کجاست مکانی که خودروها به متقاضیان تحویل نمیشوند؟
0 نظر
سازوکار عرضه وسایل نقلیه در ایران از سه سال پیش تغییر کرده است. قبل از این مطالعات تاریخی، خودروسازان ایرانی با برگزاری قرعه کشی و فروش وسایل نقلیه با قیمت کارخانه، بین 10 تا 20 هزار نفر را برای خرید وسایل نقلیه انتخاب میکردند. اما در پاییز سال ۱۴۰۱، از سازوکار بازار سهام برای عرضه وسایل نقلیه استفاده شد. اما به دلیل مخالفت شورای رقابت و عدم تمایل وزارت تولیدی به استفاده از بازار سهام و حذف بند عرضه وسایل نقلیه در بازار سهام در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان “نوبت دهی” ابداع شد. در این روش، بلوکه کردن مبلغی از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای خودروهای داخلی و وارداتی انجام میشد و سپس در دورههایی مشخص وسایل نقلیه به متقاضیان تحویل داده میشد. اما برخی از متقاضیان هنوز هم در انتظار تحویل وسایل نقلیه هستند و مشتکلین در قبال شرکتهای خودروسازی تجمع کردهاند. مسئولان مربوطه نیز
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، پس از حدود ۳ سال که از عمر قرعه کشی وسایل نقلیه (خودروسازان ایرانی برای فروش وسایل نقلیه با قیمت کارخانه، پس از ثبت نام از متقاضیان هر بار از بین میانگین ۵ میلیون نفر ثبت نام کننده به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر وسایل نقلیه میفروختند) میگذشت، از پاییز سال ۱۴۰۱ استفاده از سازوکار بازار سهام برای عرضه وسایل نقلیه به کار گرفته شد منتهی با توجه به مخالفت شورای رقابت و البته عدم تمایل وزارت صمت به استفاده از ظرفیت بازار سهام و همچنین حذف بند عرضه وسایل نقلیه در بازار سهام در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان «نوبت دهی» ابداع شد.
شیوه نوبت دهی نیز با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروهای داخلی و ۵۰۰ میلیون تومان برای خودروهای وارداتی کار خود را آغاز کرد که برای خودروهای وارداتی یک بار در اسفند ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه باز شد و برای خودروهای داخلی و مونتاژی نیز یک بار بهمن ۱۴۰۱ و یک بار اردیبهشت ۱۴۰۲ سامانه بازگشایی شد که در هر دور عرضه وسایل نقلیه به صورت یکپارچه و انبوه صورت گرفت که در نهایت حدود ۲ میلیون نفر برای خرید خودروهای داخلی اقدام کردند.
وضعیت نوبت دهی نیز به این صورت بود که بازه زمانی تحویل وسایل نقلیه از پاییز ۱۴۰۲ تا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شد؛ یعنی با توجه به عدم همخوانی میزان ساخت و ساز با تقاضای خرید وسایل نقلیه، نوبت تحویل خودروی برخی از متقاضیان به سال آینده موکول شد.
با این حال بسیاری از متقاضیان که از زمان تحویل خودروهای ثبت نامی شأن میگذرد هنوز حتی پیامکی مبنی بر واریز وجه نیز دریافت نکردهاند؛ به عنوان نمونه دو خودروی ساینا دوگانه سوز و پژو پارس از جمله خودروهایی هستند که طی چند وقت اخیر، متقاضیان را در بلاتکلیفی نگه داشتهاند.
یکی از متقاضیان خرید ساینا دوگانه سوز به مهر میگوید: ما تعدادی از حواله داران ساینا اس دوگانه سوز موعد آذر هستیم و شرکت سایپا نه دعوتنامه ای میفرستد و نه جواب درستی میدهد. از یک طرف هم به نظر میرسد که به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمت است. در صورتی که نصف پول وسایل نقلیه را نیز ۷ ماه پیش گرفته است.
به گفته این فرد، شرکت سایپا برای تحویل هر چه دیرتر ساینا دوگانه سوز، چند باری هم پیامک تبدیل دوگانه سوز به بنزینی برای مشتریان ارسال کرده است.
همچنین متقاضی دیگری که برای خرید خودروی پژو پارس ثبت نام کرده بود به مهر میگوید که در مرحله نخست اقدام به ثبت نام برای خرید پژو پارس کرده و قرار بود زمستان امسال خودروی خود را تحویل بگیرد اما تا به این لحظه هیچ پیامکی برای او ارسال نشده است.
در همین راستا نیز تعدادی از مشتریان وسایل نقلیه پژو پارس در مقابل ساختمان وزارت تولیدی، استخراج معدنی، بازرگانی تجمع کردند.
یکی از این تجمع کنندگان به مهر میگوید: سال گذشته با مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان به حساب سازمان حمایت، در سامانه یکپارچه وسایل نقلیه ثبت نام کردیم و نوبت تحویلی پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برای تحویل وسایل نقلیه اعلام شد.
به گفته او، با این حال تاکنون فراخوانی جهت تکمیل وجه و اخذ قرارداد برای این افراد ارسال نشده است و همچنین عدم پاسخگویی نهادهای مربوطه و شایعات مبنی بر افزایش قیمت سبب شده مشتریان به صورت مسالمتآمیز جلوی ساختمان وزارت تولیدی تجمع کنند و خواستار پاسخگویی منطقی متولیان مربوطه باشند.
مهدی دین محمدی پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در این رابطه گفته است که «از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلامهای رسمی به ایران وسایل نقلیه اعلام کردیم که این وسایل نقلیه نمیتواند استانداردهای ۸۵ گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این وسایل نقلیه در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت تولیدی و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که میدانستند نمیتوانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند.»
طبق اعلام شرکت ایران وسایل نقلیه حدود ۱۰۰ هزار نفر متقاضی خرید این وسایل نقلیه هستند و با توجه به وضعیت ساخت و ساز و قاطعیت سازمان استاندارد بر عدم تداوم ساخت و ساز این محصول، مشخص نیست چه خودرویی قرار است تحویل این متقاضیان شود.
البته به نظر میرسد شرکت ایران وسایل نقلیه تحویل پژو پارس به متقاضیان را به این دلیل عقب انداخته که بتواند از سازمان ملی استاندارد برای تداوم ساخت و ساز این وسایل نقلیه در سال آینده نیز مجوز بگیرد که دین محمدی پناه در مورد این مساله اعلام کرده که به هیچ وجه مجوز ساخت و ساز پژو پارس تمدید نخواهد شد.
همچنین چند متقاضی دیگر نیز از عدم تحویل خودروی تارا گلایه داشتند؛ یکی از این متقاضیان در تماسی با دیجیاتور عنوان کرد که زمان تحویل خودروی تارا اتومات برای ۷ آبان ماه بوده اما با گذشت نزدیک به ۳ ماه هنوز فاکتور نشده است و در بلاتکلیفی به سر می بریم.
به گفته این فرد، حتی با وجود پی گیری های زیاد از شرکت، نه تلفنها رو پاسخ میدهند و نه توضیحی در مورد علل عدم تحویل ارائه میکنند. در سامانه یکپارچه هم امکان ثبت شکایت بابت تأخیر وجود ندارد.
بر این اساس، سوال مهم این است که اگر خودروسازان در تحویل وسایل نقلیه مشکل داشتند چرا از همان ابتدا اقدام به عرضه این محصولات در سامانه یکپارچه کردهاند؟
این اقدام خودروسازان، وضعیت عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده زیرا مردمی که در سامانه ثبتنام کردهاند برای خرید وسایل نقلیه باید یک سال و شاید بیشتر صبر کنند در این شرایط پس از رسیدن موعد تحویل نیز هر ماه هم با خلف وعده خودروساز مواجه میشوند.
با توجه به تحلیل متن بالا، میتوان نتیجهگیری کرد که:
– خودروسازان ایرانی در ابتدا از سازوکار بازار سهام برای عرضه وسایل نقلیه استفاده میکردند اما به دلایلی از آن منصرف شدند و روش جدیدی با عنوان “نوبت دهی” را ابداع کردند.
– براساس سامانه نوبت دهی، خریداران برای خودروهای داخلی وارداتی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان را به صورت بلوکه شده واریز میکنند تا بتوانند در صف خرید قرار گیرند.
– در نهایت، حدود ۲ میلیون نفر اقدام به خرید خودروهای داخلی کردند.
– برای برخی از خودروها هنوز تحویل به خریداران اعلام نشده است و برخی از مشتریان نیز به عدم پاسخگویی شرکتها و شایعات مبنی بر افزایش قیمت اعتراض دارند.
– شرکتهای وسایل نقلیه