نمایشگاه هنر صوتی نواحی: نقش تأثیرگذار در ترویج عدالت فرهنگی

جشنواره موسیقی نواحی گامی موثر در مسیر عدالت فرهنگی است


در این متن، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر میراث و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز مرحله دوم جشنواره هنر صوتی نواحی ایران، به اهمیت هنر صوتی اقوام ایران در حفظ هویت ملی و پیوند با فرازهای تعالی بخش آیینی اشاره کرده و نقش موثر این نوع هنر صوتی در ایجاد همبستگی و مخابرات معنوی را بیان کرده است. همچنین، برگزاری جشنواره هنر صوتی نواحی ایران به منظور معرفی و پاسداشت این نوع هنر صوتی و تلاش برای مهیا نمودن بسترهای حضور آن در سطح داخلی و بین المللی را تحت تاثیر قرار داده و از همکاران و دست اندرکاران در این جشنواره تشکر کرده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر میراث و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز مرحله دوم شانزدهمین جشنواره هنر صوتی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام محمود سالاری آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ساز سماع زهره در آغوش طبع تست / خوش خاکیان که گوش به این ساز می‌دهند (حافظ)

بنیان‌های فرهنگی و هنری هر ملتی، جلوه‌گاه تفکر و آیینه‌ داشته‌ها و همچنین امیدواری به تحقق خواسته‌های اوست و یکی از حقایق غیرقابل انکار و راهنما، در آشنایی با زیست فرهنگی ایران اسلامی و ساکنان اقلیم معنوی پهناورش، «هنر صوتی اقوام» این سرزمین است که همواره حافظ هویت دیرپای ملی و پیشینه‌ی پیوند خورده آن با فرازهای تعالی بخش آیینی بوده است.

هنر صوتی نواحی ایران به عنوان یکی از اصیل‌ترین و هویت‌مدارانه‌ترین جلوه‌های فرهنگی با حضور پیشکسوتان، واسطان و پیام داران مغتنم آن با نواها و نغمه‌هایش، همچون چراغی فروزان با گستره وسیع گویش‌ها، تنوع قومیتی، آمیخته با جان مایه‌های دینی، آداب و رسوم و اعتقادات است و نقش مؤثر آن در ایجاد همبستگی و رساندن پیام زیباشناسی، نوع دوستی، اندیشه‌ورزی و گرایش به کمال و معنویت غیرقابل انکار است.

در همین راستا، برگزاری جشنواره هنر صوتی نواحی ایران بعنوان یک رویداد فراگیر و البته این بار در دو مرحله منطقه‌ای و ملی‌ ـ ‌بین‌المللی بمنظور بازشناسی، پاسداشت و معرفی ابعاد و ظرفیت‌های وسیع این نوع هنر صوتی برای مخاطبان فهیم ایران پهناور و همچنین تلاش برای مهیا نمودن شایسته‌تر بسترهای حضورش در عرصه‌های گوناگون داخلی و بین‌المللی به همت و تلاش همکارانم در دفتر امور هنر صوتی، ادارات کل میراث و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور و انجمن هنر صوتی ایران گامی مؤثر و به یادماندنی در راستای عدالت فرهنگی از سوی معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی است.

از همکاران و دست اندرکاران ساعی و تلاشگر جشنواره شانزدهم هنر صوتی نواحی ایران، هنرمندان والا مقام هنر صوتی مقامی، هیأت‌های محترم انتخاب و دبیر محترم جشنواره تشکر می‌نمایم و از خداوند متعال، توفیق دست‌یابی به اهداف والای جشنواره و تداوم و تعالی این رویداد بزرگ هنری را مسألت دارم.»


با برگزاری جشنواره هنر صوتی نواحی ایران در دو مرحله منطقه‌ای و ملی‌بین‌المللی، ابعاد و ظرفیت‌های هنر صوتی اقوام ایران و همچنین هویت و میراث ایران اسلامی به مخاطبان فهیم پهناور معرفی می‌شود. این جشنواره هنر صوتی نقش مؤثری در ایجاد همبستگی و معنویت بین اقوام ایران دارد و پیام‌های زیباشناسی، دوستی، اندیشه‌ورزی و گرایش به کمال را منتقل می‌کند. این رویداد فراگیر با همت و تلاش همکاران در دفتر امور هنر صوتی، ادارات کل میراث و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور و انجمن هنر صوتی ایران، گامی مؤثر در راستای عدالت فرهنگی است. از همکاران، هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره تشکر می‌شود و برای تداوم و تعالی این رویداد بزرگ هنری توفیق دست‌یابی به اهداف والای جشنواره از خداوند متعال مسألت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *