خودکفایی ایران در ساخت و ساز اجزای هواپیماهای مسافربری

خودکفایی ایران در ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری


در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، جواد مشایخ اشاره کرد که ایران به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی های مالی وابستگی زیادی در تهیه قطعات هواپیماهای مسافربری از کشورهای خارجی داشت. اما پس از اعمال محدودیت‌های بین‌المللی ها، بخشی از شرکت های دانش بنیان ایرانی بومی سازی قطعات وسایل نقلیه، تعمیر و نگهداری موتورهای هواپیما را به کار گرفتند. او اظهار کرد که این شرکت ها به خودکفایی خوبی در این زمینه رسیده اند و کشورهایی که به دلایل مختلفی محدودیت‌های بین‌المللی شده اند، به ایران مراجعه کرده و خدمات تعمیر و نگهداری هواپیماهایشان را به متخصصان ایرانی می سپارند. به علاوه، شرکت های دانش بنیان ایرانی به سطح بالایی از توانمندی رسیده اند که کشورهایی مانند روسیه در حوزه هوایی همکاری با آن ها را شروع کرده اند.

جواد مشایخ در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، با اشاره به خودکفایی ایران در حوزه ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری که توسط محققان و متخصصان حاضر در شرکت های دانش بنیان محقق شده است، اظهار کرد: در حوزه هواپیماهای تجاری و مسافربری، ایران قبلا وابستگی زیادی در تهیه قطعات هواپیما حتی در لایه تامین و نگهداری داشت و به واسطه محدودیت‌های بین‌المللی هایی که اتفاق افتاد، اساسا این گزینه را روی میز نداشتیم که قطعات را از سایر تامین کنندگان بین المللی، تهیه کنیم.

معاون توسعه دانش مالی دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: بعد از اعمال محدودیت‌های بین‌المللی اتفاقی که افتاد این بود که بخشی از شرکت های دانش بنیان ایرانی، توانشان را در بومی سازی قطعات وسایل نقلیه، تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی به کار گرفتند.

مشایخ ضمن بیان این مطلب که پیچیده ترین عنصر تشکیل دهنده هواپیما، موتور هواپیما است و سطح بالایی از دانش فنی را برای تعمیر و نگهداری می طلبد، خاطرنشان کرد: این نوید را می دهیم که در حال حاضر در این زمینه ها کشور ما به خودکفایی خوبی رسیده و تقریبا برای هیچ نوع تعمیراتی نیاز نداریم هواپیماهایمان به کشورهای خارجی برود و تعمیر و نگهداری در آنجا صورت گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بلکه در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی از کشورهایی که به دلایل مختلفی آن ها هم محدودیت‌های بین‌المللی شدند و امکان تامین قطعات و گرفتن خدمت تعمیر و نگهداری ندارند، به ایران می آیند و هواپیمایشان را متخصصان ایرانی می سپارند.

معاون توسعه دانش مالی دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: به طور مثال کشور روسیه به واسطه بحران اوکراین محدودیت‌های بین‌المللی های زیادی را در حوزه هوایی متحمل شده و به همین دلیل قراردادهای خوبی را برای گرفتن خدمات تعمیر و نگهداری با شرکت های دانش بنیانی ایرانی منعقد کرده است.

مشایخ با تاکید بر اینکه سطح بالای استاندارهای این شرکت های دانش بنیان ایرانی، مورد توجه طرف های خارجی قرار گرفته است، گفت: هواپیمای مسافری یک وسیله نقلیه بسیار حساسی است و سطح بالایی از استاندارها را می طلبد و سازمان های رگولاتوری مرتبط با این موضوع در کشورها، هرجایی را نمی پذیرند و باید استاندارها در سطح مطلوب بین المللی باشد.

وی بیان کرد: این موضوع نشان می دهد که شرکت های دانش بنیان داخلی الحمدالله به آن سطح از توانمندی رسیده اند که برخی کشورها از جمله روسیه که در حوزه های مختلف امنیتی، تجهیزاتی و تسلیحاتی پیشرفته هستند، مسیر همکاری با شرکت های دانش بنیان ایرانی را در پیش گرفته اند.


توانشان را در بومی سازی قطعات وسایل نقلیه، تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی به کار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *