حمایت نولان از ژانر وحشت: “اوپنهایمر” هم ترسناک بود
0 نظر
فیلمساز بریتانیایی کریستوفر نولان در یک نشست در لندن شرکت کرد و در مورد زندگی حرفهایاش و ساخت اثر سینماییهای ترسناک صحبتهایی کرد. او اعتقاد داشت که اثر سینماییهای ترسناک جالب هستند اما برای ساخت یک اثر سینمایی واقعاً خوب، نیاز به یک ایده استثنایی و خاص است. نولان همچنین به اهمیت ژانر ترسناک در هنر هفتم و نقش آن در جلب توجه مخاطبان اشاره کرد. در ادامه، وی به بحث درباره اثر سینماییهای خود، از جمله «شوالیه تاریکی» و تأثیر آنها بر جهان معاصر، پرداخت. وی همچنین از بازدید از آرشیو ملی BFI قبل از این رویداد یاد کرد و در پایان، جایزه فلوشیپ موسسه اثر سینمایی بریتانیا را دریافت کرد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ورایتی، کریستوفر نولان روز پنجشنبه در نشستی که از سوی موسسه اثر سینمایی بریتانیا (BFI) در لندن ترتیب داده شده بود، شرکت کرد. در این مراسم که شهردار لندن، بازیگران اثر سینمایی «اوپنهایمر» و شماری از چهرههای مطرح از جمله مایکل کین حضور داشتند، این فیلمساز بریتانیایی درباره زندگی حرفهایاش سخن گفت.
نولان در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان که آیا به ساخت یک اثر سینمایی ترسناک فکر میکند، گفت: «اوپنهایمر» قطعاً دارای عناصر ترسناکی است، زیرا فکر میکنم موضوع آن چنین است. فکر میکنم اثر سینماییهای ترسناک بسیار جالب هستند، زیرا بسیار به ابزارهای سینمایی وابسته اند. در واقع این اثر سینماییها یک واکنش درونی به چیزها هستند و بله دوست دارم یک اثر سینمایی ترسناک بسازم، اما فکر میکنم یک اثر سینمایی ترسناک واقعاً خوب، نیاز به یک ایده واقعاً استثنایی دارد و چنین چیزی کم پیدا میشود. به همین دلیل هنوز داستانی پیدا نکردم که به سمتش بروم.
وی در ادامه گفت: اما فکر میکنم ژانر ترسناک یک ژانر بسیار جالب از نظر سینمایی و همچنین از معدود ژانرهایی است که استودیوها زیاد آنها را میسازند. تیرگی و انتزاع در این اثر سینماییها زیاد است و ویژگیهایی دارند که هالیوود عموماً در برابر نمایش آنها در اثر سینمایی مقاومت میکند، اما در این ژانر همه اینها مجاز است.
فیلمساز با تکیه بر ژانر، بار دیگر به «اوپنهایمر» بازگشت و گفت وسط این اثر سینمایی، خیلی جدی به ژانر دزدی میرویم و سومین پرده اثر سینمایی درامی دادگاهی است. وی افزود: دلیلی که من این ۲ ژانر را برای آن بخشها انتخاب کردم این بود که این ۲ ژانر، ژانرهایی هستند که در ذات خود برای مخاطب جذاب هستند و این بخش سرگرم کننده بودن ژانر است.
در این گفتوگو به زندگی حرفهای نولان پرداخته شد و این فیلمساز از جنبههای مختلف حرفهاش، بهویژه روند نوشتن و تدوین حرف زد. او همچنین به نقش فیلمبرداری، به ویژه در فرمت آیمکس و آهنگسازی برای کارهایش به آثار هویت فنهویتما و هانس زیمر اشاره کرد. نقش بازیگران در اثر سینماییهای او نیز مورد بحث قرار گرفت و وی بار دیگر از آنچه هیث لجر با نقش جوکر برای «شوالیه تاریکی» به ارمغان آورد، یاد کرد.
نولان در پاسخ به مجری برنامه و اینکه اثر سینماییهای «بتمن» وی ظهور رهبران مخل روابط حکومتی را در سراسر جهان پیشبینی میکردند، گفت: همیشه هدف این بود که درباره چیزهایی که ما را تحت تأثیر قرار میدهند و چیزهایی که نگرانشان بودیم، صادق باشیم. وقتی به «بتمن آغاز میکند» [۲۰۰۵] نگاه میکنم، تأکید زیادی بر اقدامات خشونتآمیز وجود دارد، بدیهی است که پس از ۱۱ سپتامبر این ضروری بود ولی چیزی نبود که ما آگاهانه در اثر سینمایی قرار دهیم. مطمئناً جوکر «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸) درباره همه چیزی است که وحشت و هرج و مرج و ترس از شکستن قوانین با جامعه میکند. «شوالیه تاریکی برمیخیزد» به شدت درباره فاشیسم و عوامفریبی هشدار میدهد.
پیش از این نشست، نولان و همسرش اما رابرتز که تهیه کنندهاش هم است از آرشیو ملی BFI بازدید کرده بودند. وی از این موسسه که یکی از بزرگترین آرشیوهای اثر سینمایی و تلویزیون جهان است قدردانی کرد.
برای احترام به انتخاب نولان برای اثر سینمایی در برابر اثر سینمایی دیجیتال، تمام کلیپهای نمایش داده شده در این برنامه ۳۵ میلیمتری بودند.
ریشی سوناک شهردار لندن هم که در این رویداد حضور داشت، به شوخی گفت در حال لابی با باربارا بروکولی است تا بتواند نولان را راضی به ساخت اثر سینمایی بعدی «جیمز باند» کند.
در این مراسم که کیلین مورفی هم در آن حضور داشت، نولان جایزه فلوشیپ موسسه اثر سینمایی بریتانیا را دریافت کرد. این جایزه پیش از این به آکیرا کوراساوا، تلما شونمیکر، مارتین اسکورسیزی، اورسون ولز، باربارا بروکولی، میشل جی ویلسون و اسپایک لی اهدا شده بود.
نولان در نشست موسسه اثر سینمایی بریتانیا در لندن شرکت کرد و در مورد اثر سینماییهای ترسناک سخن گفت. او تأکید کرد که اثر سینماییهای ترسناک بسیار جالب هستند و موضوعی جذاب دارند. اما او به دنبال یافتن یک ایده استثنایی برای ساخت یک اثر سینمایی ترسناک خوب است. او همچنین به تیرگی و انتزاع در این ژانر اشاره کرد و اظهار کرد که اثر سینماییهای ترسناک اجازه نمایش این ویژگیها را دارند. همچنین در مورد اثر سینماییهای خود و انتخاب ژانرهای آنها صحبت کرد و از آرشیو ملی BFI قدردانی کرد. در نهایت، او جایزه فلوشیپ موسسه اثر سینمایی بریتانیا را دریافت کرد.