تعلیق دریافت وجوه دولتی از فروش خارجی مواد خام و نیمه خام

دریافت مالیات علی‌الحساب از صادرات مواد خام و نیمه خام متوقف شد


در بخشنامه امروز مالیاتی ، اعلام شد که وجوه دولتی علی الحساب ۲ درصد از فروش خارجی مواد خام و نیمه خام لغو شده است. فعالان مالی معتقدند که صادرکنندگان به علت تاخیر در تحصیل درآمد ممکن است به مدت ماه‌ها به ارز یا معادل ریالی محصول خود دسترسی نداشته باشند و در حین این مدت مجبور به پرداخت وجوه دولتی شوند. وزیر امور مالی و دارایی اعلام کرد که پرداخت وجوه دولتی علی الحساب از این پس پس از تحصیل درآمد صادراتی انجام خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور، بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره دریافت ۲ درصد وجوه دولتی علی‌الحساب از فروش خارجی مواد خام و نیمه‌خام از امروز (۱۵ اسفند) لغو شد.

به باور فعالان مالی مشکل اصلی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی در این است که بیشتر صادرکنندگان در موقع تحقق فروش خارجی محصولات خود، درآمد صادراتی آن را تحصیل نمی‌کنند و از زمان تحقق فروش خارجی تا تحصیل درآمد، ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا صادرکننده به ارز صادراتی یا معادل ریالی بهای محصول صادر شده، دسترسی پیدا کند.

در این بین صادرکننده مجبور است، وجوه دولتی بر درآمدی را بپردازد که هنوز درآمد آن را تحصیل نکرده است. از طرفی به اعتقاد صادرکنندگان باید توجه داشت که از ماده ۱۶۳ مقررات وجوه دولتی‌های مستقیم و بخش‌نامه مربوط به آن در جایی استفاده می‌شود که سازمان امور مالیاتی نسبت به دریافت وجوه دولتی از مؤدی تردید دارد و بر اساس مقررات نباید از این تیغ تیز خود در هر موردی استفاده کند.

احسان خاندوزی وزیر امور مالی و دارایی دیشب در حاشیه نشست شورای گفت و گوی حکومت و بخش خصوصی، گفته بود: با توجه به اینکه صادر کنندگانی که مشمول پرداخت عوارض فروش خارجی کالاهای خام و نیمه خام می‌شدند از پرداخت علی الحساب دو درصد به دلیل کمبود نقدینگی شکایت داشتند، مقرر شد ابلاغیه‌ای که در مهر ماه توسط سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران اجرا شده بود، از پانزدهم اسفند ماه، وجوه دولتی علی الحساب آن متوقف شود و اصل میزان عوارض پرداختی وفق مقررات بعد از اینکه فروش خارجی خاتمه پیدا کرد و درآمد صادراتی برای صادرکنندگان حاصل شد، از طریق سازمان امور مالیاتی اخذ شود.


لغو وجوه دولتی علی‌الحساب از فروش خارجی مواد خام و نیمه‌خام اعلام شد. مشکل اصلی در عملکرد سازمان امور مالیاتی برای صادرکنندگان این است که ممکن است زمان طولانی برای تحصیل درآمد صادراتی طی شود. به اعتقاد صادرکنندگان، وجوه دولتی بر درآمدی را باید پرداخت کنند حتی اگر هنوز درآمد صادراتی را دریافت نکرده باشند. وزیر امور مالی و دارایی اعلام کرده بود که وجوه دولتی علی‌الحساب از این لحظه متوقف خواهد شد و پس از تحصیل درآمد صادراتی، مبلغ وجوه دولتی از صادرکنندگان اخذ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *