توسعه همکاری‌های مالی، دانش و پیشرفت بین ایران و الجزایر

توسعه همکاری‌های ایران و الجزایر در زمینه‌ اقتصاد دانش و نوآوری


در یک توافق‌نامه بین ایران و الجزایر در زمینه‌های دانش مالی دانش و پیشرفت، با توجه به روابط خوب میان دو کشور و تمایل به ایجاد همکاری مؤثر‌تر در حوزه کارآفرینی، این دو کشور اقدام به امضای این توافق‌نامه کرده‌اند. این توافق‌نامه اهدافی چون اشتراک تجربیات نوآورانه، توسعه دانش مالی دانش و پیشرفت، ایجاد صندوق مالی مشترک برای همکاری‌های مالی، انتقال فناوری، ساخت و ساز محصولات دانش‌بنیان و تقویت ارتباط‌های بین نهادها را در بر دارد. تشکیل یک کمیته مشترک نیز برای اجرای این توافق‌نامه تصمیم‌گیری شده است که وظایف اجرایی و نظارتی را بر عهده خواهد داشت و جلسات آن به صورت منظم در دو کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، با توجه به روابط عالی بین دو کشور و علاقه متقابل آنها به ارتقای همکاری در زمینه‌های دانش مالی دانش و پیشرفت، همچنین اشتیاق و تمایل به ایجاد کانال‌های همکاری سازنده‌تر و پیشرفته‌تر در بخش کارآفرینی به‌گونه‌ای که منعکس‌کننده پتانسیل دو کشور در این بخش باشد، توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های دانش مالی دانش و پیشرفت بین روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور به نمایندگی از کشور ایران و یاسین المهدی ولید، وزیر دانش مالی دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک به نمایندگی از کشور الجزایر امضا شد.

از اهداف این توافق‌نامه می‌توان به اشتراک‌گذاری دستاوردها و تجربیات نوآورانه برای تقویت ارزش‌آفرینی مالی در دو کشور مورد نظر، ضرورت همکاری پایدار و مؤثر به نفع هر دو کشور، کمک به ارتقاء و توسعه دانش مالی دانش و پیشرفت، توسعه کانال‌های مشترک مؤثر برای تبادل دانش فناورانه و راه حل‌های نوآورانه در زمینه‌های مورد علاقه متقابل و ایجاد همکاری‌ها و روابط بین دو طرف به منظور ارتقاء و توسعه همکاری در زمینه‌های دانش مالی دانش و پیشرفت مطابق با قوانین و مقررات جاری در هر کشور بر اساس اصول برابری، عمل و منافع متقابل اشاره کرد.

حوزه‌های همکاری این توافق‌نامه در سطوح سیاستی، نهادی، نظارتی و عملیاتی با هدف توسعه دانش مالی دانش و پیشرفت در هر دو کشور، تشویق و حمایت از پروژه‌های انتقال فناوری و برنامه‌های تامین مالی برای شرکت‌های مبتنی بر فناوری جدید (NTBF) و استارتاپ‌های هر دو طرف، ایجاد یک صندوق مالی مشترک دوجانبه برای همکاری‌های دانش مالی دانش و پیشرفت، ایجاد شرکت‌های مشترک به منظور انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و ساخت و ساز صنعتی محصولات دانش‌بنیان، تقویت ارتباط مستقیم بین سازمان‌های دولتی ذیربط، نهادهای تنظیم‌گر، سازمان‌های صنعتی یا تجاری و همچنین مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، خانه پیشرفت و فناوری و … است.

از این رو، به منظور تسهیل در اجرای این توافق‌نامه، کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ظرف دو ماه پس از امضای این تفاهم‌نامه با تعداد مساوی از نمایندگان طرفین تشکیل خواهد شد.

کمیته مشترک، توسط رؤسای تعیین شده از جانب هر یک از طرفین، به طور مشترک اداره خواهد شد و جلسات کمیته مشترک به طور متناوب در ایران و الجزایر برگزار خواهد شد.

از وظایف این کمیته مشترک می‌توان به ارائه دستورالعمل اجرایی تفاهم‌نامه حداکثر تا ۶ ماه پس از امضای آن، برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و تسهیل همکاری علمی و فناوری بین طرفین، تدوین و نهایی کردن سازوکارهایی برای تسهیل و حمایت از اجرای فعالیت‌های مشترکی که تحت این توافقنامه انجام می‌شود، مانند بسترهای مالی، تعیین تعهدات طرفین در قبال فعالیت‌ها، قالب قراردادهای همکاری مشترک و…، بازبینی سالانه روش‌ها و حوزه‌های همکاری این تفاهم‌نامه و … اشاره کرد.


توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های دانش مالی دانش و پیشرفت بین ایران و الجزایرامضا شد و اهداف این توافق‌نامه شامل اشتراک‌گذاری دستاوردها و تجربیات نوآورانه برای تقویت ارزش‌آفرینی مالی، همکاری پایدار، توسعه دانش مالی دانش و پیشرفت، توسعه کانال‌های مشترک برای تبادل دانش فناورانه و راه حل‌های نوآورانه، و ایجاد همکاری‌ها و روابط بین دو طرف به منظور ارتقاء و توسعه همکاری در زمینه‌های دانش مالی دانش و پیشرفت می‌باشد. به منظور اجرای این توافق‌نامه، کمیته مشترک همکاری‌های علمی و فناوری تشکیل خواهد شد که وظایف آن شامل ارائه دستورالعمل اجرایی تفاهم‌نامه، برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و تسهیل همکاری علمی و فناوری بین طرفین و تدوین سازوکارهایی برای تسهیل و حمایت از اجرای فعالیت‌های مشترک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *