حفظ ژنتیک دام با استفاده از نژادهای بومی

حفظ ذخایر ژنتیکی دام با نژادهای بومی


متن به بررسی تأمین نیازهای پروتئینی جامعه از گوشت قرمز می‌پردازد. بر اساس این متن، در ایران سالانه تقریباً ۹۲۰ هزار تن گوشت قرمز ساخت و ساز می‌شود که بیشتر از ۶۰ درصد آن توسط دام‌های سنگین و کمتر از ۴۰ درصد توسط دام‌های سبک تأمین می‌شود. اهمیت حفظ نژادهای بومی به عنوان ذخایر ژنتیکی کشور و برنامه‌هایی برای توسعه و ارتقا کیفی و کمی دام‌ها نیز برجسته شده است. همچنین، تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولیدی دام، ساخت و ساز خوراک کامل برای تغذیه دام، و نژادهای برتر گوشتی و ارتقای صفات برتر آنها نیز به طور کلی مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت، تأکید بر لزوم یافتن راهکارهای جهت تأمین علوفه مورد نیاز دام‌ها و استفاده از ضایعات زراعت برای ساخت و ساز خوراک دام نیز در این متن مطرح شده است.

به گزارش دیجیاتور، حسن خمیس آبادی با اشاره به نقش اساسی گوشت قرمز در تأمین نیازهای پروتئینی جامعه، گفت: در حال حاضر سالانه ۹۲۰ هزار تن گوشت قرمز در ایران ساخت و ساز می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آن از دام‌های سنگین و کمتر از ۴۰ درصد نیز توسط دام‌های سبک تأمین می‌شود.

رییس مؤسسه تحقیقات علوم دامی با تاکید بر لزوم حفظ نژادهای بومی به عنوان ذخایر ژنتیکی کشور، به در دست اجرا بودن برنامه‌هایی برای توسعه و ارتقا کیفی و کمی دام‌ها اشاره کرد و افزود: در عرصه‌های مختلف تولیدی دام، طیور و زنبورعسل چهار طرح کلان شامل گوشت قرمز، علوفه، لاین مرغ آرین، گوشت سفید و تخم‌مرغ با هدف ارتقای بهره‌وری و افزایش ساخت و ساز محصولات حوزه دامی در دست اجراست.

وجود ۷ میلیون و ۲۰۰ رأس دام سنگین در کشور

وی با بیان اینکه برای تأمین نیاز جامعه لازم است نژادهای تولیدکننده گوشت قرمز اصلاح شوند، گفت: در این زمینه تلاش می‌شود با روش‌های علمی و آزموده شده و ترکیب نژادهای مختلف داخلی یا در صورت لزوم وارداتی، بهترین نژاد با بهره‌وری بالا به دست آید.

خمیس آبادی تأمین نهاده‌های مورد نیاز این تولیدی را در هموارتر شدن مسیر توسعه ضروری خواند و گفت: طرح‌های مختلفی مانند ساخت و ساز خوراک کامل برای تغذیه دام اجرا می‌شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز دام در شرایط مختلف را در بر دارد. بسیاری از مواد اولیه این جیره غذایی پیش از این به عنوان ضایعات نابود می‌شد، اما اکنون می‌توان از این مواد به بهترین شکل استفاده کرد.

خمیس آبادی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین و حدود ۶۲ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برخی از این دام‌ها برای صفاتی مانند ساخت و ساز گوشت بیشتر یا دوقلوزایی اصلاح نژاد شدند.

شال و سنجابی برترین نژادهای گوشتی

وی ایران را از از نظر ذخایر ژنتیکی دامی، غنی خواند و گفت: در کشور ما دستکم ۲۷ گونه دام سبک وجود دارد که متناسب با شرایط اقلیمی کشور در سراسر کشور پراکندند و ما تلاش می‌کنیم صفات برتر این گونه‌ها را ارتقا دهیم. در مواردی با بازرگانی بین‌الملل نژادهای برتر گوشتی از خارج از کشور و تلفیق آنها با نژادهایی که قابلیت زیست در شرایط سخت را دارند، برای دستیابی به دامی مناسب‌تر تلاش شده است.

خمیس آبادی نژاد افشاری، شال و سنجانی را از نژادهای برتر گوشتی خواند و افزود: این نژادها قابلیت ساخت و ساز روزانه ۳۵۰ گرم گوشت را دارند و علاوه بر آن، نژاد سنجانی ظرفیت ساخت و ساز پشم بالایی نیز دارد، اما نژادهایی نیز وجود دارد که اگرچه گوشت کمتری ساخت و ساز می‌کنند، اما خواصی مانند دوقلوزایی و یا توان زیست در مناطق خشک را دارا هستند.

رییس مؤسسه تحقیقات علوم دامی با اشاره به تغییرات منابع آبی و هوایی سال‌های اخیر، لزوم یافتن راهکارهایی برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌ها را ضروری خواند و گفت: استفاده از ضایعات زراعت برای ساخت و ساز خوراک دام از طرح‌هایی است که این مؤسسه در نقاط مختلف کشور اجرا می‌کند.


ساخت و ساز گوشت قرمز در ایران سالانه ۹۲۰ هزار تن است که بیشتر از ۶۰ درصد آن توسط دام‌های سنگین و کمتر از ۴۰ درصد توسط دام‌های سبک تأمین می‌شود. برنامه‌هایی برای توسعه و ارتقا کیفی و کمی دام‌ها در دست اجرا است. تلاش می‌شود نژادهای تولیدکننده گوشت قرمز اصلاح شوند و بهترین نژاد با بهره‌وری بالا به دست آید. مؤسسه تحقیقات علوم دامی برنامه‌هایی برای توسعه و افزایش ساخت و ساز محصولات حوزه دامی در دست اجرا دارد. در کشور حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین و حدود ۶۲ میلیون رأس دام سبک وجود دارد. برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌ها باید راهکارهای مناسبی پیدا شود. استفاده از ضایعات زراعت برای ساخت و ساز خوراک دام باید در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *