انتخاب سالنهای نوستالژیک در جشنواره اثر سینمایی فجر را به فارسی میتوان به شرح زیر بازنویسی کرد: توجه به انتخاب سینماهای راجع به پرداختن به سابقه در جشنواره اثر سینمایی فجر
0 نظر
محمدرضا فرجی، رییس کمیته نمایش چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر، در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور به سوالی درباره تغییر در نگاه نوستالژیک به سالنهای سینمایی در این جشنواره پاسخ داد. وی اظهار داشت که در کنار پردیسهای مدرن، سالنهای قدیمی که به نوعی توجه به مطالعات تاریخی سینمای ایران را جلب میکند، باید وجود داشته باشد. همچنین، او بیان کرد که با توجه به رشد سینماسازی در ایران و وجود سینماهای مدرن در شهرستانها، انتخاب بهترین سالنها برای جشنواره میسر است. علاوه بر این، وی به اهمیت سینماسازی متفاوت و مدرن در ایران اشاره کرد. در ادامه، فرجی به این نکته اشاره کرد که سالنهای سینمایی قدیمی ممکن است فرسوده شده و نیاز به بهروزرسانی داشته باشند. در نهایت، او تاکید کرد که در جشنواره اثر سینمایی فجر باید تمام تلاش برای انتقال حس خوب به مخاطبان انجام شود و سینماهای مدرن و نوستالژیک در کنار هم میزبان این جشنواره هستند.
دیجیاتور-گروه آثار خلاقانه-نیوشا روزبان؛ محمدرضا فرجی رییس کمیته نمایش چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور در پاسخ به این پرسش که چرا نگاه نوستالژیک به سالنهای سینمایی در جشنواره اثر سینمایی فجر با توجه به افزایش پردیسهای سینمایی کاهش پیدا کرده است، گفت: زمانی که حرف از برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر و نمایش آثار در سالن های سینمایی می شود؛ بی شک در کنار پردیس های مدرن، سالن متفاوتی که می تواند به نوعی نوستالژی مطالعات تاریخی سینمای ایران باشد، باید وجود داشته باشد چرا که جشنواره اثر سینمایی فجر یک جشنواره ملی است و نگاه های بسیاری به آن است.
وی با اشاره به اینکه انتخاب سالنهای قدیمی در جشنواره اثر سینمایی فجر میتواند برای مخاطب جذاب باشد، ادامه داد: معتقدم برای چنین جشنواره ای باید بهترین اثر سینمایی ها و بهترین سالن های نمایش انتخاب شود؛ در همین راستا ما به عنوان متولیان جشنواره اثر سینمایی فجر سعی می کنیم تا بهترین ها را برای مخاطبان خود انتخاب کنیم. طبیعی است که در چندسال اخیر رشد سینماسازی در کشور افزایش پیدا کرده و سینمای ما در این زمینه روزهای خوبی را پشت سر می گذارد و به راحتی می توانیم بهترین سالن ها را برای این رویداد سینمایی انتخاب کنیم.
فرجی با اشاره به اینکه میل بخش خصوصی به ساخت سالن هنر هفتم افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: ساخت سالن در شهرستان ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است و این نکته بسیار مهمی است. تاکید می کنم که سینماسازی در ایران نیز متفاوت و کاملا مدرن شده است و این مساله تاثیر قابل توجهی در سینمای ایران دارد.
وی تاکید کرد: نگاه نوستالوژی به انتخاب سالن هنر هفتم برای جشنواره اثر سینمایی فجر، بسیار خوب است اما نکته این است که ممکن است سالن های سینمایی قدیمی که می توان نگاه نوستالوژیک به آن داشت، در حال حاضر فرسوده شده باشند و یا بخش خصوصی که اداره کننده آن سینماهای قدیمی است بعد از مدتی سالن مورد نظر را بهروز نکرده و این هنر هفتم، از لحاظ ساختمانی فرسوده و استفاده از آن خطرناک باشد.
رییس کمیته نمایش چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر ادامه داد: در میان لیست سالن های سینمایی که برای چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر در نظر گرفته شده است؛ سینماهای قدیمی چون شکوفه، جوان و میراث نیز دیده می شوند. البته بخشی از سینماهای قدیمی در لیست سینماهای مردمی نیست اما در چرخه اکران جشنواره اثر سینمایی فجر قرار دارد که از آن جمله می توان به هنر هفتم صحرا اشاره کرد که همه سینمادوستان خاطره خوبی از آن دارند و در طول جشنواره آثار راه یافته را برای صنوف به نمایش می گذارد.
وی بیان کرد: در مجموع اگر نگاهی به لیست سینماهای مردمی و سینماهای صنوف داشته باشیم، متوجه می شویم که مجموعه ای از سینماهای مدرن و نوستالوژیک در کنار هم میزبان جشنواره اثر سینمایی فجر هستند. مهم این است که در طول ۱۰ روز برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر، حس خوب از تماشای اثر سینمایی های سینمایی به مردم منتقل شود و ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم.
فرجی در پاسخ به این پرسش که پیش از این در شرق تهران هنر هفتم ماندانا با حضور در لیست سینماهای مردمی، بخشی از علاقه مندان به تماشای آثار راه یافته به جشنواره را پوشش می داد، اما این هنر هفتم در لیست مورد نظر وجود ندارد، گفت: در شرق تهران در حال حاضر سینماهایی چون مهر شاهد، نارسیس و شکوفه آماده اکران های مردمی هستند که فکر می کنم این سه سالن می تواند به خوبی این منطقه را در طول برگزاری جشنواره پوشش دهد. البته درباره هنر هفتم ماندانا باید بگویم این هنر هفتم یک سری مشکلات فنی داشته و مالک علاقه ای نداشت که با چنین کیفیتی مخاطبان خود را اذیت کند به همین دلیل این هنر هفتم در این دوره همراه جشنواره نخواهد بود.
بنا به گفته محمدرضا فرجی، نگاه نوستالژیک به سالنهای سینمایی در جشنواره اثر سینمایی فجر کاهش پیدا کرده است. انتخاب سالنهای قدیمی در جشنواره میتواند جذابیتی برای مخاطب داشته باشد. در طول چندسال اخیر، رشد سینماسازی در کشور افزایش یافته است و به راحتی میتوان بهترین سالنها را برای جشنواره انتخاب کرد. ساخت سالنهای هنر هفتم در شهرستانها نیز پیشرفت خوبی داشته است. نگاه نوستالژیک به انتخاب سالن هنر هفتم برای جشنواره ایده خوبی است، اما باید توجه داشت که سینماهای قدیمی ممکن است فرسوده شده و خطرناک باشند. در مجموع، لیست سینماهای مردمی و صنوف که برای جشنواره اثر سینمایی فجر در نظر گرفته شده است حاکی از وجود سینماهای مدرن و نوستالژیک در کنار هم است. هدف از برگزاری جشنواره همچنان انتقال حس خوب تماشای اثر سینمایی به مخاطبان است. در شرق تهران سینماهای مهر شاهد، نارسیس و شکوفه آماده اکران های مردمی هستند که میتواند منطقه را در طول جشنواره پوشش دهد. هنر هفتم ماندانا ازدستهی لیست خارج شده است به دلیل مشکلات فنی و کیفیتی که با آن همراه است.