ساخت و ساز در سینمای مستقل با مضمون غم‌انگیز است / آثار خلاقانه و تجربه در دریاکنار امن

تولید در سینمای مستقل غم‌انگیز است/ ساحل امن «هنر و تجربه»


اثر سینمایی سینمایی “زندگی شیرین” که توسط گروه سینمایی “آثار خلاقانه و تجربه” ساخت و ساز شده است، در یک نشست نقد و بررسی مورد بحث قرار گرفت. این نشست با حضور مجتبا اسپنانی کارگردان، مجید صدیقی تهیه‌کننده، شاهده خدادادی بازیگر و رهبر قنبری منتقد مهمان برگزار شد. در این نشست، مجتبی اسپنانی درباره موضوع اصلی اثر سینمایی که درباره نقش زنان در منازعه است، صحبت کرد و تاکید کرد که با تمرکز بر نقش زنان و خانواده در سینمای منازعه، به آن توجه کافی نشده است. او همچنین درباره سختی‌های ساخت و ساز اثر سینمایی در سینمای مستقل صحبت کرد و از گروه “آثار خلاقانه و تجربه” که به عنوان یک دریاکنار امن برای اثر سینمایی‌های اکران نشده شناخته می‌شود، تشکر کرد. مجید صدیقی نیز در ادامه به سختی‌های ساخت و ساز اثر سینمایی در سینمای مستقل اشاره کرد و تاکید کرد که این تجربه‌ها برایشان آموزنده بوده‌اند. رهبر قنبری همچنین درباره کیفیت دیالوگ‌ها و بازیگران در اثر سینمایی توضیح داد و از بازیگران و تیم ساخت اثر سینمایی تقدیر کرد.

به گزارش ارتباطات سازمانی گروه سینمایی «آثار خلاقانه و تجربه»، نشست نقد و بررسی اثر سینمایی سینمایی «زندگی شیرین» با حضور مجتبا اسپنانی کارگردان، مجید صدیقی تهیه‌کننده، شاهده خدادادی بازیگر اثر سینمایی، رهبر قنبری منتقد مهمان و با اجرای علی زادمهر، عصر یکشنبه ۱۷ دی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

«آثار خلاقانه و تجربه» ساحلی امن برای اثر سینمایی‌های اکران نشده است

مجتبی اسپنانی کارگردان اثر سینمایی «زندگی شیرین» در ابتدا گفت: موضوع محوری آثاری که تاکنون کار کرده‌ام، مربوط به زنان بوده است. مدتی بود که به منازعه و نقش زن‌ها در آن فکر می‌کردم. افرادی که اتفاقاً به دور از جبهه‌های منازعه به زندگی خود ادامه دادند و نقش پشتیبان را داشتند. با خود فکر می‌کردم اگر مردان در خط مقدم حاضر می‌شدند، در آن مدت زنان چه می‌کردند و معتقدم به نقش زنان و خانواده در سینمای منازعه و دفاع مقدس آن گونه که باید، توجه نشده است.

وی با اشاره به این‌که روایت خیالی اثر سینمایی در فضای یک خانه روایت می‌شود، بیان کرد: هنگام نگارش یک اثر نمی‌توانیم ذهن را آزاد بگذاریم چراکه شرایط تولیدی به ما اجازه ساخت هر اثری را نمی‌دهد. به لحاظ مقتضیات درام می‌خواستم این اثر سینمایی در خانه شروع و تمام شود و فکر کردم بهتر است «زندگی شیرین» دارای ساختار تک‌لوکیشن باشد.

اسپنانی با اشاره به اینکه هنوز برخی سینمای مستقل را به رسمیت نمی‌شناسند، گفت: در این میان «آثار خلاقانه و تجربه» حیاطی کوچک و ساحلی امن برای اثر سینمایی‌های اکران نشده به شمار می‌رود. ساخت اثر سینمایی و ساخت و ساز اثر در این شرایط کاری دشوار و پیمودن مراحل اکران، کاری سخت‌تر است و من از «آثار خلاقانه و تجربه» که شرایط نمایش اثر سینمایی را فراهم کرد سپاسگزارم.

وی با تشکر از عوامل و بازیگران اثر سینمایی گفت: بازیگران این اثر هیچ‌کدام اصفهانی نبودند اما تلاش زیادی برای ایفای نقش از خود نشان دادند و سعی کردند لهجه اصفهانی را به خوبی بیان کنند زیرا صحبت کردن به زبان و لهجه شیرین اصفهانی بسیار سخت بوده و ادا کردن سیلاب‌های آن کار دشواری است.

ساخت و ساز در سینمای مستقل، پرچالش و غم‌انگیز است

در ادامه مجید صدیقی تهیه‌کننده این اثر سینمایی نیز گفت: من و آقای اسپنانی در یک مستند و سه اثر سینمایی سینمایی بلند با یکدیگر همکاری داشته‌ایم. ما فارغ از این‌که تا چه اندازه از نظر سلیقه و جهان‌بینی سینمایی شبیه یکدیگر، دارای خاستگاه و میراث اجتماعی مشترک هستیم که از تجربه زیسته ما در جنوب شهر اصفهان نشأت می‌گیرد؛ مساله مهمی که در تعامل میان ما به شدت اثرگذار است. سال‌ها است که با یکدیگر در تعامل هستیم و بعضاً به ایده‌هایی می‌رسیم که شرایط تولیدی دارد و آن را از یک ایده دو خطی، به جهانی پیچیده همراه با جزئیات و مختصات تصویری تبدیل می‌کنیم که البته دارای چالش‌های بسیاری است. ساخت و ساز در حوزه سینمای مستقل، ماجرایی پرچالش و غم‌انگیز است. قصه‌ای که از محل برخورد هنرمند و محیط پیرامون برآمده باشد و به دغدغه‌ها و باید و نبایدهایی در مسیر تحول مردم بپردازد، مجالی برای حمایت در بخش‌های مختلف ندارد. شرایط سختی در ساخت و ساز داشتیم و به این ماجرا معتقد بودیم، دردی که تو را نکشد، نجاتت خواهد داد.

وی بیان کرد: این اثر سینمایی با همه شرایطی که تجربه کرد، یک بانی خیر به نام گروه آثار خلاقانه و تجربه دارد که از آن‌ها بسیار ممنونم.

ساخت اثر سینمایی «زندگی شیرین» شجاعت می‌خواهد

رهبر قنبری کارگردان هنر هفتم که به عنوان منتقد مهمان در این نشست حضور پیدا کرده بود گفت: این اثر سینمایی قرار بوده یک اثر رئال اجتماعی، رئالیسم جادویی یا شاعرانه باشد. هر داستانی که به شکل رئالیته می‌سازیم، مبتنی بر یک بستر اجتماعی مناسب است تا به ما وسعت نظر دهد. نمونه تاریخی آن، اثر سینمایی «دزد دوچرخه» است. زمانی که دوچرخه دزدیده می‌شود دایره وسیعی از کارگران را می‌بینیم و فیلمساز او را به مثابه یک جامعه در نظر گرفته است.

وی توضیح داد: در اثر سینمایی «زندگی شیرین» چیدمان دیالوگ‌های صحیح است که روایت خیالی را پیش می‌برد و این نکته از نقاط قوت این اثر سینمایی است. ساخت این اثر سینمایی شجاعت می‌خواهد. فیلمساز به موقعیت یک خانواده پرداخته و کار شاعرانه و زیبایی را انجام می‌دهد. قدرت بازیگران و دیالوگ‌ها برآمده از جهان اثر سینمایی است. این اثر سرشار از بازی‌ها و دیالوگ‌های درخشان است. شخصیت‌ها خارج از متن، مفاهیمی را به ما منتقل می‌کنند.

در ادامه این نشست شاهده خدادادی بازیگر اثر سینمایی نیز گفت: من اصالتاً بختیاری هستم اما مدت‌ها در اصفهان زندگی کرده‌ام. لهجه این شهر بسیار دشوار است و هیچ وقت از ذهن پاک نمی‌شود. شش استاد با من به صورت ابتدایی لهجه اصفهانی را تمرین کردند و اصول نهایی را از آقای صدیقی آموختم‌. به علاوه باید خلقیات شخصیت را که از من بسیار دور بود نیز رعایت می‌کردم. شرایط بسیار دوستانه و همدلانه‌ای بر پشت صحنه «زندگی شیرین» حاکم بود.


نشست نقد و بررسی اثر سینمایی سینمایی “زندگی شیرین” با حضور مجتبا اسپنانی کارگردان، مجید صدیقی تهیه‌کننده، شاهده خدادادی بازیگر اثر سینمایی و رهبر قنبری منتقد مهمان و با اجرای علی زادمهر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. موضوع محوری آثار مجتبا اسپنانی مرتبط با زنان و نقش آن‌ها در منازعه است. او به نقش پشتیبانی زنان و خانواده در سینمای منازعه و دفاع مقدس اشاره کرد. روایت خیالی اثر سینمایی “زندگی شیرین” در فضای یک خانه روایت می‌شود. ساخت این اثر سینمایی در شرایط سخت و پرچالش بوده و نیازمند شجاعت است. اثر سینمایی “زندگی شیرین” شامل دیالوگ‌های صحیح و قدرت بازیگران و دیالوگ‌های درخشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *