرسودگی ناوگان ترانزیت بزرگراهای وجود داشته است و به همین دلیل حوزه ترانزیت بزرگراهای نیز در برنامه توسعه توجه ویژهای به خود جلب کرده است. تحقق این برنامه میتواند به کاهش مدت زمان ترخیص کالا کمک کند. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، در ده ماه نخست سال جاری، ترانزیت زمینی کشور 46 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. رشد ترانزیت غیرنفتی نیز به دلیل افزایش تعاملات مالی و همکاریهای تجاری با همسایگان، رشد قابل توجهی داشته و درآمد غیرمستقیم کشور بیش از 570 میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین، ترانزیت بزرگراهای در دول
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، هرگونه فعالیت تجاری، تولیدی و خدماتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بخش ترانزیت صورت میگیرد؛ که در واقع اهمیت این حوزه به دلیل جنبه زیرساختی که دارد، بسیار حائز اهمیت است. با تامین مالی در راستای افزایش تعداد ناوگان و به روز شدن سیستمهای لجستیکی، تأثیرات مثبت آن را در کاهش بهای انتقال انواع کالا و بهبود کیفیت انتقال آن به چشم خواهد آمد.
در سالهای اخیر مشکلات متعددی در خصوص فرسودگی ناوگان ترانزیت بزرگراهای موجب به وجود آمدن موانع و مشکلاتی در این راستای شده بود، که به همین دلیل همین دلیل در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه به نوسازی ناوگان ترانزیت کشور، علیالخصوص ناوگان بزرگراهای شده است. زیرا ترانزیت بزرگراهای نقش مهمی در توسعه دانش مالی کشور و ساخت و ساز ناخالص داخلی به عنوان یکی از شاخصهای مهم توسعه کشور محسوب میشود؛ بنابراین هرچه کامیون و دیگر گزینههای ترانزیت بزرگراهای پیشرفته و بر اساس استانداردهای جهانی باشد، به همان میزان نیز سرعت جابجایی کالا و کیفیت بیشتر میشود و به هر میزان کیفیت ترانزیت افزایش پیدا کند درآمد کشور نیز روبه روند صعودی حرکت خواهد کرد.
با روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی حکومت سیزدهم، توجه ویژهای به توسعه تعاملات مالی و مرزی با کشورهای همسایه داشت، که در برنامه هفتم نیز توسعه تعاملات مالی به ویژه با کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس جز اهداف اصلی حکومت سیزدهم قرار گرفت. بنابراین با تحقق برنامه شاهد تسهیل بازرگانی در مرز، کاهش مدت زمان ترخیص کالا خواهیم بود.
رشد ۴۶ درصدی ترانزیت زمینی کشور نسبت به سال گذشته
علی بهادری جهرمی سخنگوی حکومت در حساب کاربری شخصی خود، نوشت: افزایش تعاملات مالی و همکاریهای تجاری با همسایگان یکی از راهبردهای حکومت مردمی است و نتایج خود را در حوزههای مختلف نشان داده است. بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، در ده ماه نخست سال جاری، ترانزیت زمینی ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
رشد درآمد ۱۸۰ میلیون دلاری کشور از ترانزیت بزرگراهای
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراهای کشور پیشتر از این اعلام کرده بود: سال گذشته در بحث بینالمللی به رغم مشکلات، شاهد افزایش آمار ترانزیت بودیم، اما باید موانع را برطرف کنیم چرا که ادامه این روند که همه بخشها اعم از بخش خصوصی، رانندگان و همچنین بخش حاکمیت و حکومت را متأثر میکند، دشوار است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و ترانزیت بینالمللی سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراهای در ادامه تاکید کرد: در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۱۱ میلیون و ۴۰۳ هزار تن کالای ترانزیتی از قلمرو کشور عبور کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است. عملکرد مرزهای کشور نشان میدهد، مجموع تردد کامیونهای ترانزیتی از مرزهای کشور بالغ بر ۵۰۶ هزار و ۸۰۳ دستگاه بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد دارد.
وی افزود: افزایش ترانزیت کالا به میزان یادشده طی امسال، علاوه بر درآمدهای مستقیم حکومت، توانسته است به طور غیرمستقیم حدود ۵۷۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه داشته باشد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۰ میلیون دلار رشد داشته است.
رشد ترانزیت غیرنفتی در حکومت سیزدهم
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراهای کشور در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور با تاکید براینکه ترانزیت بزرگراهای در حکومت سیزدهم رشد چشمگیری داشته است، گفت: در دهه گذشته یک روند پر از نوسان در ترانزیت بزرگراهای را پشت سر گذاشتیم و صعود ترانزیت به سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ برمیگردد که حدود ۱۲ میلیون تن کالا (۱۲.۳) میزان ترانزیت، ثبت شده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و ترانزیت بینالمللی سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراهای در ادامه تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۹ که مربوط به دوره بیماری کرونا است؛ ترانزیت کشور با نزول همراه بود که با انسداد مرزها به دلیل محدودیتهای جهان برای مقابله با این بیماری رخ داد که میزان ترانزیت ۴.۶ میلیون تن را در آمار ترانزیت بزرگراهای ثبت کرد که کمترین میزان در یک دهه گذشته بود.
وی تصریح کرد: پساز اتمام دوره کرونا مجدد آمارهای ترانزیت بزرگراهای رشد پیدا کرد و در ۱۰ ماه ابتدایی امسال نیز شاهد رشد ۱۱.۴ میلیون تن در مقایسه با مشابه سال گذشته بودیم که در حمل کالاهای نفتی و غیرنفتی میزان رشد معناداری را در پی داشتیم. به طور معمول افزایشها تابع میزان ترانزیت نفتی یا سوختی است اما امسال و سال گذشته (۱۴۰۱) توانستیم در حوزه کالاهای غیرنفتی نیز رشد مستمری را در آمارهای کشور ثبت کنیم.
این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: از بندر شهید رجایی (بندرعباس) با ۲.۶ میلیون تن، مرز پردیس خان با ۲.۲ میلیون تن و مرز باشماق به دلیل ترانزیت با اقلیم کردستان عراق دارای بیشترین آمار میزان ترانزیت طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ هستند.
هدایتی در پایان افزود: درآمدهای ترانزیتی صرفاً محدود به درآمدهای نیست و باید مجموعه درآمدی عاید کشور میشود را محاسبه کرد؛ در بخش ترانزیت بزرگراهای حوزه عملیات اجرایی بخش خصوصی، شرکتهای بینالمللی و داخلی نیز شامل خواهد شد.
حوزه ترانزیت در دانش مالی کشور بسیار مهم است و تامین مالی در آن تأثیر مثبتی در کاهش بهای انتقال کالا و بهبود کیفیت آن دارد. مشکلات فرسودگی ناوگان ترانزیت بزرگراهای در گذشته باعث ایجاد موانع و مشکلاتی شد که در برنامه هفتم توسعه توجه ویژهای به نوسازی ناوگان ترانزیت کشور، به خصوص ناوگان بزرگراهای شده است. با توسعه تعاملات مالی با کشورهای همسایه و کاهش مدت زمان ترخیص کالا، بازرگانی در مرزها تسهیل میشود. طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی، ترانزیت زمینی در ده ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته و درآمد ترانزیت غیرنفتی کشور نیز ۱۸۰ میلیون دلار افزایش یافته است.