رفع مشکل عدم توازن بنزین با بهبود فناوری خودروهای داخلی
0 نظر
امیر حسین کاکایی، استاد موسسه آموزش عالی علم و تولیدی و کارشناس تولیدی وسایل نقلیه، در گفتگویی به خبرنگار دیجیاتور، علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راههای عبور از این بحران سوختی را مورد بررسی قرار داد. وی بیان کرد که عواملی مانند عدم توجه به ترانزیت عمومی، کیفیت پایین خودروهای داخلی و تردد سنگین، مصرف بالای بنزین را به همراه دارد. همچنین با تأکید بر اهمیت توجه به سمت حوزه ترانزیت عمومی، به مشکلات موجود در شیوه ترانزیت عمومی و اولویتهای اصلاح تولیدی وسایل نقلیه اشاره کرد و تاکید کرد که تحول در این حوزه نیازمند تامین مالی و برنامهریزی مالی کلان است. وی همچنین به اهمیت توجه به سیستم تأمین و توزیع برق در ارتقای خودروها به سمت برقی شدن اشاره کرد.
امیر حسین کاکایی استاد موسسه آموزش عالی علم و تولیدی و کارشناس تولیدی وسایل نقلیه در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه کارهای عبور از این بحران سوختی در کشور گفت: مشکل ما در مرحله اول در ناترازی بنزین عدم توجه به ترانزیت عمومی است و در مرحله بعد کیفیت پایین خودروهای داخلی در بروز این ناترازی تأثیر گذار شده است.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از عوامل بروز ناترازی بنزین و مصرف بالای بنزین در کشور ترددهای سنگین است، وقتی این ترددهای سنگین در کشور وجود داشته باشد ترانزیت ناکارآمد میشود و در مرحله بعد مصرف بنزین به صورت صعودی بالا میرود.
وی در ادامه بیان کرد: مصرف بنزین به خودی خود بد یا خوب نیست بلکه مهم این است که چقدر از این مصرف بنزین در کشور سود میبریم؟ و باعث رشد دانش مالی میشود. مشکل ما این است که عمده بنزین مصرفی در ترددهای بی فایده هدر میرود و در کنار آن وقت مردم هم هدر میرود.
این کارشناس تولیدی وسایل نقلیه افزود: اگر توجه روابط حکومتی گذاران از بنزین و خودروی سواری بیرون بیاید و به سمت حوزه ترانزیت مثل مترو اتوبوس و … و بهبود در این حوزه برود قطعاً شاهد کاهش مصرف بنزین خواهیم بود.
کاکایی گفت: متأسفانه در کشور ما توسعه ترانزیت عمومی یک مسئله واجب است و هیچ کس هم به این مسئله توجه نمیکند. در بروز ناترازی بنزین فقط وسایل نقلیه تأثیر گذار نیست بلکه سایر مسائل هم که ذکر شد در این امر تأثیر گذار است.
وی ادامه داد: در شیوه ترانزیت عمومی برق میتواند حرف خیلی خوبی برای گفتن داشته باشد و در این بین قطار و مترو سردمدار است. با استفاده از ترانزیت برقی هم مصرف سوخت کم میشود و هم آلایندهها کاهش پیدا میکند. مصرف انرژی به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکند و راندمان نظام ترانزیت بالا میرود.
کاکایی با بیان اینکه در اصلاح تولیدی وسایل نقلیه، وسایل ترانزیت عمومی مثل اتوبوسها و ونها را دست کم میگیریم خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که در شهرهای بزرگ حمل بار اکثراً با موتورهای دیزلی و خودروها انجام میشود، این مسئله یک معضل بزرگ است.
این استاد موسسه آموزش عالی علم و تولیدی توضیح داد: قبل از اینکه به این بپردازیم که تکنولوژی خودروها را باید ارتقا دهیم باید شیوه ترانزیت را عوض کنیم. تغییر شیوه ترانزیت نیازمند برنامهریزی مالی هم هست. البته ارتقا در سیستم ترانزیت نیازمند هزینه است. به عنوان مثال وقتی سوخت سی ان جی را توسعه دادیم هزینه زیادی هم برای تأمین زیر ساخت و هم برای تأمین سوخت سی ان جی متحمل شدیم.
وی در ادامه بیان کرد: برای رفتن به سمت برقی کردن خودروها باید برنامهریزی مالی کلانی را صرف کنیم. به همین دلیل باید توجه کنیم که صورت مسئله را درست بنویسیم. البته نظام تأمین و توزیع برق ما هم ضعفهای زیادی دارد. اگر در این شرایط خودروها را برقی کنیم عملاً دور ریختن برنامهریزی مالی است و آلایندهها هم کاهش پیدا نمیکند البته شاید فقط محل ساخت و ساز آلایندهها جا به جا شود.
بروز ناترازی بنزین در کشور به علت ترددهای سنگین و مصرف بالای بنزین است. مصرف بنزین به خودی خود بد یا خوب نیست بلکه مهم این است که چقدر از این مصرف بنزین در کشور سود میبریم و باعث رشد دانش مالی میشود. اگر توجه روابط حکومتی گذاران از بنزین و خودروی سواری بیرون بیاید و به سمت حوزه ترانزیت مثل مترو اتوبوس و … و بهبود در این حوزه برود قطعاً شاهد کاهش مصرف بنزین خواهیم بود.