رشد مالی توسط حضور بخش خصوصی دستیابی پیدا می‌کند.

رشد اقتصادی با حضور بخش خصوصی محقق می شود


ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به ورود بخش خصوصی به توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز اختصاص داده است. تاکنون تنها حکومت در این حوزه فعالیت می‌کرد و انحصار دولتی باعث ناهماهنگی و ناترازی انرژی شده بود. اما بخش خصوصی به دلیل عدم حضور و تجربه کافی در حوزه منابع هیدروکربن و گاز، نمی‌تواند به طور کامل وارد این حوزه شود. اما با شکستن انحصار و ورود بخش خصوصی، مزایای فراوانی از جمله پیشرفت فناوری، تامین مالی‌های خارجی، رونق مالی و حفظ اکوسیستم به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، حضور بخش خصوصی در توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف این تولیدی می‌شود. اما بخش مدیریتی نسبت به این ورود ممکن است مقاومت نشان دهد. به هر حال، ورود بخش خصوصی به توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز منجر به صنعتی رقابتی‌تر و پویاتر خواهد شد که امکان ایجاد شغل‌های متنوعی را فراهم می‌کند.

سعید میرترابی، استاد موسسه آموزش عالی و کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه برای ورود بخش خصوصی به توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز گفت: واقعیت این است که ورود بخش خصوصی به توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز که در برنامه هفتم مصوب شده در بعد کلان رویکرد مثبتی است.

وی در ادامه بیان کرد: تاکنون فقط حکومت در این حوزه فعال بوده و انحصار موجود در این بخش عواقب زیادی مثل ناترازی انرژی را برای ما در پی داشته است.

میرترابی بیان کرد: البته واقعیت است که بخش خصوصی در ایران به دلیل اینکه دهه‌ها از فعالیت و حضور در حوزه منابع هیدروکربن و گاز دور بوده است و بخش بالادستی منابع هیدروکربن و گاز به طور کامل و پایین دستی به صورت میانگین در دست حکومت بوده است بخش خصوصی از تجربه کافی برای حضور در توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز برخوردار نیست.

این استاد موسسه آموزش عالی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش منابع هیدروکربن ما شرایط تحریمی دارد و محدودیت‌های خاص و شفافیت کمی در این حوزه وجود دارد، بخش خصوصی به طور معمول نتواند در این بخش ورود کند و در گام‌های ابتدایی بیشتر زمینه ورود بخش غیر دولتی و خصولتی در این حوزه فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: بخش خصولتی تجربه حضور در حوزه منابع هیدروکربن و گاز و توسعه میادین داشته‌اند. این مصوبه راهی است که بخش خصوصی در این حوزه به مرور وارد شود. وی افزود: شکستن انحصار در تولیدی منابع هیدروکربن و گاز ایران دارای پتانسیل بازگشایی طیف وسیعی از مزایا از جمله پیشرفت‌های فناوری، تامین مالی‌های خارجی، ایجاد شغل، رشد مالی و افزایش پایداری زیست‌محیطی است.

این استاد موسسه آموزش عالی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۵ برنامه هفتم می‌توان بخشی از مشکلات مالی در حوزه منابع هیدروکربن و گاز را حل کرد ولی بخش مدیریتی قطعاً در برابر این بند مقاومت خواهند کرد.

این کارشناس انرژی بیان کرد: در کلیت موضوع و با توجه به محدودیت‌های منابع قطعاً حضور بخش خصوصی فتح باب خوبی است.

میرترابی توضیح داد: شکستن انحصار توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز می‌تواند یک تولیدی منابع هیدروکربن و گاز رقابتی‌تر و پویاتر ایجاد کند که فرصت‌های شغلی قابل توجهی را با خود به همراه دارد. مشارکت بخش خصوصی می‌تواند منجر به ایجاد شغل در بخش‌های مختلف از جمله اکتشاف، حفاری، فناوری طراحی، لجستیک و خدمات پشتیبانی شود.


واقعیت این است که ورود بخش خصوصی به توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز در برنامه هفتم مثبت است. بخش خصوصی به دلایلی مانند نبود تجربه کافی و شرایط تحریمی و محدودیت‌ها، در گام‌های ابتدایی نمی‌تواند وارد این بخش شود. با این حال، شکستن انحصار بخش خصوصی به مزایایی مانند پیشرفت‌های فناوری، تامین مالی‌های خارجی، ایجاد شغل، رشد مالی و افزایش پایداری زیست‌محیطی در تولیدی منابع هیدروکربن و گاز ایران منجر خواهد شد. مشارکت بخش خصوصی می‌تواند شغل‌هایی در بخش‌های مختلف مانند اکتشاف، حفاری، فناوری طراحی، لجستیک و خدمات پشتیبانی ایجاد کند. حضور بخش خصوصی در توسعه میادین منابع هیدروکربن و گاز به رقابت و پویایی در این تولیدی منجر خواهد شد و فرصت‌های شغلی قابل توجهی را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *