تغییر نهاد ارتفاع سقف بنزین مورداستفاده نقش زیادی در کنترل قاچاق سوخت ندارد.
0 نظر
محمد علی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، در گفتوگو با خبرنگاران اعلام کرد که تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد. او تاکید کرد که سازماندهی مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است، اما جلوگیری از قاچاق سوخت به تنهایی با تغییر سقف بنزین امکانپذیر نیست. خطیبی به نکتهای اشاره کرد که بخش اعظمی از قاچاق سوخت مربوط به کارتهای جایگاه داران است و مردم نیز ممکن است تانکرهای سوخت را با استفاده از کارتهای سوختهای موجود در جایگاهها پر کنند. وی همچنین توجه به این موضوع کرد که بنزین در کشور ما بالا است و مصرف و ساخت و ساز با یکدیگر تناسب ندارند. خطیبی از راهکارهای سازماندهی مصرف نیز صحبت کرد و با بیان اینکه استاندارد جهانی مصرف بنزین بسیار پایین تر از ما است، تاکید کرد که برای کاهش مصرف بنزین، باید کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد و به استاندارد جهانی نزدیک شویم. او همچنین با اشاره به اقداماتی که از سوی سازمان استاندارد صورت میگیرد، تاکید کرد که برای افزایش کیفیت خودروها و جلوگیری از قاچاق باید نظارت دقیقی بر شمارهگذاری های خودروها داشته باشیم.نهایتا خطیبی به این نکته اشاره کرد که اندیشه و تفکر کارت این بود که مصرف سازماندهی شود، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و سازماندهی مصرف به خوبی اجرا نشده است.
محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور با اشاره به اینکه تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد، گفت: سازماندهی مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از قاچاق سوخت مربوط به کارتهای جایگاه داران میشود، خاطر نشان کرد: مردم سهمیه ماهانه خود را مصرف میکنند اما ممکن است از طریق کارت سوختهای موجود در جایگاهها شبانه تانکرهای سوخت را پر کند به همین دلیل به نظر میرسد بیشتر قاچاق مربوط به این بخش میشود.
خطیبی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده که در طول ۵ سال آینده مصرف بنزین به حدود ۲۰۰ میلیون لیتر برسد، خاطر نشان کرد: این رقم، رقم بسیار بالایی است که نیاز به اقدامات دیگری هم دارد و به تنهایی منجر به کاهش مصرف نمیشود.
این کارشناس انرژی با اشاره به مصرف بالای بنزین در کشور خاطر نشان کرد: متأسفانه مصرف بنزین در کشور ما بالا است و میزان مصرف و ساخت و ساز با یکدیگر تناسب ندارند، به عنوان مثال سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار وسایل نقلیه به ناوگان اضافه میشود و در کنار آن بازرگانی بینالملل وسایل نقلیه را در نظر بگیریم مصرف بنزین به همان تناسب افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: در مقابل بیش از یک میلیون وسایل نقلیه وارداتی چه تعداد وسایل نقلیه فرسوده خارج شده، سال گذشته میگویند ۲۰ تا ۳۰ هزار وسایل نقلیه فرسوده از ناوگان ترانزیت خارج شده است که تعداد قابل توجهی نیست. در حالی که میشود خودروسازان مجاب کرد که در مقابل یک وسایل نقلیه نو، یک یا دو وسایل نقلیه اسقاط کنند. تمامی این مقولات مربوط به سازماندهی مصرف است که سالهای زیادی است گوشزد میشود و باید به آنها جامه عمل پوشاند در غیر این صورت با مصرف لجامگسیخته موجود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه راهکارهای برای سازماندهی مصرف وجود دارد، خاطر نشان کرد: قطعاً. کشورهایی که وسایل نقلیه خیلی بیشتر از ما دارند و مصرفشان خیلی کمتر از ماهها است و توانستهاند مصرف را سازماندهی کنند.
خطیبی اضافه کرد: متأسفانه روی مصرف کار نشده است. زیرا خودروهایی در ناوگان ترانزیت عمومی وجود دارند دوبرابر استاندارد جهانی دارند مصرف میکنند. در صورتیکه اگر با توجه به استاندارد جهانی مصرف بنزین نصف شود، حتی امکان فروش خارجی بنزین نیز فراهم میشود و برای محقق شدن چنین موضوعی باید کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد و به استاندارد جهانی نزدیک شد. هم اکنون میانگین جهانی به این گونه است که در ۱۰۰ کیلومتر، ۴-۵ لیتر بنزین مصرف میشود اما اینکه مصرف بنزین خودروهای داخلی ۱۰-۱۵ لیتر بیشتر قابل قبول نیست.
به گفته این کارشناس انرژی، به نظر میرسد سازمان استاندارد باید نظارت دقیقی بخش شماره گذاری ما اینها باید نظارت بشود در مقابل یک خودرویی که خودروسازان وارد ناوگان میکنند حداقل یک وسایل نقلیه را هم خارج بکنند و متأسفانه چنین اقدامی را پیش نمیگیرند که منجر به افزایش کیفیت وسایل نقلیه سود
این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: البته اینها اقدامات اولیه است. اقدامات اساسیتری باید صورت بگیرد. بحث تردد، بحث کیفیت خودروها و بحث قاچاق، جلوگیری از قاچاق. الان واقعاً قاچاق رقم آن دقیقاً نمی دانم ولی رقم آن رقم قابل توجهی است. مسألهای که میتوان از آن جلوگیری کرد سوالی که وجود دارد آنکه الان چطور کارت داریم ولی قاچاق هم وجود دارد. اصلاً قابل قبول نیست.
این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: یکی از اندیشه و تفکرهای کارت این بود که مصرف سازماندهی بشود خب چرا سازماندهی نمیشود. برای اینکه کار را گذاشته و آن را رها کردهاید. چرا که اگر تمامی این اقدامات انجام پذیرد ما به صادر کننده بنزین نیز تبدیل میشویم.
تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد. سازماندهی مصرف سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود. بخش اعظم قاچاق سوخت مربوط به کارتهای جایگاه داران میشود. مصرف بنزین در کشور بالا است و میزان مصرف و ساخت و ساز با یکدیگر تناسب ندارند. برای سازماندهی مصرف بنزین باید کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد و به استاندارد جهانی نزدیک شد. قاچاق سوخت قابل توجهی است و باید از آن جلوگیری شود. مصرف بنزین باید سازماندهی شود تا بتوان به فروش خارجی بنزین هم رسید. البته اینها اقدامات اولیه است و اقدامات اساسیتری باید صورت بگیرد. اینکه همچنان قاچاق وجود داشته باشد، قابل قبول نیست. یکی از اندیشه و تفکرهای کارت این بود که مصرف سازماندهی بشود و برای اینکه کار را گذاشته و آن را رها کردهاید. برای حل مشکل مصرف بنزین باید به صادر کننده بنزین تبدیل شویم.