خریداری پژو پارس، سورن یا پژو ۲۰۷ را دریافت کنید

وزارت صمت: قیمت کارخانه‌ای خودرو تغییر نمی‌کند


سال گذشته سامانه یکپارچه فروش وسایل نقلیه به منظور عرضه انبوه وسایل نقلیه راه اندازی شد. تعداد زیادی وسایل نقلیه از سوی خودروسازان عرضه شد اما با تأخیر در تحویل بنا به دلایل مختلفی. خودروسازان در حال رایزنی برای تداوم ساخت و ساز خودروهایی که استانداردهای آن‌ها را رعایت نمی‌کنند هستند. ایران وسایل نقلیه هم اعلام کرده که متقاضیان پژو پارس می‌توانند این محصول را با دیگر خودروهایی که مطابق با استانداردها هستند، جایگزین کنند. این وضعیت باعث شده مردم باید صبر کنند یا خودروی جایگزین با هزینه بیشتر بخرند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سال گذشته سامانه یکپارچه فروش وسایل نقلیه به منظور عرضه انبوه وسایل نقلیه راه اندازی شد. در ادامه نیز با برگزاری ۲ مرحله تعداد زیادی وسایل نقلیه از سوی خودروسازان عرضه شد.

در این سامانه بازه زمانی مشخصی همچون پاییز ۱۴۰۲، زمستان ۱۴۰۲ و… نیز برای عرضه وسایل نقلیه تعیین شده بود. با این وجود تحویل برخی از این خودروها بنا به دلایل مختلفی با تأخیر روبرو شده‌است.

از جمله خودروهایی که با تأخیر در تحویل مواجه شده و گلایه‌مندی متقاضیان را به دنبال داشته است، خودروی پژو پارس است که حدود ۱۰۰ هزار متقاضی دارد؛ طی هفته‌های گذشته متقاضیان زیادی در تماس با دیجیاتور نسبت به عدم ارسال پیامک به منظور تعیین تکلیف واریز وجه و تحویل وسایل نقلیه اعتراض کردند. همچنین متقاضیان خرید خودروی مذکور طی این مدت با تجمعات اعتراضی مقابل وزارت صمت و… مراتب اعتراض خود را نسبت به بلاتکلیفی در دریافت وسایل نقلیه اعلام کردند.

پی گیری ها در همان زمان حکایت از آن داشت که عدم تطابق استانداردهای این وسایل نقلیه با استانداردهای اجباری ۸۵ گانه منجر به تأخیر در تحویل شده به گونه‌ای که با رایزنی‌های فراوان سازمان استاندارد به تداوم ساخت و ساز تا پایان سال جاری رضایت داده است. البته مسؤولان وزارت صمت و شرکت خودروساز همچنان در حال رایزنی برای تداوم ساخت و ساز در سال آینده هم هستند اما اینکه با این درخواست موافقت شود یا خیر، چندان مشخص نیست.

مهدی دین محمدی پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در این رابطه گفته بود که «از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران وسایل نقلیه اعلام کردیم که این وسایل نقلیه نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این وسایل نقلیه در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت تولیدی و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که می‌دانستند نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند را فروختند.»

حال پس از گذشت ماه‌ها، شرکت ایران وسایل نقلیه اعلام کرده که «با توجه به الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای تولیدی و عدم توانایی بستر نرم‌افزاری محصول پارس در تطابق با استانداردها، به متقاضیان پیشنهاد شده تا این محصول را با دیگر خودروهای ایران‌وسایل نقلیه که مطابق با استانداردهای ۸۵ است، جایگزین کنند.»

طبق اعلام این شرکت «پیشنهادهای ارائه شده شامل سورن و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای از منظر کلاس ابعادی و مطلوبیت بازار نزدیک به پارس هستند؛ بر این اساس ایران‌وسایل نقلیه طی اولویت‌های سامانه یکپارچه متقاضیان فراخوان می‌کند تا هر یک از مشتریان بر اساس زمان واریز وجه در نوبت تحویل وسایل نقلیه قرار گیرند. همچنین در راستای ایجاد شرایط مناسب پرداخت وجه وسایل نقلیه برای متقاضیان، با وجودی‌که تمامی خودروهای ایران‌وسایل نقلیه دارای تفاوت قابل توجهی با قیمت حاشیه بازار هستند، امکان پرداخت بخشی از وجه وسایل نقلیه به صورت اقساطی را برای مشتریان فراهم کرده‌ایم.»

بر این اساس، سوال مهم این است که اگر ایران وسایل نقلیه در تحویل و ساخت و ساز خودروی پژو پارس مشکل داشت چرا از همان ابتدا اقدام به عرضه این محصول در سامانه یکپارچه کرد؟

این اقدام خودروسازان، وضعیت عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده زیرا مردمی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند برای خرید وسایل نقلیه باید یک سال و شاید بیشتر صبر کنند در این شرایط پس از رسیدن موعد تحویل نیز هر ماه هم با خلف وعده خودروساز مواجه می‌شوند و در نهایت باید با پرداخت هزینه بیشتر، خودروی جایگزین را بخرند.


مشکلات تحویل خودروهای پژو پارس و گلایه‌مندی متقاضیان از بلاتکلیفی و تاخیر در تحویل این خودروها, انتقاد از ایران وسایل نقلیه برای عرضه این محصول در سامانه یکپارچه, پیشنهاد ایران وسایل نقلیه به متقاضیان برای جایگزینی پژو پارس با دیگر خودروهای مطابق با استانداردها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *