نیاز جهان به سینمای کمدی/ مشکلات اکران آنلاین اثر سینمایی ها
0 نظر
اثر سینمایی سینمایی “آهنگ دو نفره” کارگردانی آرزو ارزانش، به تازگی در بستر نرمافزاری اثر سینمایینت منتشر شده است. در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور، او درباره شرایط اکران اثر سینمایی در سینماها اظهار نگرانی کرد و از کمبود سالنهای هنر هفتم در کشور و بیکیفیت بودن سالنهای موجود دلجویی کرد. همچنین، او با اشاره به اکران آنلاین اثر سینماییها، به مشکلاتی مانند کپیهای غیرقانونی و نمایش اثر سینماییها در شبکههای ماهوارهای اشاره کرد و خواستار رفع این معضلات شد. او همچنین درباره انتخاب فرزاد فرزین برای نقش اصلی اثر سینمایی و مشکلات ساخت اولین اثر سینمایی خود صحبت کرد. در انتها، ارزانش به ضرورت توجه به سینمای کمدی و نیاز جهان به آثار مفرح در این دوران اشاره کرد.
آرزو ارزانش کارگردان اثر سینمایی سینمایی «آهنگ دو نفره» که به تازگی به صورت آنلاین در بستر نرمافزاری اثر سینمایینت اکران شده است در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره شرایط اکران این اثر سینمایی در سینماها گفت: متأسفانه وضعیت اکران به شکلی است که بعید میدانم کسی از اکران فیلمش رضایت داشته باشد. تعداد سالنها در کشور ما بسیار اندک است و تعداد اثر سینماییهای اکران نشده در ۲ سال شیوع بیماری همهگیر بسیار بالاست و این باعث میشود وضعیت اکران برای هیچ کس مطلوب نباشد و از طرفی فقط اثر سینماییهای کمدی هستند که شانس فروش بالایی دارند و به همین دلیل سانسها و سالنهای بیشتری به این آثار اختصاص داده میشود.
وی عنوان کرد: به نظر من یکی از اصلیترین معضلات سینمای کشور کمبود سالن است، ما در بسیاری از شهرهایمان مثل شهر اراک یا یزد سالن هنر هفتم نداریم یا اگر هم سالنی وجود دارد بیکیفیت است و کسی سراغ آنها نمیرود و به همین دلیل بسیاری از اثر سینماییها نمیتوانند شرایط مناسبی در اکران را تجربه کنند.
این کارگردان درباره اکران آنلاین آثار سینمایی گفت: اکران آنلاین در این شرایط قطعاً اتفاق خوبی است اما در این عرصه نیز به علت اینکه تجربه چندانی از آن نداریم مشکلات بسیاری وجود دارد که اصلیترین آن کپیهای غیرقانونی و از طرفی نمایش اثر سینماییها در شبکه ماهوارهای است به طوری که اثر سینماییها پس از اکران آنلاین خیلی زود در شبکههای ماهوارهای پخش میشود. انتظار میرود مسوولان سینمایی و بستر نرمافزاریها برای رفع این معضل تمهیدی بیندیشند.
وی یادآور شد: البته در بعد فرهنگی هم میتوان به این موضوع توجه داشت. زمانی سریال «قهوه تلخ» مهران مدیری به صورت سیدی منتشر شد و آن زمان از مردم درخواست شد که نسخه قاچاق این سریال را خریداری نکنند که من هم همان زمان خودم را متعهد کردم که هیچ نسخه غیرقانونی از هیچ فیلمی را نبینم. بسیاری از مخاطبان چنین نگرشی دارند و برای دیدن اثر سینمایی قطعاً باید بلیت پرداخت کنند. چند وقت پیش یکی از دوستانم که خارج از کشور زندگی میکند فیلمی را که نسخه قاچاقی از آن پخش شده، دیده بود و نمیدانست که اثر سینمایی همچنان در حال اکران است اما وقتی متوجه این مساله شد از من خواست بلیتی از اثر سینمایی خریداری کنم تا او اثر سینمایی را به صورت رایگان ندیده باشد. این میراث در بین افراد زیادی وجود دارد ولی به نظرم همچنان در این زمینه نیاز به میراثسازی داریم.
ارزانش درباره شکلگیری ایده و پروسه ساخت و ساز اثر سینمایی «آهنگ دو نفره» عنوا کرد: مصطفی زندی طرحی داشت که من این طرح را خیلی دوست داشتم. در ادامه بابک کایدان نگارش فیلمنامه این اثر را بر عهده گرفت. برای ساخت اثر سینمایی اول هر فیلمساز کار سختی در پیش دارد چرا که اکثر تهیهکنندهها به فیلمسازان اثر سینمایی اولی اعتماد نمیکنند و اگر کارگردان زن باشد کار برای او بسیار سختتر هم است. من سالها هنر هفتم خواندم، مستند ساختم و ۸ سال شاگرد عباس کیارستمی بودم و برایم مهم بود که اولین فیلمم، اثری قابل توجه باشد. خوشبختانه جواد نوروزبیگی برای ساخت اولین فیلمم به من اعتماد کرد و این «آهنگ دونفره» ساخته شد.
وی افزود: برای ساخت اولین اثر سینمایی انتخاب ۲ ژانر کمدی و ترسناک کار پرریسکی است چرا که اگر شما نتوانید فضای مورد نیاز را ایجاد کنید و روایت درستی نداشته باشید اثر سینمایی ترسناکتان میتواند خندهدار شود و یا اثر سینمایی کمدی شما خیلی بیمزه و غیرقابل تحمل از کار در بیاید. در انتخاب بازیگر هم به یک بازیگر خواننده احتیاج داشتم و همانطور که میدانید در سینمای ایران بازیگر خواننده نداریم و افرادی که بازیگر هستند و تجربه خوانندگی دارند نهایتاً چند تک آهنگ خواندهاند و نمیتوان آنها را خواننده دانست اما فرزاد فرزین خوانندهای است که چندین تجربه بازیگری نیز داشت و به نظر من برای این اثر سینمایی انتخاب بسیار خوبی بود. از آنجا که او یک خواننده حرفهای است در پرداختن به جزییات زندگی یک خواننده، تعاملش با مدیر برنامه، لباسهایی که در کنسرت میپوشد و … به من کمک بسیاری کرد و این در باورپذیرتر شدن اثر سینمایی تأثیرگذار بود. علاوه بر فرزاد فرزین دیگر بازیگران مثل احمد مهرانفر، علیرضا استادی، هادی کاظمی و بهاره کیانافشار واقعاً عالی بودند و ما در ۴۵ جلسه فیلمبرداری را به پایان رساندیم.
ارزانش درباره انتخاب فرزاد فرزین برای ایفای نقش در یک اثر سینمایی کمدی گفت: فرزاد فرزین برخلاف جدیتی که در کار دارد و با وجود این که در بین آهنگهایی هم که خوانده آثار شاد بسیار کم هستند اما در فضای کمدی میتواند بازیگر خوبی باشد. در این اثر سینمایی هم عملکرد خوبی داشت و به نقشش مسلط بود.
این کارگردان هنر هفتم درباره زمان ساخت و ساز اثر سینمایی یادآور شد: سال ۹۸ پروانه ساخت گرفتیم و قصد داشتیم همان سال پس از جشنواره فجر اثر سینمایی را کلید بزنیم که متأسفانه شیوع کرونا مانع این اتفاق شد و سال بعد اثر سینمایی کلید خورد، پس از آن تصمیم گرفتیم در مهر ماه سال گذشته اثر سینمایی را اکران کنیم که حوادث آن سال مانع این اتفاق شد. با وجود اینکه اثر سینمایی در شرایط نامناسبی اکران شد و سانسهای خوبی به «آهنگ دو نفره» اختصاص ندادند، استقبال خوبی از آن شد و در بین ۶ اثری که کارگردان خانم دارند و در سال ۱۴۰۲ اکران شدهاند توانست پرفروشترین اثر باشد. امیدوارم اثر سینمایی در اکران آنلاین هم بتواند بیش از این دیده شود.
این کارگردان درباره وضعیت سینمای کمدی در ایران بیان کرد: متأسفانه جوی علیه سینمای کمدی وجود دارد که به طور کل این هنر هفتم را مبتذل جلوه میدهند در حالی که این نگاه واقعا اشتباه است و نباید چنین نگاهی به سینمای کمدی وجود داشته باشد. سینمای کمدی در همه جای دنیا مورد توجه است و به نظر من امروز جهان به کمدی احتیاج دارد و در این فضای افسرده ایجاد شده پس از شیوع کرونا و همچنین اتفاقات سال گذشته طبیعی است که مردم به آثار مفرح توجه کنند و اثر سینماییهای کمدی حتی اگر بتوانند به صورت کاذب مخاطب خود را بخندانند نیز کار خود را کردهاند.
متأسفانه وضعیت اکران اثر سینمایی “آهنگ دونفره” در سینماها بسیار نامطلوب است و نتیجهای که میتوان از آن گرفت این است که هیچ کس از اکران اثر سینمایی راضی نیست. تعداد سالنهای هنر هفتم در کشور بسیار کم است و تعداد اثر سینماییهایی که در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع بیماری همهگیر اکران نشدهاند بسیار زیاد است. به همین دلیل نمیتوان انتظار داشت وضعیت اکران برای هیچ کس مطلوب باشد. همچنین با توجه به اینکه اثر سینماییهای کمدی فروش بالاتری دارند، بیشتر سانسها و سالنها به این آثار اختصاص داده میشود.
مشکل دیگری که در سینمای ایران وجود دارد، کمبود سالنهای هنر هفتم در بسیاری از شهرهاست که سبب میشود بسیاری از اثر سینماییها نتوانند شرایط مناسبی را در اکران داشته باشند.
اکران آنلاین اثر سینماییها در این شرایط میتواند یک اتفاق خوب باشد، اما همچنان مشکلاتی نیز در این زمین