جشنواره نواحی نوا سازِ وحدت در عین تنوع

جشنواره شانزدهم نواحی نوا سازِ وحدت در عین کثرت است


در پیامی که امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر امور هنر صوتی وزارت میراث وارشاد اسلامی منتشر کرده است، به اهمیت و ارزش هنر صوتی به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه هویت ملی و فرهنگی ایران اسلامی اشاره شده است. او بیان کرده است که هنر صوتی نواحی، به عنوان یکی از مولفه‌های تأثیرگذار در میراث و هویت مردم این سرزمین، در گستره فرهنگی و هنری ایران اسلامی و ذرایع آموزش و تربیت انسان ساز اولیا الهی و شرح آموزه‌های اهل بیت (ع) تأکید می‌شود. همچنین امیرحسین سمیعی به تحقق راهبرد اصولی حکومت ایران که مبتنی بر عدالت فرهنگی و مردمی شدن آثار خلاقانه و گسترش اقلیمی مخاطبان هنر صوتی است، اشاره نموده است. او در ادامه، به نیاز به بررسی نتایج و نقدهای منصفانه از این جشنواره و همچنین به دستاوردهای پایدار این رویداد و عمق بخشی هنرمندانه به مولفه‌های آرمانی و عقیدتی مردم اشاره کرده و امیدوار به داشتن یک فردای بهتر برای هنر صوتی ایران اسلامی را بیان کرده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی شانزدهمین جشنواره هنر صوتی نواحی ایران، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر امور هنر صوتی وزارت میراث وارشاد اسلامی همزمان با آغاز مرحله ملی شانزدهمین جشنواره ملی هنر صوتی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام امیرحسین سمیعی آمده است:

«اگر میراث و آثار خلاقانه دیرینه ترین عامل همگرایی مردمی و توانمندترین مولفه هویت ملی وشخصیت ایمانی مردمان این سرزمین سربلند باشد؛ بی تردید باید از هنر صوتی به عنوان فراگیرترین مولفه این هویت اجتماعی در مطالعات تاریخی فرهنگی پرفراز و نشیب این سامان یاد کرد.

از این منظر شناسایی درست وارزشمند این عرصه و تبیین ارزش های واقعی هنر صوتی نواحی و جان مایه های مکتبی این گونه هنری از جمله نیایش ها و ستایش های خدا محور و مدح خالصانه فضایل انسان ساز اولیا الهی و شرح اموزه های روحبخش اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کنار بازشناسی ظرفیت ها و قابلیت های این حوزه قوام یافته در پهنه فرهنگی ایران اسلامی ، ضرورتی فراتر از یادآوری‌های فصلی و سلیقه های فردی و دغدغه های گروهی است.

این مهم علاوه براهمیت و اعتبار ذاتی، از آن روی تاملی مضاعف می خواهد که توانسته است نگرش محوری نوبت شانزدهم برگزاری جشنواره هنر صوتی نواحی کشور، یعنی تحقق راهبرد اصولی حکومت مستقر، مبنی برعدالت فرهنگی و مردمی شدن آثار خلاقانه و گسترش اقلیمی مخاطبان و استعدادهای پیدا و پنهان این حوزه و نهایتا حرکت در مسیر ضروری «بازسازی فرهنگی» از طریق ذائقه شنیداری مخاطبان تشنه تماشای این آثار خلاقانه، از لایه تفوق هنر صوتی روزمره به مرتبه تامل در هنر صوتی ناب را سامان بخشد.

نگرشی که خود را پس از شناسایی برگزیدگان منطقه ای خود، اینک در گستره ملی و در رنگین کمانی گوش نواز از تنوع ریتم و ساز و کلام و پوشش و کسوت، به مشتاقان صمیمی خود می نمایاند.

نکته ضروری بررسی نتایج تغییر رویکردهای این نوبت از این جشنواره و کیفیت هنری اجراهای صحنه ای وغنای پژوهش های ارایه شده و همچنین دستاوردهای پایدار یا مقطعی آن را به فرصتی پس از برگزاری و صد البته نگاه اندیشه ورز و نقدهای منصفانه و گشایشگر کارشناسان این حوزه باید سپرد. اما آنچه هم اینک در پیش روی همگان مرور می شود، گستره ای شریف و شوق پرطنینی است که از تداوم و پویایی هنر صوتی نواحی، به عنوان مقوله ای زنده و جریان ساز، روایت هایی گرم و نزدیک دارد و در فواصل رنگارنگ تار و پود موسیقایی خود، یکپارچگی «ایران فرهنگی» از روزگاران دیرین تا امروز این سرزمین را در نهایت اصالت و شکوه، به گوش جان می رساند و به روشنی می توان شایستگی و زیبایی ظرفیت های این حوزه، برای گسترش مرزهای فرهنگی مان و عمق بخشی هنرمندانه به مولفه های آیینی و ارزش های آرمانی و عقیدتی مردم این کشور را به گونه ای روز افزون، شاهد و ناظر بود.

با تمامی ایمان، توفیق تمامی همراهان و همدلان این رویداد صمیمی و مغتنم را از درگاه ایزد متعال ، امید برده و فردایی بهتربرای افق های رو به روی هنر صوتی این مرز پرگهر را آرزومندم.»


هنر صوتی به عنوان فراگیرترین مولفه هویت اجتماعی در مطالعات تاریخی فرهنگی ایران اسلامی، نقش بسیار مهمی در همگرایی مردمی و توانمندسازی هویت ملی دارد. شناسایی و تبیین ارزش‌ها و ظرفیت‌های هنر صوتی نواحی و نمایش جان مایه‌های مکتبی و شرح آموزه‌های روحبخش اهل بیت (ع) و فضایل انسان‌ساز اولیا الهی، ضرورتی فراتر از یادآوری فصلی و سلیقه‌های فردی است. تحقق راهبرد اصولی حکومت مستقر، مبنی بر عدالت فرهنگی و مردمی شدن آثار خلاقانه و گسترش اقلیمی مخاطبان و استعدادهای پیدا و پنهان این حوزه، مسیر ضروری «بازسازی فرهنگی» از طریق تشنه تماشای هنرمندان، تامل در هنر صوتی ناب را سامان بخشد. نگاه اندیشه‌ورز و نقدهای منصفانه کارشناسان این حوزه در بررسی نتایج تغییر رویکردها و کیفیت اجراها و غنای پژوهش‌ها واجب است. گستره‌ای شریف و شوق پرطنینی در هنر صوتی نواحی، روایت‌های گرم و نزدیکی را از تداوم و پویایی هنر صوتی نواحی به گوش جان می‌رساند و ظرفیت‌های این حوزه را برای گسترش فرهنگی، عمق بخشی هنرمندانه به مولفه‌های آیینی و ارزش‌های آرمانی و عقیدتی مردم ایران به طور روزافزون نشان می‌دهد. از عموم مردم و همراهان این رویداد صمیمی و مغتنم امیدوارم که درگاه ایزد متعال این رویداد را مورد برکت قرار دهد و فردایی بهتر برای هنر صوتی این مرز پرگهر را آرزومندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *