تأثیر خرید سهام تپسی بر آینده دانش مالی دیجیتال

خرید سهام تپسی چه تاثیری در آینده اقتصاد دیجیتال دارد


دانش مالی دیجیتال به‌عنوان نوعی کسب و کار و فعالیت مالی بر پایه شبکه جهانی و تراکنش‌های دیجیتال، امروز به یکی از عناصر مهم توسعه و پیشرفت کشورها تبدیل شده و سهم بالایی از دانش مالی را به مثابه توسعه یافتگی کشورها از آن خود کرده است. در ایران اما سهم دانش مالی دیجیتال از ساخت و ساز ناخالص داخلی کمتر از ۸ درصد است و بر اساس برنامه هفتم توسعه باید به ۱۵ درصد برسد. چشم انداز تغییر سهامدار تپسی در آینده دانش مالی دیجیتال به‌عنوان یک فرصت برای جبران عقب افتادگی مالی و توسعه کشور پیشنهاد شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، دانش مالی دیجیتال که نوعی کسب و کار و فعالیت مالی بر پایه شبکه جهانی و تراکنش‌های دیجیتال است امروز به یکی از عناصر مهم توسعه و پیشرفت کشورها تبدیل شده و سهم بالایی از دانش مالی را به مثابه توسعه یافتگی کشورها از آن خود کرده است.

سهم دانش مالی دیجیتال از ساخت و ساز ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته از ۱۵ تا بیش از ۴۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این دانش مالی ۲۰ درصد از ساخت و ساز ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهد. در ایران اما این عدد کمتر از ۸ درصد است و بر اساس برنامه هفتم توسعه باید به ۱۵ درصد برسد.

گذشته از ارتقای زیرساخت‌های الکترونیک و رعایت الزامات حکمرانی دیجیتال، بخش زیادی از تحقق اهداف دانش مالی دیجیتال از مسیر استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرد و سرمایه گذاری هلدینگهای بزرگ مالی در کسب و کارهای خلاق و نوآور و بر پایه دیجیتال یکی از عوامل مهم پیشرفت در این حوزه به شمار می‌آید اتفاقی که در کشور ما با وجود رویکرد سنتی به دانش مالی کمتر رخ می‌دهد و هنوز صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری ریسک پذیر فناوری محور توجیه نیستند.

با این همه چندی پیش خرید ۷۰ درصد سهام تپسی به ارزش نهایی ۲.۱ هزار میلیارد تومان توسط یک هلدینگ بزرگ مالی بارقه‌های امید را در دل اکوسیستم استارت آپی و بسیاری از فعالان کسب و کار دیجیتال روشن کرد.

به همین بهانه با مدیرعامل شرکت تپسی گفتگویی داشتیم و چند و چون اثربخشی این رخداد را از وی جویا شدیم. میلاد منشی پور در بخش اول این گفتگو ضمن تشریح الزامات سرمایه گذاری در فناوری به بیان توضیحاتی در خصوص تأثیرات خرید سهام این تاکسی اینترنتی پرداخت.

مدیرعامل شرکت تپسی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با بیان اینکه دانش مالی دیجیتال، یکی از معدود فرصت‌های کشور برای جبران عقب افتادگی در برخی حوزه‌های مالی است، گفت: دنیا در حوزه دانش مالی دیجیتال از ما جلوتر است اما به اندازه‌ای جلو نیست که نتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم چرا که در حال حاضر به اندازه کافی نیروی انسانی نخبه برای توسعه این تولیدی داریم. این تولیدی حتی با سرمایه گذاری‌های داخلی و در حد توان، قابلیت توسعه را دارد در نتیجه می‌توان گفت که دانش مالی دیجیتال می‌تواند پیشران توسعه کشور باشد.

سهم دانش مالی دیجیتال از دانش مالی ملی چند؟

وی گفت: باید بخش زیادی از فرایند ساخت و ساز ناخالصی ملی از بخش دانش مالی دیجیتال تأمین شود اما در حال حاضر این عدد خیلی کم و می‌توان گفت که سهم دانش مالی دیجیتال از دانش مالی ملی زیر ۵ درصد است. این در حالی است که در کشور چین این مقدار به ۳۰ درصد رسیده و متوسط آن در کشورهای در حال توسعه ۱۰ درصد است.

منشی پور ادامه داد: در نتیجه اگر استراتژی کشور این باشد که در حوزه دانش مالی دیجیتال تمرکز کند و توسعه این بخش موجب توسعه کشور شود، در ابتدا بیش از هر چیز نیازمند سرمایه گذاری هستیم. لازم است بدنه اصلی دانش مالی کشور به جای سرمایه گذاری‌های قبلی یا سرمایه گذاری در ملک و بخش‌های غیر مولد در دانش مالی دیجیتال سرمایه گذاری کند.

مدیرعامل شرکت تپسی افزود: سرمایه گذاران به درستی تشخیص داده‌اند که با سرمایه گذاری در این حوزه با چند چیز مواجه‌اند. یکی از مواردی که سرمایه‌گذارها با آن مواجه هستند این است که وقتی پول و سرمایه خود را به این حوزه می‌آورند، نقد شوندگی پولشان پایین است. یعنی در برخی از شرکت‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال سرمایه گذاری انجام شده ولی سرمایه‌گذارها نتوانسته‌اند منفعت سرمایه گذاری خود را چه در قالب سود و چه در قالب افزایش دارایی، خارج کنند.

چشم انداز تغییر سهامدار تپسی در آینده دانش مالی دیجیتال

منشی پور به اهمیت تغییر سهامدار شرکت تپسی اشاره کرد و گفت: تغییر سهامدار شرکت تپسی از این جهت مهم است که برای اولین بار، سرمایه گذارانی که وارد تپسی شده بودند توانستند به نتیجه سرمایه گذاری خودشان برسند و این موضوع در سایر شرکت‌ها و سرمایه گذاران برای رسیدن به نتیجه و سود امید ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به بورسی بودن تپسی افزود: بورسی بودن شرکت تپسی نیز کمک کننده است چون یکی از دلایل پایین بودن نقد شوندگی سرمایه گذاری ها در شرکت‌ها این است که سازوکاری برای نقد شوندگی وجود ندارد. در صورتی که بازار سهام این نقد شوندگی را ایجاد می‌کند یعنی معاملات در بازار سهام اجازه می‌دهند که سرمایه‌ها نقد شونده باشد و همچنین شفافیت ایجاد می‌کند چرا که وقتی شرکت‌ها در بازار سهام هستند، شفاف هستند و دلیل سوم این است که قیمت را تعیین می‌کند. قیمت‌ها مشخص اند و عقل جمعی آن را تعیین می‌کند پس در نتیجه معاملانه پذیرتراند.

مدیرعامل این شرکت تاکسی اینترنتی افزود: درنتیجه همه این عوامل باعث می‌شود که یک شرکت بتواند نقد شوندگی داشته باشد و وقتی نقد شوندگی داشته باشد تمایل سرمایه گذار برای ورود به آن حوزه بیشتر می‌شود.

منشی پور همچنین گفت: وقتی سرمایه گذاران تپسی نتیجه و بازگشت سرمایه خود را در آینده ببینند، سود کردن و بازدهی از سرمایه گذاری در حوزه دانش مالی دیجیتال عینیت پیدا می‌کند و بنابراین سایر سرمایه گذاران نیز برای ورود به این حوزه بیشتر ترغیب می‌شوند.

فاصله ما هنوز با دنیا زیاد نشده است

مدیر عامل شرکت تپسی با بیان اینکه شرایط کار مولد کردن علیرغم وضعیت دلالی و موضوع ارز در کشور سخت است، گفت: در کشور ما هر کسی بخواهد کار مولد انجام دهد و ساخت و ساز کند، فرایند سختی را در پیش رو دارد اما با همه اینها باز هم در حوزه دانش مالی دیجیتال چون جمعیت توانمند، جوان و مستعدی داریم و فاصله مان هم هنوز از دنیا زیاد نشده است، می‌توان به انجام کارهای بزرگ و توسعه دانش مالی دیجیتال ظرف یک بازه سه تا پنج ساله امیدوار بود.

وی افزود: در هر حال با همه سختی‌ها به نظر می‌رسد عناصر و مواد خام اولیه برای توسعه دانش مالی دیجیتال در کشور وجود دارد. سختی اصلی از جانب قوانین و بدنه رگولاتوری است که عملاً چون ساختار سنتی است، اجازه توسعه قسمت‌های جدید دانش مالی را نمی‌دهد ولی با این وجود به نظر می‌آید چون عناصر اصلی مانند نیروی انسانی و خود تکنولوژی در کشور قابل دست یافتن است کماکان می‌شود کار کرد و صنایع و شرکت‌های بزرگ ایجاد کرد.

منشی پور در پایان درباره برنامه ارتقا و توسعه سرویس تپسی نیز گفت: ما سعی داریم سرویس و خدمات خود را ارتقا دهیم و به زودی برنامه‌های سال آینده‌مان در این زمینه اعلام می‌شود.

بخش دوم گفتگوی مهر با مدیرعامل تپسی در آینده ای نزدیک منتشر می شود.


دانش مالی دیجیتال در حال حاضر یکی از عناصر مهم توسعه و پیشرفت کشورها است. این عنصر سهم بالایی از دانش مالی را به مثابه توسعه یافتگی کشورها از آن خود کرده است. سهم دانش مالی دیجیتال از ساخت و ساز ناخالص داخلی در کشورهای پیشرفته از ۱۵ تا بیش از ۴۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این دانش مالی ۲۰ درصد از ساخت و ساز ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهد. در ایران اما این عدد کمتر از ۸ درصد است و بر اساس برنامه هفتم توسعه باید به ۱۵ درصد برسد. جمعیت توانمند، جوان و مستعدی داریم و فاصله مان هم هنوز از دنیا زیاد نشده است، می‌توان به انجام کارهای بزرگ و توسعه دانش مالی دیجیتال ظرف یک بازه سه تا پنج ساله امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *