نمادگذاری «درنا» در پوستر جشنواره پویانمایی چیست؟ / یک پالت رنگی متفاوت
0 نظر
مهدی کاشانی، طراح گرافیک پوستر و هویت بصری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، در مورد ایده و طراحی پوستر با استفاده از تصویر «دُرنا» صحبت کرده است. او توضیح داده که عدد ۱۳ در پوستر نمایانگر پرواز دُرنایی است که به سمت بالا و شاید دوره چهاردهم میرود. کاشانی همچنین از طیفهای رنگی مختلف استفاده کرده و بر رنگ بنفش تأکید دارد. او با اشاره به انتقادات ممکن به پوستر، اظهار کرده که به عنوان یک طراح، همیشه نمیتواند تمامی انتظارات و سلایق را برآورده کند.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل کانون، مجید کاشانی طراح گرافیک که پوستر و هویت بصری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را طراحی کرده است، درباره پوستر و ایده طراحی آن با بهرهگیری از تصویر «دُرنا» گفت: درنای «امید» که ایده اصلی پوستر جشنواره پویانمایی امسال است و تکرار تصویر این پرنده نیز در واقع مراحل پروازش را در روند ساخت و ساز انیمیشن شبیهسازی کرده است.
به گفته وی، عدد ۱۳ در زمینه پوستر نشان از پرواز دُرنایی است که بر فراز کوه دماوند به سمت بالا و شاید دوره چهاردهم میرود.
وی افزود: البته ایدههای متفاوتی برای طراحی پوستر وجود داشت که از میان آنها، ایده درنا به مرحله نهایی و نتیجه رسید.
این هنرمند درباره خاطرات شخصیاش از این جشنواره بیان کرد: تجربه حضور در این جشنواره از اولین دوره تا امروز که همیشه به عنوان مخاطب و یکبار داور آن بودهام، در ذهن من به این شکل، با رنگهای اینچنینی و فضایی شاعرانه بوده که در پوستر هم نمود پیدا کرده است.
وی درباره طیفهای رنگی متفاوت پوستر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران نسبت به دورههای پیشین، گفت: امسال به آقای کریمی صارمی پیشنهاد کردم که رنگ همیشگی جشنواره پویانمایی را کنار بگذاریم چراکه فکر کردم میشود از قالب معمول که قرمز بوده، درآید و طی صحبتهایی با ایشان به رنگ بنفش رسیدیم. تلقی من از جشنواره این است که جمعی از باتجربههای انیمیشن همراه جوانان در کنار یکدیگر هستند و طیفی بین رنگ آبی برای باتجربهها و قرمز برای جوانان پرتحرک و پویا را برگزیدم که رنگ بنفش بود. بنابراین با توافقی که با دبیر جشنواره داشتیم، رنگ همیشگی را کنار گذاشتیم و بر این اساس در طراحی پوستر و سایر اقلام گرافیکی نیز از طیفهای مختلف رنگ بنفش استفاده کردم.
این طراح گرافیک درباره ویژگیهای طراحی پوستر برای یک رویداد توضیح داد: وقتی پوستر طراحی میکنم، به دنبال ایدههایی هستم که حتما با آن رویداد یا جشنواره ارتباط داشته باشد، اما از عناصری که کاملا مستقیم، با برنامه یا جشنواره ارتباط داشته باشند، پرهیز میکنم چراکه معتقدم ارتباط غیرمستقیم به مخاطبان کمک میکند تا برداشتهای مختلفی از یک پوستر داشته باشند که برای من نیز جذابتر است.
وی تصریح کرد: تلاش کردم تمامی عناصری که در پوستر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران به کار گرفتم، با انیمیشن ارتباط داشته باشند، گرچه انیمیشن دنیای بزرگی دارد و عملا هر عنصر تصویری با موضوع ارتباط دارد ولی لزوماً به دنبال این نبودم که در نگاه اول، مخاطب با نشانههای کلیشهای و شاید تکراری انیمیشن مواجه شود و راه برای کمی تعمق و تامل باز باشد.
کاشانی در پایان درباره انتقادهای احتمالی به پوستر درباره ارتباط داشتن موضوع جشنواره با عناصر تصویری گفت: به نظر من، یک طراح به عنوان متخصص حرفه خود تصمیم میگیرد که با توجه به تشخیص و تجربهاش، نسبت به طراحی اقدام کند و از طرف دیگر هر آنچه که طراحی شود، ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد و این موضوع خیلی طبیعی است. من طی ٢۵ سال فعالیت حرفهای، بازخوردهای مختلفی را تجربه کردهام و فهمیدهایم ما نمیتوانیم همه سلایق را راضی نگه داریم و کار من نیز این نیست که بخواهم همه را راضی کنم.
مجيد کاشانی درباره پوستر و هویت بصری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران صحبت کرد و ایده اصلی پوستر این جشنواره را با بهرهگیری از تصویر «دُرنا» توضیح داد. او افزود که عدد ۱۳ در زمینه پوستر نشان از پرواز دُرنایی است که بر فراز کوه دماوند به سمت بالا و شاید دوره چهاردهم میرود. وی همچنین اظهار کرد که ایده درنا به مرحله نهایی و نتیجه رسیده است. در مورد خاطرات شخصیاش از این جشنواره، اظهار کرد که تجربه حضور در این جشنواره از اولین دوره تا امروز برایش بسیار جالب بوده و در ذهنش تصاویر زیبا از این رویداد وجود دارد. او همچنین درباره ویژگیهای طراحی پوستر برای یک رویداد توضیح داد و اظهار کرد که هنگام طراحی پوستر، به دنبال ایدههایی است که حتماً با آن رویداد مرتبط باشد اما از عناصری که مستقیماً با رویداد ارتباط دارند، خودداری میکند تا بتواند برداشتهای مختلفی از پوستر ایجاد کند.