جذب جوانان ایرانی برای جلوگیری از مهاجرت: حلقه مفقوده انیمیشن ایران چیست؟
0 نظر
در روز یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲، جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با اکران اثر سینماییهای ایرانی و خارجی در سالنهای مختلف بخشهای مسابقه ایران و بینالمللی آغاز شد. همچنین، در هشتمین «بازار ملی پویانمایی تهران» ۲۸ مرکز و شرکت انیمیشنسازی حضور داشتند و محصولات متنوعی را عرضه کردند. انجمنها و شرکتهای مختلفی، از جمله انجمن آسیفا و مرکز گسترش سینمایی، در این فعالیتها شرکت کردند. هدف از حضور این شرکتها، جلب توجه جوانان علاقهمند به انیمیشن و جلوگیری از مهاجرت آنها بود. از طریق تجاریسازی و فروش و معرفی محصولات محتوا، تلاش برای پر کردن خلأ در انیمیشن ایران و بهبود دانش مالی این تولیدی انجام شد.
دیجیاتور – گروه آثار خلاقانه- آزاده فضلی؛ سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران صبح روز یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ با اکران اثر سینماییهای ایرانی و خارجی در بخشهای مختلف مسابقه ایران و بینالملل در سالنهای غدیر، خلاق و شهید بهنام محمدی در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب و سالن سینماتئاتر کانون واقع در خیابان خالد اسلامبولی آغاز به کار کرد.
همچنین، هشتمین «بازار ملی پویانمایی تهران» بعدازظهر یکشنبه ۱۳ اسفند ماه، در اولین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در سالن تیمچه مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۲۸ مرکز و شرکت انیمیشنسازی فعالیت خود را شروع کرد.
در این بازار شرکتهای دولتی و خصوصی که روی ساخت و ساز آثار پویانمایی، بازیها، اثر ادبی، محصولات مرتبط با پویانمایی و … تمرکز دارند، فعالیت میکنند و محصولات شأن را برای عرضه به نمایش میگذارند.
در این دوره از «بازار ملی پویانمایی تهران» سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی، انجمن آسیفا ایران، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، گروه سینمایی «هنروتجربه»، مؤسسه فرهنگی هنری ناجی آثار خلاقانه، موسسه آموزش عالی تهران، موسسه آموزش عالی آثار خلاقانه، موسسه آموزش عالی صداوسیما، موسسه آموزش عالی تربیت مدرس، گروه انیمیشن دانشکده آثار خلاقانه موسسه آموزش عالی سوره، موسسه آموزش عالی آثار خلاقانه پارس، شرکت گنبد کبود، گروه آثار خلاقانه پویا، کارخانه ساخت و ساز صنایع سرگرمی مهوا، شرکت داما مدیا، استودیو کهکشان، رؤیای تصویر پویا، شمس، استودیو استاپ موشن خاک، ام اس تی موشن، استودیو دشت پارسه، نیو استودیو، شرکت آرتامن، شرکت آراستاپ موشن، شرکت رایمون مدیا، شرکت بازرگانی رایان فردا رخشان، شرکت انیمیشنسازی لومینوس و مجله علمی ترویجی هنر هفتم و انیمیشن ایران ذهن حضور دارند.
راه میانبری برای حضور در «هنروتجربه»
محمد طیب مدیر گروه سینمایی «هنروتجربه» در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور درباره حضور این گروه سینمایی و رویکردهایش در هشتمین «بازار ملی پویانمایی تهران» به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: یکی از درخواستهایی که دوستان فیلمساز انیمیشن کوتاه از ما دارند این بود که فرصت داشته باشند در جایی غیر از برگزاری جشنوارهها که تعداد اکرانهای محدودی دارند، اثر سینماییهایشان را برای مخاطب عام نیز به نمایش بگذارند. امسال همزمان با روز جهانی انیمیشن بسته تماماً انیمیشن را در گروه «آثار خلاقانه و تجربه» اکران کردیم و بنا داریم به صورت منظم، اثر سینماییهای انیمیشن کوتاه را به اکران «هنروتجربه» برسانیم و به همین منظور تاکنون ۲ بسته انیمیشن اکران شده است.
وی گفت: همچنین حداقل ۲۰ اثر سینمایی انیمیشن که جوایز بسیاری در کارنامه دارند و از دانشجویان و استعدادهای نابی که در حوزه انیمیشن فعال هستند، کارهایی را انتخاب کردیم که به نمایش میگذاریم و به نمایش خواهیم گذاشت.
طیب درباره دلایل حضور گروه «هنروتجربه» در بازار ملی پویانمایی تهران توضیح داد: اول اینکه به بقیه دوستان انیمیشنساز که در این خانواده حضور دارند و احیاناً از موضوع اکرانهای ما مطلع نبودند، آگاهی بدهیم. دوم اینکه افرادی که مایل به اکران اثر سینماییهایشان در «آثار خلاقانه و تجربه» هستند، در همین مدت برگزاری بازار با راه میانبری بتوانند درخواست اکران بدهند تا اثر سینماییهایشان مورد بررسی قرار گیرد.
جلوگیری از مهاجرت بچههای انیمیشنساز
بهنام نکویی مدیر غرفه «گروه آثار خلاقانه پویا» و «گنبد» نیز که در گوشهای از سالن بازار در حال توضیح به مراجعه کنندگان و جوانان علاقهمند است، درباره حضور این شرکت انیمیشنسازی در «بازار ملی پویانمایی تهران» به خبرنگار دیجیاتور گفت: تقریباً نزدیک به ۱۶ سال است که استودیوی «گنبد کبود» کار ساخت و ساز انجام میدهد. ما گروهی هستیم که آثار را در سطح کیفیتی بالا تهیه میکنیم تا با همین کیفیت در فضای جهانی نشر دهیم. در واقع کارهای ما اکنون با کیفیتی ارائه میشود که به راحتی میتواند با آثار خارجی رقابت کند.
وی بیان کرد: امسال در جشنواره سیزدهم پویانمایی با انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» حضور داریم. در واقع شرکت انیمیشن سازی «گنبد» در این زمینه همکاری مشترکی با «گروه آثار خلاقانه پویا» دارد. همچنین یک اثر انیمیشن دیگر نیز با این گروه انیمیشنسازی در دست ساخت و ساز داریم.
نکویی تصریح کرد: سعی کردیم بتوانیم با حضور در بازار ملی پویانمایی، بچههایی را که مستعد هستند، جذب کار و آنها را به درستی راهنمایی کنیم تا از انیمیشن زده نشوند و همچنین بیکاری در این حوزه، باعث نشود که ترک وطن کنند.
پر کردن خلأ و حلقه مفقوده انیمیشن ایران
میلاد امیدوار مدیر غرفه شرکت انیمیشن «شمس» که سازماندهی آن با محمد سرشار است، نیز به خبرنگار دیجیاتور گفت: هدف ما از حضور در «بازار ملی پویانمایی تهران» آشنایی با فعالان و گردهمایی نزد سایر فعالان انیمیشن است به علاوه اینکه بخشی از فعالیتهای ما نو و جدید است که شامل فرآیندهای تجاریسازی و فروش و معرفی محصولات محتوا در سطح بینالملل میشود.
وی تاکید کرد: تجاری سازی و فروش و معرفی محصولات محتوا، حلقه مفقودهای در انیمیشن ایران است که باعث شده دانش مالی انیمیشن ایران ناشی از منابع خارجی باشد و نتواند به صورت مستقل فعالیت کند، بنابراین ما از طریق تکمیل چرخه ساخت و ساز و توزیع مدون و فنی تلاش میکنیم این خلأ را پر کنیم تا بتوانیم دانش مالی انیمیشن ایران را بهبود ببخشیم.
وی یادآور شد: محمد سرشار با توجه به تجربیاتی که در شبکه کودک و سازمانهای مرتبط با انیمیشن داشته، تلاش کرده تجربه و دانشی که توسط او و تیمش شکل گرفته است، تبدیل به تشکیل یک مجموعه خصوصی با عنوان «شمس» شود تا در عرصه ساخت و ساز نیز آثاری را به منصه ظهور برسانند.
جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با اکران اثر سینماییهای ایرانی و خارجی آغاز شد. هشتمین «بازار ملی پویانمایی تهران» نیز در اولین روز جشنواره فعالیت خود را آغاز کرد. در این بازار شرکتهای دولتی و خصوصی فعالیت میکنند و محصولات خود را عرضه میکنند. در این دوره از بازار، انجمن آسیفا ایران و موسسه آموزش عالیها و شرکتهای مختلف حضور دارند.
گروه سینمایی «هنروتجربه» اثر سینماییهای انیمیشن کوتاه خود را برای مخاطب عام به نمایش گذاشت. شرکت انیمیشنسازی «گنبد کبود» نیز از حضور در بازار ملی پویانمایی تهران برای جذب استعدادهای جدید و جلوگیری از مهاجرت بچههای انیمیشنساز سخن گفت. شرکت انیمیشن «شمس» نیز با حضور خود در این بازار به تجاریسازی و فروش و معرفی محصولات محتوا در حوزه انیمیشن پرداخت. این شرکت تلاش دارد تا خلأهای موجود در انیمیشن ایران را برطرف کرده و دانش مالی این تولیدی را بهبود بخشد.