ایجاد فیلمنامه از یک دزدی/ رضایت از ساختن یک اثر سینمایی وسترن آسان

دزدی که فیلمنامه‌نویس شد/ رضایت با ساخت یک فیلم وسترن سطحی

0 نظر


این پاراگراف درباره‌ی متن تئاتر “غرب واقعی” اثر سم شپارد است که به کارگردانی ایوب آقاخانی در قالب نمایش رادیویی به مخاطبان ارائه می‌شود. سم شپارد نویسنده ، کارگردان و بازیگر آمریکایی است که با آثار خود توانسته تمامی روح آمریکای معاصر را به تصویر بکشد. “غرب واقعی” درباره‌ی ماجرای دو برادر به نام لی و استین است، که لی از راه خلاف پول می‌آورد و استین در اثر سینمایی‌نامه‌نویسی موفق شده است. شپارد در این متن تئاتر غرب را از نگاه آستین به ریشه‌های وسترن و خشن خود مورد بررسی قرار می‌دهد. نمایش رادیویی “غرب واقعی” در چهار قسمت ساخت و ساز شده است و در اولین قسمت آن دیالوگ بین لی و استین درباره‌ی اثر سینمایی‌نامه و طرح آن به بحث و جدل می‌انجامد.


دریافت
28 MB

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان صحنه نمایش و نمایش‌هایی رادیویی، در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذاری نوشتار خلاقانه و نوشتار خلاقانه نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارائه می‌دهد. وی در یکی از مجموعه‌هایی که کارگردانی کرده است، به سراغ متن تئاتر «غرب واقعی» یا «غرب حقیقی» اثر سم سپارد از آثار مطرح نوشتار خلاقانه نمایشی معاصر جهان رفته است.

سم شپارد نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی یکی از پرافتخارترین نویسندگان این کشور در قرن بیستم به‌شمار می‌آید. این برنده جایزه پولیتزر در آثار خود به‌تمامی روح آمریکای معاصر را به تصویر کشیده است. از جمله نمایش‌نامه‌های موفق و صحنه دیده وی می‌توان به نمایش «غرب حقیقی» یا «غرب واقعی» اشاره کرد. سام شپارد در سال ۱۹۴۳ متولد شد و ۷۳ سال بعد بر اثر بیماری «ای ال اس» درگذشت.

«غرب واقعی» ماجرای ۲ برادر با نام‌های لی و آستین است؛ لی دایم‌الخمری بی‌کار است که از راه خلاف پول در می‌آورد و آستین که در اثر سینمایی‌نامه‌نویسی به موفقیت رسیده است.

شپارد در غرب حقیقی و از نگاه آستین در اثر سینمایی‌نامه‌اش غرب را به ریشه‌های وسترن و خشن خود گره می‌زند.

نمایش رادیویی «غرب واقعی» در ۴ قسمت ساخت و ساز شده که در اولین قسمت آن با مدت زمان ۱۵ دقیقه و ۳۳ ثانیه، لی در حال گفتن طرح فیلمنامه خود برای آستین است و آستین از جزییاتی که لی می‌گوید و تکرار می‌کند کلافه شده است. گفت‌وگوی آن‌ها درباره فیلمنامه به بحث و جدل می‌رسد. آستین وقتی عصبانیت لی را می‌بیند سعی می‌کند آرامش خود را حفظ کرده و ادامه طرح فیلمنامه را بر اساس آن‌چه لی می‌گوید، بنویسد.

لی با سال تهیه‌کننده به بازی گلف رفته‌اند و بعد از بازگشت از بازی لی به آستین می‌گوید که سال طرح فیلمنامه او را دوست داشته و به او پیش‌پرداخت داده است. آستین در ابتدا این حرف را باور نمی‌کند ولی بعد حرف‌های لی را می‌پذیرد و خوشحال می‌شود ولی … .

با هم دومین قسمت نمایش رادیویی «غرب واقعی» را بشنویم.


نتیجه‌ی این متن این است که ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان صحنه نمایش و نمایش رادیویی است که به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذار نوشتار خلاقانه نمایشی جهان می‌رود و آن‌ها را در قالب نمایش رادیویی به مخاطبان ارائه می‌دهد. او در یکی از مجموعه‌هایی که کارگردانی می‌کند، به سراغ متن تئاتر “غرب واقعی” از آثار سم شپارد می‌رود. سم شپارد یکی از پرافتخارترین نویسندگان و کارگردانان نوشتار خلاقانه نمایشی آمریکا در قرن بیستم است. این متن تئاتر‌نویس موفق است و در اثر خود به قصد تصویر کشیدن روح آمریکا معاصر، جوایزی را کسب کرده است. “غرب واقعی” روایت خیالی دو برادر به نام‌های لی و آستین است که در اثر سینمایی‌نامه‌نویسی و زندگی خود مشغول به فعالیت هستند. در این متن تئاتر غرب را با ریشه‌های وسترن و خشن خود گره می‌زنند. نمایش رادیویی “غرب واقعی” در چهار قسمت ساخت و ساز شده است و در قسمت اول، طرح فیلمنامه لی برای آستین مطرح می‌شود و میان آن‌ها بحث و جدلی پیش می‌آید. در انتهای این قسمت، لی به آستین می‌گوید که سال طرح فیلمنامه او را دوست داشته و به او پول پیش‌پرداخت کرده است. آستین در ابتدا این حرف را باور نمی‌کند ولی در نهایت آن را می‌پذیرد و خوشحال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *