تهیه کننده کین لوچ: سینمای مستقل بریتانیا بدون کمک فنانسیال از بین میرود
0 نظر
ربکا اوبراین، تهیه کننده اثر سینمایی “من دنیل بلیک” و دیگر اثر سینماییهای مستقل سینمایی بریتانیا، برنامههای سطح بالای تلویزیون و هالیوود را عامل شکست بازار اثر سینماییهای مستقل سینمایی بریتانیا میداند. اوبراین در جلسهای با کمیته مجلس بریتانیا درباره تأسیس شرکت “سیکستین فیلمز” و مسائل مالی در ساخت و ساز اثر سینماییها صحبت کرد، همچنین تاکید کرد که حمایت مالی اضافی برای بخش اثر سینماییهای مستقل ضروری است. او همچنین بر این ایده ها تأکید داشت که افزایش اعتبار مالیاتی میتواند به تولیدکنندگان اعتماد به نفس بیشتری بدهد و حکومت بریتانیا باید با افزایش اعتبار مالیاتی، نشان دهد که به بخش مستقل اثر سینمایی بریتانیا اعتماد دارد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ددلاین، ربکا اوبراین که تهیه کننده اثر سینمایی «من دنیل بلیک» کن لوچ و دیگر اثر سینماییهای وی بود، برنامههای سطح بالای تلویزیون و ورود هالیوود را عامل شکست بازار اثر سینماییهای مستقل سینمایی بریتانیا میداند.
وی گفت: حمایت مالی اضافی برای این بخش ضروری است و فکر میکنم واقعاً بدون چنین کمکی میمیریم.
اوبراین که در برابر یکی از کمیتههای مجلس بریتانیا حاضر شده بود درباره تجربه چندین دهه فعالیت خود در ساخت و ساز اثر سینماییهای بلند سینمایی با کن لوچ، بازار مستقل تولیدات مشترک بینالمللی، تامین مالی و آنچه باید برای نجات تولیدی مستقل اثر سینمایی بریتانیا انجام شود، صحبت کرد.
چندی پیش روسای بیبیسی مووی و اثر سینمایی ۴ هم برای آینده بخش اثر سینمایی مستقل بریتانیا ابراز نگرانی کرده بودند و گفتند در خطر از دست دادن تعداد زیادی از افراد با استعداد این تولیدی هستند.
در این جلسه اوبراین درباره اینکه چگونه او و تیمش در «سیکستین فیلمز» موفق به ساخت و ساز و توزیع اثر سینماییهای بنیانگذار شرکت، کن لوچ شدهاند، صحبت کرد.
وی گفت: به عنوان مثال، وقتی «من، دنیل بلیک» را ساختیم، نمیدانستیم در ژاپن موفق خواهد بود. فکر میکردیم داریم اثر سینمایی کوچکی برای اروپای شمال شرقی میسازیم که روایت خیالیهایی درباره بخشهای خاصی از جامعه آن زمان را تصویر میکرد.
وی افزود: میخواستیم آن را بسازیم زیرا فکر میکردیم روایت خیالی مهمی برای گفتن دارد. هرگز نمیدانید چه داستانی ممکن است موثر باشد و تا زمانی که این کار را انجام ندهید متوجه نمی شوید، به همین دلیل است که به تحقیق و توسعه برای راهاندازی اثر سینماییها نیاز داریم.
اوبراین عنوان کرد که ۱۶ فیلمی که به پایان رسانده به شدت به شرکای اروپایی وابسته بوده و آنها در تامین مالی و فروش پروژهها در سراسر جهان نقش مهمی داشتند.
وی همچنین تاکید کرد هر فیلمی که در ۲۵ سال گذشته ساخته، محصول مشترک اروپایی بوده و درباره «برداشت محصول» که آخرین اثر سینمایی تولیدی وی به کارگردانی آتینا راشل سانگاری با بازی کیلیب لندری جونز است، گفت: مجبور شدم اروپا را بگردم تا برنامهریزی مالی اثر سینمایی را به دست بیاورم. ما نتوانستیم در آمریکا سرمایهای جمع کنیم.
در این اثر سینمایی گروهی از بازیگران بریتانیایی و یک بازیگر آمریکایی نقشآفرینی کردهاند و ماجرا در یک دهکده قرون وسطایی در مقطعی در گذشته اتفاق میافتد و درباره یک هفته از زندگی این جامعه است که در آن غریبهای وارد میشود و همه چیز به طرز وحشتناکی اشتباه پیش میرود.
وی گفت: روایت خیالی این است، اما برای ساخت این اثر سینمایی، این محصول مشترک بریتانیا، فرانسه، آلمان، یونان و آمریکا با پول کمی که از آن کشورهای مختلف از برنامهریزی مالی عمومی، پیش فروش و اندک اعتبار مالیاتی اینجا و آنجا به دست آوردیم، آن را ساختیم.
اوبراین گفت: کاملاً طاقت فرسا است که چنین چیزی را کنار هم بگذاریم به عنوان مثال، اگر اعتبار مالیاتی بیشتری داشتیم، مجبور نبودم پرداخت دستمزدها را به تعویق بیندازم و میشد با اطمینان اثر سینمایی را به پایان رساند، اما فقط به این دلیل که ما پول کافی برای انجام آن نداریم، یک مبارزه واقعی را باید تجربه کنیم.
پول نقد و برنامهریزی مالی عمومی ۲ نکته برجسته در طول این جلسه بود که این تهیه کننده بر آن تاکید داشت. رشد استعدادهای جدید بریتانیایی در فضای اثر سینمایی و تلویزیون هم مورد بحث قرار گرفت.
وی یادآوری کرد که یک اثر سینمایی کمهزینه نمیتواند ستارههای بزرگ بریتانیایی داشته باشد، زیرا چنین بازیگرانی بر اثر سینماییهای هالیوودی یا اثر سینماییهای ساخت و ساز استودیو «پاین وود» بریتاتیا تمرکز میکنند و افزود تولیدات مستقل بریتانیا نمیتوانند هزینهای را که پخش کنندهها و سرمایه گذاران داخلی میتوانند به بازیگران و گروه خود بپردازند، پرداخت کنند.
تهیه کننده اثر سینمایی هایی چون «من، دنیل بلیک» و «متاسفم که از دستت دادیم» تاکید کرد که حکومت بریتانیا میتواند با حمایت از تولیدکنندگان با افزایش اعتبار مالیاتی، اعتماد خود را به بخش مستقل بریتانیا نشان دهد.
او گفت: اگر ۱۵ درصد اعتبار مالیاتی بیشتر داشتم، اعتماد به نفس بیشتری به من میداد. به من اعتماد به نفس میداد تا به سرمایه گذاران بگویم، اینجا را نگاه کنید، من ۴۰ تا ۴۵ درصد برنامهریزی مالی را دارم. شما فقط باید ۱۰% آن را تامین کنید. این باعث میشود که من در مورد پروژهها و ایدههایم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم و بگویم، این ایده عالی را دارم، و اینگونه میتوانیم آن را تامین کنیم.
وزیر دارایی بریتانیا در آخرین برنامه برنامهریزی مالی خود اعلام کرد قصد دارد تخفیف ۲۵ درصدی بخش تولیدی اثر سینمایی و تلویزیون را به ۳۴ درصدی اصلاح کند. این تغییر از ژانویه ۲۰۲۴ اعمال میشود و نشان دهنده افزایش ۰.۵ درصدی واقعی در معافیت مالیاتی است.
کن لوچ ۸۷ ساله کارگردان و فیلمنامهنویس بریتانیایی است که برای سبک کارگردانی انتقادی اجتماعی و سوسیالیستی در پرداختن به مسایل اجتماعی مانند فقر («گاو بیچاره»، ۱۹۶۷)، بی خانمانی («کتی به خانه بیا»، ۱۹۶۶) و حقوق کار («ریف راف»، ۱۹۹۱، و «ناوبران»، ۲۰۰۱) شناخته میشود. وی یکی از ۹ فیلمسازی است که ۲ بار برنده جایزه نخل طلای کن شده و با ۱۵ اثر سینمایی رکورددار بیشترین اثر سینمایی در بخش رقابتی اصلی جشنواره کن بوده است.
تأکید بر حمایت مالی اضافی بخش اثر سینماییهای مستقل سینمایی بریتانیا است.