ربات جراح در مسیر به ایستگاه فضایی

ربات جراح در راه ایستگاه فضایی


یک گروه محقق برای آزمایشات جدیدشان از یک کپسول باری سیگنوس استفاده می‌کنند و قرار است این کپسول به فضا پرتاب شود. یکی از آزمایشات این مجموعه، یک دستگاه مکاترونیک با دو بازوی قابل کنترل است که بتواند به صورت همزمان روی بدن فضانورد عملیات علوم درمانی انجام دهد. هدف از این آزمایشات، توسعه دستگاهی است که در آینده بتواند با پزشکان انسانی روی زمین همکاری کند و عملیات علوم درمانی را با دقت بالا انجام دهد. ربات در حال حاضر در مراحل ابتدایی تست قرار دارد و امیدواری است که در ماموریت‌های آینده، از ربات در مأموریت‌هایی مانند مسافرت به ماه و مریخ استفاده شود. این آزمایشات برای سازمان‌های فضایی و شرکت‌های خصوصی، مهم و اساسی است زیرا در آینده نقش مهمی در مأموریت‌های فضانوردی سرنشین‌دار خواهد داشت.

به گزارش دیجیاتور به نقل از اسپیس، هرچند این یک ربات انسان نما با بدنه فلزی نیست که روپوش سفید به تن کرده و چاقوی جراحی به دست داشته باشد، اما همچنان ماموریت آن هیجان انگیز به نظر می رسد.

محققان روز سه شنبه(۳۰ ژانویه) هفته جاری مجموعه ای از آزمایش های نوآورنه جدید را همراه کپسول باری سیگنوس(متعلق به شرکت نورتروپ گرومن) به فضا می فرستند. قرار است این کپسول در ساعت ۱۷:۰۷ دقیقه به وقت گرینویچ به فضا پرتاب شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود کپسول روز بعد(یکم فوریه ۲۰۲۴ میلادی) به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رسید.

یکی از آزمایش های این محموله، دستگاه مکاترونیک ۰.۹ کیلوگرمی به طول ساعد فرد است. این دستگاه دو بازوی قابل کنترل دارد که یکی از آنها مجهز به یک نگهدارنده و دیگری مجهز به یک قیچی است. شرکتی به نام Virtual Incision محصول را توسعه داده است. این پزشک مکاترونیک ساخته شده تا در آینده بتواند با پزشکان انسانی روی زمین ارتباط برقرار کند و همزمان روی بدن فضانورد بیمار عملیات علوم درمانی با دقت بالا انجام دهد.

شین فاریتور یکی از بنیانگذاران این شرکت در این باره می گوید: بخش پیشرفته تر آزمایش ما دستگاه را از مقر روی زمین واقع در نبراسکا کنترل و بافت شبیه سازی شده را مدار زمین تشریح می کند.

در حال حاضر ربات در مراحل اولیه قرار است روی نوارهای لاستیکی آزمایش شود. اما محققان امیدوارند در ماموریت های آینده به ماه و مریخ و فراتر از آن از ربات استفاده کنند. طی سال های اخیر فرایندهای علوم درمانی فضایی از راه دور به موضوعی مهم تبدیل شده اند زیرا سازمان های فضایی کشورها و شرکت های خصوصی مشغول برنامه ریزی برای ماموریت های سرنشین دار به فضا هستند.


محققان یک مجموعه آزمایش جدید را به فضا فرستادند. آنها با استفاده از کپسول باری سیگنوس به محتویات فضاپرتاب می کنند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، کپسول به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رسید. یکی از آزمایش ها شامل یک دستگاه مکاترونیک است که برای انجام عملیات علوم درمانی روی بدن فضانورد طراحی شده است. محققان امیدوارند در آینده از ربات برای ماموریت های فضایی بیشتری استفاده کنند. فرایندهای علوم درمانی فضایی از راه دور نیز به موضوعی مهم تبدیل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *