نگاه طنز به رویکرد انتخاباتی تلویزیون سیما

تلویزیون بازتاب همه اقشار باشد/ نگاه طنز به رویکرد انتخاباتی سیما


ایمان شمسایی، یکی از مدیران و فعالان حوزه رسانه، درباره تأکید بر مرجعیت رسانه و اهمیت شنیدن صداهای داخل کشور و جامعه صحبت کرد. او بیان کرد که صدا و سیما باید حرف‌های مخالف و موافق را به شکل شایسته‌ای به مخاطبان ارایه کند و نظرات همه اقشار و اصناف مردم را دربر گیرد. همچنین، شمسایی به تأکید بر شنیدن هر دو طرف نظر و لزوم انعکاس مخاطبان به عنوان یک پارامتر مهم برای یک صدا و سیما اشاره کرد. او همچنین به تمرین برای شنیدن حرف‌های شاذ و تنوع در برنامه‌های رسانه اشاره کرد و بر اهمیت بازنمایی هر دو طیف نظر در رسانه‌ها تاکید کرد.

ایمان شمسایی از مدیران و فعالان حوزه رسانه درباره رویکرد برنامه‌های انتخاباتی در صداوسیما و اینکه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: اگر دنبال مرجعیت رسانه می‌گردیم و می‌خواهیم این مرجعیت متعلق به رسانه‌های رسمی باشد و نه رسانه های فیک و بی شناسنامه و مهم‌تر اینکه در اختیار رسانه‌های داخل کشور باشد باید صداهای داخل کشور و جامعه را بشنویم.

مدیرکل پیشین مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت ارشاد تصریح کرد: لازمه مرجعیت رسانه ای این است که حرف مخالف و موافق را با هم بشنویم البته گاهی هم انعکاس هر ۲ وجود دارد ولی اشکال در مدل نوشتار خلاقانه است و حتی ممکن است حرف موافق هم نوشتار خلاقانه درست و مطلوبی نداشته باشد بنابراین کار صدا و سیما این است که حرف‌های موافق و مخالف را در بسته بندی شایسته به مخاطب ارایه کند.

وی اضافه کرد: البته ما قرار نیست صرفاً طرح مساله کنیم ما تابلو اعلانات نیستیم، رسانه مصلح کل هم نیست و قرار نیست برای همه اتفاقات راه حل ارایه کند اما باید تعاملی باشد و مرز سیاه نمایی و انتقاد همین است که نقطه تاریک را بگوییم و روزنه امید را هم بیان کنیم و بگوییم مسیر از کدام طرف است.

شمسایی با تاکید بر لزوم بازنمایی نظرات همه اقشار و اصناف مردم در صدا و سیما یادآور شد: باید مردم را از هر طیف در صدا و سیما نشان داد نه اینکه صرفا سلبریتی ها یا ژورنالیست ها را نمایش دهیم بلکه باید نظرات همه مردم از استاد موسسه آموزش عالی تا هر قشری در یک روستای دورافتاده را شامل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ۲ مطبوعات ای که مدیر مسؤول آن‌ها از طرف رهبر تحول اساسی تعیین می شود، بیان کرد: مطبوعات اطلاعات متعلق به اصلاح طلب هاست و وقتی سیدعباس صالحی از طرف رهبر تحول اساسی جایگزین مرحوم سیدمحمود دعایی می شود رهبری در حکم انتصاب می فرمایند «این مطبوعات سخنگوی قشرهایی از مردم عزیز بوده» و به این ترتیب مخاطب آن را به رسمیت می شناسند، پس صدا و سیما هم باید هر ۲ طیف را به رسمیت بشناسد اگرچه که باید شخصی را که عناد و دشمنی دارد، کنار گذاشت اما نمی توان این طیف های مختلف را نادیده گرفت.

شمسایی درباره اینکه چقدر این رویکرد تضارب آرا روی آنتن دیده می شود عنوان کرد: مدتی است که دیده می شود ولی به هر حال باید تمرین کنیم که حرف‌های شاذ هم روی آنتن بیان و سخنانی از جنس دیگر هم شنیده شود. البته این برنامه ها نباید فقط متعلق به الان باشد یا برنامه ای مثل «شیوه» نباید فقط در یک برهه پررنگ شود.

وی در پایان با اشاره به ویدیوهایی که از طرف مردم در نقد رویکرد تلویزیون در ایام رأی‌گیری ساخته شده است، یادآور شد: اثر سینمایی طنزی ساخته اند که خانمی با پوششی متفاوت و خارج از هنجار به عنوان گوینده اخبار حضور دارد و بعد از رأی‌گیری پوشش او دوباره به مدل روتین صداوسیما تغییر می کند وقتی چنین تعبیری از فضای این روزهای تلویزیون می شود انگار چنین چیزی وجود دارد که برایش طنز می سازند.


اهمیت ارتقاء مرجعیت رسانه‌ای و تعامل با انواع نظرات مردم نکته‌های مهمی است که باید در رسانه‌ها مد نظر قرار گیرد. وجود رویکردهای متعارض در ارایه اخبار و اطلاعات می‌تواند به تنوع و انعطاف پذیری در محتوای رسانه‌ای منجر شود.البته این تنوع باید با رعایت اصول ادبی و حقوق مخاطب ارایه شود. تمرین روزانه برای ارایه حرف‌های مختلف به مخاطبان و ایجاد فضایی برای نظرات مختلف از زوایای مختلف جامعه، از وظایف اصلی رسانه‌هاست. همچنین توجه به نظرات و اعتقادات همه اقشار جامعه در صدا و سیما بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *