دعوت به بازیگران پیشرفت برای رویداد میدان‌های‌نفتی دیجیتال

دعوت از بازیگران نوآوری برای رویداد میدان‌های‌نفتی دیجیتال


در گزارش ارائه شده از شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، مدیر عامل این شرکت به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به مسئله AI و نقش‌آفرینی آن در اداره آینده دنیا اشاره کرده و بالادستی منابع هیدروکربن و گاز را به عنوان مهم‌ترین موردی نام برده است که امروزه شرکت‌های ملی و بین‌المللی در حال توسعه آن هستند. علاوه بر این، اهداف اصلی از برگزاری رویداد رقابتی میدان‌های نفتی دیجیتال شامل کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی، افزایش ساخت و ساز پایدار منابع هیدروکربن و گاز و شناسایی ارائه دهندگان فناوری و ایده آل هستند. این رویداد شامل مراحل ارائه طرح‌های پژوهشی و فناورانه، داوری و انتخاب طرح‌های برتر می‌شود و فرصت ثبت نام و بارگذاری طرح‌های پیشنهادی تا مطالعات تاریخی ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توجه و تعمیق نسبت به مسئله AI و نقش‌آفرینی آن در اداره آینده دنیا و لزوم رسیدن به ۱۰ کشور نخست دنیا در این زمینه، مهم‌ترین مصداق AI در بالادستی منابع هیدروکربن و گاز را میدان‌های نفتی دیجیتال (DOF) عنوان کرد.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از شرکت‌های ملی و بین‌المللی با تشکیل کنسرسیوم‌هایی با شرکت‌های بزرگ مخابراتی و تکنولوژی مخابرات مثل آی. بی. ام و هوآوی در حال توسعه مفاهیم تحول دیجیتال و میادین نفتی دیجیتال هستند. به عنوان نمونه، شرکت آرامکو، تا سال ۲۰۱۰ حدود ۱۹ میدان نفتی را دیجیتال کرده و طبق برنامه‌ریزی در حال دیجیتال کردن تمامی میادین خود است.

خجسته‌مهر کاهش قابل توجه هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی در کنار افزایش ساخت و ساز پایدار منابع هیدروکربن و گاز را از مزایای دیجیتال کردن میادین نفتی و گازی برشمرد و شناسایی ارائه دهندگان و عرضه کنندگان ایده و فناوری، شناسایی اعضای توانمند زیست بوم فناوری و پیشرفت کشور از جمله شرکت‌های دانش بنیان و فناور، موسسه آموزش عالی‌ها و مراکز تحقیقاتی را از جمله اهداف شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران از برگزاری رویداد رقابتی میدان‌های نفتی دیجیتال عنوان کرد.

وی افزود: هدایت‌گری جریان تحقیقاتی و ظرفیت‌های ملی به سمت پارادایم میادین دیجیتال و افزایش سطح دانش طرف تقاضای فناوری میادین دیجیتال و ایجاد فضای گفتمان بین بدنه شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران و زیست بوم فناوری و پیشرفت با هدف بالفعل کردن تقاضاهای بالقوه در این حوزه از دیگر اهداف شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران از برگزاری رویداد رقابتی میدان‌های نفتی دیجیتال است.

به گفته خجسته‌مهر این رویداد رقابتی شامل سه مرحله اصلی ارائه طرح‌های پژوهشی و فناورانه مرتبط با محورهای رویداد، داوری و انتخاب طرح‌های پژوهشی و فناورانه برتر به همراه برگزاری پنل‌های تخصصی و معرفی طرح‌های برتر به شرکت‌های تابعه شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران جهت آغاز گفتگوهای دیپلماتیک برای اجرایی کردن طرح‌های برتر متناسب با میادین تحت سازماندهی آن شرکت تابعه و در صورت توافق، انعقاد قراردادهای پژوهش، فناوری و ساخت بار اول پس از طی مراحل قانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا موسسه آموزش عالی تولیدی منابع هیدروکربن به عنوان مجری این رویداد انتخاب شده است، اظهار کرد: این موسسه آموزش عالی، یکی از موسسه آموزش عالی‌های اصیل و باسابقه در حوزه مسائل مربوط به تولیدی منابع هیدروکربن است ضمن اینکه در نزدیکی شرکت‌های تابعه به ویژه شرکت ملی مناطق منابع هیدروکربن خیز جنوب، اروندان و ملی حفاری قرار گرفته است.

خجسته‌مهر ادامه داد: بنای شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران بر تقویت و توانمندسازی موسسه آموزش عالی تولیدی منابع هیدروکربن قرار گرفته است. این نکته را در روز دانشجو در دانشکده منابع هیدروکربن آبادان هم مورد تاکید قرار دادم. انتظار داریم این موسسه آموزش عالی برای نقش آفرینی مؤثر در حوزه پیشرفت و کارآفرینی و هم افزایی بیشتر با سایر موسسه آموزش عالی‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان و فناور برای نیل به اهداف شرکت ملی منابع هیدروکربن در حوزه میادین دیجیتال نقش فعالی را ایفا کند.

سید مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران نیز درباره این رویداد گفت: محورهای این رویداد شامل میادین نفتی و گازی دیجیتال (غربالگری میادین جهت انتخاب میدان مناسب برای دیجیتال کردن / امکان سنجی فنی-مالی دیجیتال کردن میدان / ارائه متدلوژی و نقشه راه دیجیتال کردن میادین / …)، فناوری چاه‌های هوشمند با تمرکز بر تکمیل چاه هوشمند، سازماندهی یکپارچه دارایی‌های هیدروکربنی با رویکرد استفاده از روش‌های هوشمند و کاربردهای انواع AI و شبکه جهانی اشیا در بخش بالادستی تولیدی منابع هیدروکربن است.

وی اظهار کرد: شرکت کنندگان در رویداد و ارائه دهندگان طرح‌ها باید به موارد مهمی همچون مساله محوری (به طور مشخص بیان شود که طرح ارائه شده قابلیت حل چه چالش / مسائلی را دارد) و مزیت‌های مالی طرح‌های پیشنهادی توجه داشته باشند. به علاوه، باید مشخص شود که طرح ارائه شده قابلیت استفاده در کدام بخش از زنجیره ارزش بالادستی (اکتشاف، حفاری، توسعه، ساخت و ساز و …) و کدام یک از اجزا ساخت و ساز (مخزن، چاه، خطوط لوله سطح‌الارضی، تأسیسات سطح‌الارضی) را دارد.

مطهری افزود: در ضمن شرکت کنندگان این رویداد شامل سه دسته شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانمند در این حوزه، گروه‌های دانشگاهی شامل اعضای هیأت علمی و همکاران علمی (وجود حداقل ۱ عضو هیأت علمی و ۲ دانشجوی تحصیلات تکمیلی الزامی است) و تمام دانشجویان در رشته‌ها و حوزه‌های مرتبط با موضوع رویداد در سراسر کشور (در قالب گروه‌های دو الی چهار نفره) است.

وی ادامه داد: متقاضیان شرکت در این رویداد رقابتی برای ثبت نام و بارگذاری طرح‌های پیشنهادی در چارچوب محورهای اعلام شده، از طریق سایت رسمی رویداد به نشانی tpec-put.com اقدام کنند. پس از پایان موعد رسمی بارگذاری طرح‌های پیشنهادی، این طرح‌ها داوری شده و طرح‌های برتر در هر دسته از شرکت کنندگان معرفی می‌شود.

بر اساس این گزارش، فرصت ثبت نام و بارگذاری طرح‌های پیشنهادی در این رویداد تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده است.


دیجیتال کردن میدان‌های نفتی و گازی می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی را کاهش دهد و ساخت و ساز پایدار منابع هیدروکربن و گاز را افزایش دهد. شرکت‌ها در حال توسعه مفاهیم تحول دیجیتال و میادین نفتی دیجیتال هستند. هدف از برگزاری رویداد رقابتی میدان‌های نفتی دیجیتال، هدایت‌گری جریان تحقیقاتی و ظرفیت‌های ملی به سمت پارادایم میادین دیجیتال و افزایش سطح دانش طرف تقاضای فناوری میادین دیجیتال است.محورهای این رویداد شامل میادین نفتی و گازی دیجیتال، فناوری چاه‌های هوشمند و کاربردهای AI و شبکه جهانی اشیا در بخش بالادستی تولیدی منابع هیدروکربن است. شرکت‌های دانش بنیان و فناور، گروه‌های دانشگاهی و دانشجویان می‌توانند در این رویداد شرکت کنند و طرح‌های خود را معرفی کنند. ثبت نام و بارگذاری طرح‌های پیشنهادی تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *