تقویت دانش مالی محتوایی در فضای مجازی برای حفظ هویت ایران اسلامی
0 نظر
در نشست حکمرانی نوین رسانهای، دکتر آقامیری بیان کرده است که برای تعالی بشر و تمدن اسلامی، جامعه باید بستری برای تعالی انسان با پیاده سازی ساز و کار،مقررات شرع و احکام شرع باشد.وی همچنین تأکید کرده است که برای حفظ هویت ایرانی اسلامی در فضای مجازی، باید دانش مالی محتوا در کشور تقویت شود و برنامههای مرکز ملی فضای مجازی بر این امر تاکید داشته است.همچنین فضای مجازی بستری برای تعاملات،کسب و کارها و آموزش است و باید بحث حکمرانی در این فضا مورد توجه قرار گیرد. در پایان اظهارات خود، آقامیری به اهمیت توجه به دانش مالی محتوای فضای مجازی برای حفظ هویت ایرانی اسلامی، نقش رسانهها در طوفان الاقصی و تأثیر رسانهها در جامعه اشاره کرده است.
به گزارش دیجیاتور به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست تخصصی حکمرانی نوین رسانهای؛ فناوریهای نوین ارتباطی از دومین همایش ملی «تحول سیاسی و افق تمدنی آینده» گفت: طبق تأکیدات امام عظیم شأن تحول اساسی امام خمینی (ره)، جامعه باید بستری برای تعالی بشر با پیاده سازی ساز و کار، مقررات و احکام شرع باشد که در واقع این نقطه آغازی است که در نهایت به تمدن اسلامی ختم میشود.
آقامیری افزود: یکی از برنامههای دارای اولویت مرکز ملی حمایت از تولیدی ساخت و ساز محتوا و دانش مالی این فضاست که اخیراً نیز در جلسه شورای عالی هم مصوب شد تا تولیدکنندگان محتوایی که در چارچوب رسمی کشور فعالیت میکنند، از درآمد حاصل از تردد شبکه سهیم باشند.
وی با اشاره به بحث حکمرانی نوین رسانهای در افق تمدنی آینده، افزود: فضای مجازی در نگاه کارکردی بستری برای تعاملات، کسب و کارها و آموزش است که ابعاد مختلف زندگی مردم در جامعه در آن شکل میگیرد و در آیندهای نزدیک بسیاری از موضوعاتی که تعامل فیزیکی در آن الزام ندارند به این فضا منتقل خواهد شد، بنابراین بحث حکمرانی در این فضا یکی از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
آقامیری تاکید کرد: فضای مجازی مطلوب در آینده، فضایی با چارچوب، محتوا و قواعد مناسب آن است تا بتوانیم با جلوگیری از آسیبهای ناشی از این فضا، از مزیتها و ظرفیتهای آن که در فضای سنتی وجود ندارد، استفاده کنیم.
وی افزود: باتدبیر مقام معظم رهبری، شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی این موضوعات و ایجاد چارچوب در این فضا تشکیل شد تا در این مسیر پیشرو بوده و مغلوب ساختار مرسوم دنیا در این فضا نشویم که البته بسیاری از کشورها به دلیل هجمههای فرهنگی و غلبههای اجتماعی این فضا به اعتراض نسبت به حکمرانی بر آن برخاستند.
دکتر آقامیری اعلام کرد: سبقه تاریخی، باورها، میراث و ارزشهای دینی که در کشور ما حکمفرماست مساله حکمرانی در این فضا را به مسألهای جدی در کشور تبدیل کرده است.
وی در خصوص تأثیر رسانهها در فضای مجازی افزود: با ورود فضای مجازی، رسانه با تغییرات عمیقی در حوزه بازیگران، فناوریها، ساخت و ساز محتوا، نشر و مخاطبان هدف در آن روبرو شد که در حال حاضر در میانه نسل سوم این تغییرات هستیم که بحث نهضت ساخت و ساز هوشمند در آن مطرح است.
آقامیری تاکید کرد: پیشتر در فضای سنتی؛ تولیدکنندگان، محصولات، بستر نشر و مصرف کنندگان، مشخص و حرفهای بودند اما با گسترش فضای مجازی در تمامی حوزهها با انبوه تولیدات، وزنها و نگاه جدیدی در ذائقه سنجی مخاطب روبرو هستیم که در واقع نوعی شخصی سازی محتوا در این فضا شکل گرفته که این مهم نشاندهنده میزان قدرت تأثیر رسانه بر جامعه است.
اهمیت نهضت ساخت و ساز هوشمند در رسانههای فضای مجازی
وی در خصوص تأثیر رسانهها در فضای مجازی افزود: با ورود فضای مجازی، رسانه با تغییرات عمیقی در حوزه بازیگران، فناوریها، ساخت و ساز محتوا، نشر و مخاطبان هدف در آن روبرو شد که در حال حاضر در میانه نسل سوم این تغییرات هستیم که بحث نهضت ساخت و ساز هوشمند در آن مطرح است.
آقامیری تاکید کرد: پیشتر در فضای سنتی؛ تولیدکنندگان، محصولات، بستر نشر و مصرف کنندگان، مشخص و حرفهای بودند اما با گسترش فضای مجازی در تمامی حوزهها با انبوه تولیدات، وزنها و نگاه جدیدی در ذائقه سنجی مخاطب روبرو هستیم که در واقع نوعی شخصی سازی محتوا در این فضا شکل گرفته که این مهم نشاندهنده میزان قدرت تأثیر رسانه بر جامعه است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که شخصی سازی محتوا ضریب تأثیرگذاری آن را افزایش میدهد، اظهار داشت: این مزیت نقطه قوتی است که اگر به درستی تدبیر نشود، تبدیل به آسیب خواهد شد.
تقویت دانش مالی محتوا در فضای مجازی برای حفظ هویت ایرانی اسلامی
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اهمیت توجه به دانش مالی محتوای فضای مجازی در کشور، گفت: برای تبلور مطالعات تاریخی، اعتقادات و حفظ هویت ایرانی اسلامی در فضای مجازی باید دانش مالی محتوا در کشور تقویت شود تا مصرف کننده محتواهای تولیدی کشورهای دیگر در این حوزه نباشیم.
آقامیری افزود: یکی از برنامههای دارای اولویت مرکز ملی فضای مجازی حمایت از تولیدی ساخت و ساز محتوا و دانش مالی این فضاست که اخیراً نیز در جلسه شورای عالی فضای مجازی مصوب شد تا تولیدکنندگان محتوایی که در چارچوب رسمی کشور فعالیت میکنند، از درآمد حاصل از تردد شبکه سهیم باشند که این نقطه عطفی برای توسعه تولیدی ساخت و ساز محتوا و رونق دانش مالی این حوزه در کشور است.
وی تصریح کرد: با ایجاد بستری مناسب برای این زیست بوم و جهش در لایههای محتوا در فضای مجازی، پاسخگوی نیاز مخاطبان داخلی و حتی خارجی پایبند به اصول و ارزشهای اخلاقی با تولیدات منطبق با آرمانها، ارزشها و نگاه اسلامی خواهیم بود که این میتواند بستری برای رسیدن پیام گفتمان تحول سیاسی به گوش جهانیان باشد.
طوفان الاقصی تصویری از قدرت رسانه در عصر فضای مجازی است
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نقش رسانهها در پرداختن به وقایع طوفان الاقصی برای اولین بار در دنیا گفت: فضای مجازی بستری ایجاد کرد تا برای اولین بار در طوفان الاقصی، ظلم رژیم غاصب صهیونیست و مظلومیت مردم فلسطین نمایش داده شود و حتی در کشورهای حامی این ظلم نیز، دادخواهی و اعتراضات مردمی شکل گرفت.
وی در پایان با بیان این که علی رغم سانسور و محدودیتهای بسیار در رسانهها و رسانههای مجازی واقعیتهای جنایات رژیم صهیونیستی به تصویر کشیده شد، افزود: این پدیده دستاورد فعالیت مردمی در فضای مجازی است و باید از این تجربه یاد بگیریم تا از بستر فضای مجازی برای اشاعه مطالعات ارزشها و میراث و در نهایت تمدن اسلامی در سراسر جهان استفاده کنیم.
بر اساس متن فوق، نتیجه گیری می شود که فضای مجازی می تواند بستری برای تعاملات، کسب و کارها و آموزش باشد. حکمرانی در این فضا یکی از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود. همچنین، اهمیت توجه به دانش مالی محتوا در فضای مجازی برای حفظ هویت ایرانی اسلامی نیز بیان شده است. در ضمن، شخصی سازی محتوا می تواند تأثیرگذاری رسانه بر جامعه را افزایش دهد. همچنین، فضای مجازی توانسته است واقعیت های جنایات رژیم صهیونیستی را به تصویر بکشاند و بستری برای اشاعه مطالعات ارزشها و میراث اسلامی در سراسر جهان باشد.