تشکیل ستاد و کارگروه تخصصی سازماندهی بحران در زیربخشهای زراعت
0 نظر
در این متن، به جایی اشاره شده که اتفاقات طبیعی همچون آبگرفتگی و لرزهنگاری قدمتی دیرینه دارند، اما بلایا و اتفاقات ناگوار اغلب به دلیل دخالت مخربانه انسان در اکوسیستم ایجاد می شوند. سازماندهی بحران توسط دستگاه ها و سازمان های مختلف انجام می شود و باید در مراحل پیشگیری، مقابله و بازیابی هماهنگ و همکاری داشته باشند. توسعه دانش مقابله با بحران و انتظارات بیشتر از مردم و مسئولان در پیشگیری از بلایا مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در مواجهه با حوادث مختلف، هماهنگی بین دستگاه های مختلف و انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند خسارات جانی و مالی را کاهش دهد.
به گزارش دیجیاتور، نبیالله رشنو، مدیرکل دفتر سازماندهی بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد زراعت گفت: اتفاقات طبیعی از قبیل؛ آبگرفتگی، لرزهنگاری و… قدمتی به بلندای عمر پیدایش هستی دارد اما آنچه که امروز از این اتفاقات طبیعی به شکل بلایا رخ میدهد، اغلب به علت دستکاری مخرب انسان در اکوسیستم است.
وی سازماندهی بحران را فرا دستگاهی دانست و افزود: بخش بزرگی از سازماندهی بحران در کشور ما به همکاری و هماهنگی فرا دستگاهی از جمله؛ وزارت کشور، سازمان سازماندهی بحران و هلالاحمر وابسته است که باید در پیشگیری، مقابله و بازیابی با یکدیگر به صورت هماهنگ عمل کنند.
مدیرکل دفتر سازماندهی بحران وزارت جهاد زراعت در این رابطه ادامه داد: برای هماهنگی دستگاههای مختلف اجرایی در سازماندهی بحران، روشنامههایی متناسب با بحران ایجاد شده طراحی و ابلاغ شده است که در مواقع ضروری هر دستگاه ضمن تعامل با دیگر بخشها، مأموریت تخصصی خود را در هر یک از مراحل پیشگیری، مقابله و بازآفرینی به صورت مؤثر و در لحظه ایفا کند.
رشنو با اشاره به توسعه و پیشرفت دانش مقابله با بحران گفت: در سالهای اخیر نگاه جوامع به مخاطرات و بلایای طبیعی متفاوت از گذشته شده و انتظارات مردم و مسئولان از مجموعه سازماندهی بحران، به ویژه در مرحله پیشگیری فراتر رفته است.
مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد زراعت با اشاره به آبگرفتگی جنوب استان سیستان و بلوچستان به عنوان نمونه اظهار کرد: در اقدام پیشگیرانه تمرکز بر روی آبخیزداری و آبخوانداری برای مهار سیلاب است که در این سالها سرعت بیشتری گرفته است، در فاز مقابله ضمن امداد رسانی و مکان اقامت موقت، شرایط زیست در منطقه برای اهالی تأمین میشود و در فاز سوم، بازیابی و بازآفرینی در قالب کمکهای برنامهریزی مالیای و تسهیلات مکمل در منطقه بحران زده اجرا میشود.
وی جبران خسارات، پرداخت دیون و مطالبات در حوزههای طبیعی به بهرهبرداران، پوشش پوشش ریسکای امهال تسهیلات و دیگر کمکها برای بازیابی و بازسازی را از اقدامات در مراحل بعد از بحران برشمرد.
نبیالله رشنو هماهنگیهای بین دستگاهی در سازماندهی بحران را مهم دانست و گفت: هماهنگی با وزارت کشور، سازمان سازماندهی بحران، هلالاحمر، سازمان برنامه و برنامهریزی مالی، دفتر توسعه روستایی ریاستجمهوری و سازمان پیشبینی آب و هوا در حوادث اخیر و رفتارهای پیشگیرانه و ساختارمند و اطلاعرسانی قبل از حادثه؛ خسارات جانی و مالی حوادث اخیر را به کمترین میزان کاهش داد.
وی تصریح کرد: بر اساس این تجارب در سال جدید، دفتر سازماندهی بحران، تشکیل ستاد بحران وزارت را در برنامه اصلی خود قرار داده است، در پدافند غیرعامل هم ضمن هماهنگی با سازمان، کمیته مربوطه فعال و کارگروههای تخصصی در سرمازدگی، آبگرفتگی، آفات و دیگر آسیبهای حوزه زراعت تشکیل میشود.
مدیرکل دفتر سازماندهی بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد زراعت در پایان پوشش گسترده چتر پوشش ریسک زراعت را یکی از راهکارهای اصلی سازماندهی بحران در بازیابی دانست و بهرهوری آن را منوط به میراثسازی مناسب و اقناع کشاورزان برای اولویت دهی به پوشش ریسک محصولات و کار و پیشه زراعت ارزیابی کرد.
مدیرکل دفتر سازماندهی بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد زراعت تاکید دارد که هماهنگی بین دستگاههای مختلف در سازماندهی بحران بسیار حیاتی است و برای پیشگیری، مقابله و بازیابی از بلایا باید در هماهنگی و همکاری فعال عمل کرد. او اظهار کرد که توسعه دانش و پیشرفت در مقابله با بحرانها از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با توجه به انتظارات مردم و مسئولان، بهبود و بهرهوری در مجموعه سازماندهی بحران صورت گیرد. او همچنین به اهمیت پوشش پوشش ریسک زراعت و تأثیر آن در سازماندهی بحران و بازیابی خسارات اشاره کرد و تاکید کرد که میراثسازی و آگاهی کشاورزان نقش مهمی در این زمینه دارد.