تحلیل جزییات اولین المپیاد ملی آموزش آثار خلاقانه در ایران
0 نظر
نخستین المپیاد ملی آموزش آثار خلاقانه با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری برگزار شد. این رویداد با هدف شناسایی و رشد استعدادهای هنری از میان جوانان و نوجوانان، تشویق به کار تیمی و اجتماعی، ارایه فرصتهای رشد در حوزه هنری، توسعه مهارتهای افراد و ارتقاء عدالت اجتماعی برگزار شد. جدیدترین المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی با تمامی آموزشگاههای آزاد هنری و هنرستانهای هنردار کشور رقابت خواهد کرد. امیدواریم این رویداد به رشد اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند و در آینده بتواند به سطح بینالمللی گسترش یابد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی، نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش آثار خلاقانه با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری دوشنبه ۲۱ اسفند ماه برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدحسین اسماعیلی ضمن خیر مقدم و تشکر از اصحاب رسانه و تبریک اعیاد شعبانیه و ایام ماه مبارک رمضان گفت: برگزاری رویدادهایی مثل المپیک یا المپیادها در رشتههای مختلف علمی و ورزشی در دنیا رایج است و پیشینه طولانی دارد. در دنیای امروز المپیادهایی در موضوعات مختلف علمی برگزار میشوند که جایگاه بالایی دارند.
وی اضافه کرد: در کشور ما نیز المپیادها جایگاه ویژه ای دارند و استعدادهای درخشانی در این المپیادها شناسایی می شوند. در حوزه آثار خلاقانه در رشته های مختلف رویدادهایی داریم ولی به شکل خاص تابه امروز المپیاد ملی آثار خلاقانه نداشته ایم و برای اولین بار این المپیاد برگزار می شود. در المپیاد ها استعداد های درخشان در رشته های تخصصی آثار خلاقانه شناسایی می شوند و در برنامه های نهادهای مرتبط مورد توجه قرار می گیرند. گرچه المپیادهای هنری هنوز به آن شکل که باید جانیفتاده و جایگاه خود را به دست نیاورده ولی امیدواریم این المپیاد بتواند دستاوردهای ارزشمندی داشته باشد. تاکنون در حوزه آثار خلاقانه در رشته های مختلف رویدادهایی همچون جشنواره، مسابقه و نمایشگاه و … داشته ایم ولی به شکل خاص تا به امروز المپیاد آثار خلاقانه برگزار نشده است و این رویداد نخستین بار است که با همت معاونت امور هنری وزارت میراث و ارشاد اسلامی برگزار می شود.
وی افزود: وجه تمایز بارز این المپیاد با سایر رویدادهای هنری این است که شرکت کنندگان در قالب تیم های آموزشگاهی یا هنرستانی در رقابت ها شرکت می کنند و این المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار می شود. هریک از این مراکز آموزش آثار خلاقانه که در نخستین دوره المپیاد شامل آموزشگاه های آزاد هنری و هنرستان های هنرهای زیبا می شود در رشته های تعیین شده تیم هایی را معرفی می کنند که براساس شاخص های اعلام شده ، تیم ها ابتدا در آموزشگاه یا هنرستان به رقابت پرداخته و آثار آنها داوری می شود و به مرحله استانی راه می یابند. آثار راه یافته به مرحله استانی توسط داوران استانی ارزیابی شده و برگزیدگان آن ها به سطح ملی راه می یابند. در این مرحله آثار برگزیده رشته های هنر صوتی و نمایش اجرای زنده خواهند داشت و آثار سایر رشتهها در فضای نمایشگاهی به نمایش عمومی گذاشته و داوری خواهند شد که تیم قهرمان هررشته از بین برگزیدگان نهایی انتخاب و موفق به دریافت جام قهرمانی می شوند.
وی با اشاره به اهداف المپیاد آثار خلاقانه گفت: شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارایه شناخت به خانوادهها در زمینه فرصتهای رشد فرزندان در رشتههای هنری، ارتقای مهارتهای فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی از اهداف مهم المپیاد آثار خلاقانه است.
سپس اسماعیلی به تشریح موضوعات این رویداد پرداخت و گفت: با توجه به ماهیت گروهی و تیمی و رویکرد انسجامبخشی فرهنگی و اجتماعی این رویداد، موضوعات المپیاد تحت شعار محوری «یکصدا ایران» شامل هویت و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ایجاد انگیزه و امیدآفرینی، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکتهای عمومی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش های هنری گفت: فرآیند برگزاری این رویداد از اسفند امسال آغاز شده و در سال آینده با رقابت تیم های مراکز آموزش آثار خلاقانه ادامه خواهد داشت و در نهایت در پایان شهریور ماه برگزیدگان براساس رای و ارزشیابی داوران انتخاب و معرفی خواهند شد.
اسماعیلی گفت: امروز با حضور وزیر محترم میراث و ارشاد اسلامی و معاون هنری و هنرمندان و اعضای شورای عالی آثار خلاقانه از پوستر نخستین المپیاد ملی آموزش آثار خلاقانه رونمایی شد و امیدوارم برگزاری این المپیاد راهگشا بوده و در سطح کلان منتج به ارتقای سطح اجتماعی و گسترش بیش از پیش عدالت آموزشی در کشور شود.
اسماعیلی در باره شرایط شرکت در المپیاد گفت: تیم های شرکت کننده در این رویداد بایستی شرایط عمومی که در فراخوان سامانه المپیاد درج شده را به طور کامل رعایت کنند و همچنین ضوابط تخصصی رشته ها ی هنری را که در آن شرکت می کنند نیز داشته باشند. برای اطلاع کامل از این شرایط علاقه مندان می توانند با مراجعه به سامانه www.amoozeshehona.ir وارد سامانه المپیاد آثار خلاقانه شده و اطلاعات کامل را دریافت کنند و با هماهنگی مدیران آموزشگاهها و هنرستانها نسبت به ثبت نام تیم ها اقدام کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به پراکندگی مناسب آموزشگاههای آزاد هنری و هنرستان های هنرهای زیبا در اقصی نقاط کشور امکان حضور تمامی علاقهمندان در این رویداد فراهم است و تلاش ما براین است که این رویداد در سال های آینده فراگیرتر شده و دامنه اجرایی آن شامل تمام مراکز آموزش آثار خلاقانه ازجمله موسسه آموزش عالی ها و مراکز آموزشی تحت پوشش سایر نهادها هم شود و چشم انداز ما برای سال های آینده برگزاری رویداد در سطح بین المللی است.
اسماعیلی گفت: یکی از دلایلی که باعث شد به برگزاری این المپیاد بپردازیم این بود که خروجی آموزشگاهها مشخص نبود ولی این رویداد میتواند در انعکاس عملکرد آموزشگاههای هنری نقش موثری داشته باشد.
وی در پایان عنوان کرد: سازمان اجتماعی، وزارت کشور، مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی، وزارت میراث و ارشاد اسلامی و… برخی از نهادهایی بودهاند که در برپایی این المپیاد مشارکت داشتهاند.
سجاد فروغی طراح پوستر المپیاد ملی آموزش آثار خلاقانه و «یکصدا ایران» هم دراین نشست توضیحاتی درباره المانهای به کار رفته در این پوستر ارایه کرد.
برگزاری اولین المپیاد ملی آموزش آثار خلاقانه در کشور ایران اهداف متعددی را دنبال می کند، از جمله شناسایی و کشف استعدادهای هنری، تشویق به کار تیمی و گروهی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان، کمک به توسعه عدالت اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی. برگزاری این المپیاد به منظور ارتقای سطح اجتماعی و گسترش بیش از پیش عدالت آموزشی در کشور تلاش می کند و در آینده امیدوار به برگزاری رویدادهای هنری در سطح بین المللی است.