تدوین طرح کاشت یک میلیارد درخت

تدوین طرح کاشت یک میلیارد درخت


در این متن، کاظم خاوازی، معاون برنامه‌ریزی و مالی وزارت جهاد زراعت در نشستی که برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برگزار شده بود، از سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور خواست که پیش‌نویس مصوبه‌ای را برای مشارکت تمام دستگاه‌ها، بخش خصوصی و صنایع در این طرح آماده کند تا به صورت ضرب‌العجل وارد صحن حکومت شود. وی همچنین بیان کرد که مشارکت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی برای اجرای این طرح باید مدنظر قرار گیرد و با ثبت سهم ساخت و ساز اکسیژن و کربن‌زدایی در سامانه‌ای ملی، این فعالیت‌ها می‌تواند به سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی تغییر اقلیم معرفی شوند. همچنین، خاوازی از صنایع و بخش خصوصی خواست در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در اجرای این طرح فعالیت کنند.

به گزارش دیجیاتور، کاظم خاوازی معاون برنامه‌ریزی و مالی وزارت جهاد زراعت امروز دوشنبه در نشست طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که به طور هفتگی در محل وزارتخانه برگزار می‌شود، از سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور خواست به سرعت پیش‌نویس مصوبه‌ای را برای مشارکت تمام دستگاه‌ها، بخش خصوصی و صنایع در طرح کاشت یک میلیارد درخت آماده کند تا به صورت ضرب‌العجل وارد صحن حکومت شود.

وی افزود: در صحن حکومت، مباحث قانونی و تکالیف دستگاه‌ها، بخش خصوصی و صنایع کشور برای مشارکت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مطرح خواهد شد.

خاوازی طرح کاشت یک میلیارد درخت را یک طرح ملی و تکلیف دولتی و شرعی خواند و گفت: در مصوبه این طرح باید مشارکت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی لحاظ شود و همه احساس کنند در اجرای آن نقش دارند.

وی در همین حال خواست تکالیف مندرج در این مصوبه معقول باشد و اظهار داشت: به طور قطع وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها برای اجرای این طرح متفاوتند.

قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با بیان این که می‌خواهیم با مشارکت سازمان حفاظت اکوسیستم، ردپای کربن در کشور و در صنایع منتشر کننده کربن پیگیری شود، تصریح کرد: برنامه ما این است در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و در راستای کربن‌زدایی با صنایع و معادن کشور همکاری داشته باشیم، ضمن آن که تمام فعالیت‌ها، نهال‌کاری‌ها و سهم ساخت و ساز اکسیژن هر یک از بخش‌ها باید در سامانه‌ای ثبت ملی شود.

وی ادامه داد: با ثبت سهم ساخت و ساز اکسیژن و کربن‌زدایی در کشور می‌توان آن را به سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی تغییر اقلیم که کار رتبه‌بندی کشورها در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین را انجام می‌دهند، ارائه داد.

خاوازی افزود: سلامت، بازرگانی غذا و ترسیب کربن از موضوعاتی است که اهمیت آن روز به روز در عرصه داخلی و بین‌المللی بیشتر می‌شود و بازرگانی را در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه پتروشیمی درگیر خواهد کرد.

وی در عین حال از صنایع و بخش خصوصی خواست در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت عمل کنند.

معاون برنامه‌ریزی و مالی وزارت جهاد زراعت گفت: در کنار این طرح و سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور هستیم و برنامه‌های مختلفی برای اجرای آن داریم.

وی از سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری خواست کمیته‌های مربوط به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله کمیته ارتباط با صنایع کشور را راه‌اندازی کند.

خاوازی افزود: تاکنون تنها کمیته علمی این طرح با ریاست مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تشکیل شده است.


طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح ملی و تکلیف دولتی و شرعی است. باید مشارکت تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی در اجرای این طرح لحاظ شود و همه باید احساس کنند در اجرای آن نقش دارند. تکالیف مندرج در این مصوبه باید معقول باشد و وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها برای اجرای این طرح متفاوت است. با مشارکت سازمان حفاظت اکوسیستم، ردپای کربن در کشور و در صنایع منتشر کننده کربن باید پیگیری شود. طرح کاشت یک میلیارد درخت در راستای کربن‌زدایی با صنایع و معادن کشور همکاری خواهد کرد و تمام فعالیت‌ها و سهم ساخت و ساز اکسیژن باید در سامانه‌ای ثبت شود. سلامت، بازرگانی غذا و ترسیب کربن از موضوعاتی است که اهمیت آن روز به روز بیشتر می‌شود و بازرگانی را در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه پتروشیمی درگیر خواهد کرد. بخش خصوصی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود باید به اجرای طرح مردمی کاشت درخت عمل کند. در کنار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، برنامه‌های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد. سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری باید کمیته‌های مربوط به این طرح را از جمله کمیته ارتباط با صنایع کشور را راه‌اندازی کند. تاکنون تنها کمیته علمی این طرح با ریاست مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *