راهنمای قطعی‌سازی وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده

دستورالعمل نحوه قطعی‌سازی مالیات و عوارض ارزش افزوده


سازمان امور مالیاتی کشور با صدور یک بخشنامه، دستورالعملی را برای قطعی سازی و تعدیل وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده دارای شرایط صادر کرده است. این بخشنامه به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده است. بر اساس این دستورالعمل، در صورت احراز شرایط، تعدیل لازم (تا سقف ۵۰ درصد) برای سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ اجرایی خواهد بود. همچنین، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی نیز موظف به رسیدگی به اعتراضات مالکان هستند و در صورت اعتراض مالک، رأی مقتضی را صادر می‌کنند. در صورت اعتراض به رأی هیأت حل اختلاف وجوه دولتی، مراتب قابل رسیدگی در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر می‌شود. همچنین، درصورت اعتراض مالک به مبلغ وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده، اقدامات اجرایی فاقد موضوعیت است تا زمان صدور رأی قطعی هیأت حل اختلاف مالیاتی.

به گزارش دیجیاتور، محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، دستورالعمل نحوه قطعی سازی و تعدیل وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده دارای شرایط در راستای اجرای مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۲ را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.

در این بخشنامه پیرامون «اصلاحیه دستورالعمل جز (۱) بند (ب) تبصره (۶) مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۲ کل کشور» خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور آمده است: با توجه به تعیین وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و صدور اوراق قطعی آنها، در اجرای بند ۱ ماده ۳۰ آئین نامه ماده ۲۱۹ مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم، پس از رسیدگی به اعتراض مودی در صورت احراز شرایط، تعدیل لازم (تا سقف ۵۰ درصد) قابل اجرا است و برای سنوات ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ نیز تعدیل درصدهای مزبور به صورت سیستمی برای مودیان مشمول، قابل اعمال خواهد بود.

مطابق این بخشنامه، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم، در صورت اعتراض مؤدی، مکلف به رسیدگی به اعتراض به عمل آمده با رعایت دستورالعمل فوق الاشاره یا مقررات وجوه دولتی بر ارزش افزوده حسب اعتراض مودی و صدور رأی مقتضی در مقام هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی بوده و در صورت اعتراض مودی به رأی هیأت حل اختلاف وجوه دولتی بدوی ظرف مهلت مقرر، مراتب قابل رسیدگی در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر می‌باشد.

شایان ذکر است در صورت اعتراض مودی به مبلغ وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده قطعی شده در اجرای مفاد بند (ب) تبصره (۶) مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۲ کل کشور، تا زمان صدور رأی قطعی هیأت حل اختلاف مالیاتی، اقدامات اجرایی فاقد موضوعیت است.


محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با صدور بخشنامه‌ای دستورالعمل نحوه قطعی سازی و تعدیل وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. در این بخشنامه، به توجه به تعیین وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ و صدور اوراق قطعی آنها، اعلام شده است که پس از رسیدگی به اعتراض مودی در صورت احراز شرایط، تعدیل لازم قابل اجرا است. همچنین تعدیل درصدهای مزبور برای سنوات ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ نیز قابل اعمال خواهد بود. در صورت اعتراض مؤدی، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مکلف به رسیدگی به اعتراض و صدور رأی مقتضی هستند و در صورت اعتراض مودی به رأی هیأت حل اختلاف وجوه دولتی بدوی، قابل رسیدگی در هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر است. در صورت اعتراض مودی به مبلغ وجوه دولتی و عوارض ارزش افزوده قطعی، اقدامات اجرایی فاقد موضوعیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *