تدوین استانداردهای سواد مالی در قالب میراث ایرانی اسلامی
0 نظر
در این متن به بررسی اهمیت سواد مالی و استانداردهای آموزشی آن در کشورهای مختلف پرداخته شده است. در برخی از کشورها مانند آمریکا، ژاپن و استرالیا، آموزش سواد مالی به صورت الزامی در مدارس انجام میشود. در ایران نیز شرکت اطلاعرسانی و آموزش بازار سهام، استانداردهای سواد مالی مناسب برای کودکان و نوجوانان ایرانی را تدوین کرده است. این استانداردها بر اساس میراث ایرانی و اسلامی تهیه شدهاند و شامل موضوعاتی از جمله کسب درآمد، کارآفرینی، پسانداز و تامین مالی میشوند. این استانداردها نهاییشده و ارزیابی شده و بیان میشود که نقش آنها در ساخت و ساز محصولات آموزشی متنوع برای دانشآموزان در مختلف مقاطع تحصیلی بسیار مهم است.
به گزارش دیجیاتور، سواد مالی سالهاست که در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و برخی از کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا، ژاپن، آلمان، استرالیا و… استانداردهایی برای این کار تدوین کردهاند؛ در برخی از این کشورها، آموزشهای سواد مالی بهصورت الزامی در مدارس، بر مبنای این استانداردها انجام میشود.
ترجمه این استانداردها در قالب کتب و مقالاتی، در ایران نیز وجود دارد؛ اما بعضاً این استانداردها با شرایط فرهنگی و مالی کشور ما همخوانی ندارد. از این رو، برای اولین بار در ایران، شرکت اطلاعرسانی و آموزش بازار سهام، اقدام به تهیه و تدوین نسخه اولیه مجموعهای از استانداردهای سواد مالی که مناسب کودکان و نوجوانان مسلمان ایرانی باشد، کرده است.
تلاش شده این استانداردها به جای آنکه مبتنی بر دیدگاه سرمایهداری باشد؛ مبتنی بر میراث ایرانی و اسلامی باشد. این استانداردها، موضوعات مختلفی از جمله کسب درآمد، کارآفرینی، پسانداز، شناخت بازارها، سازماندهی خطر و بدهی، تامین مالی و… را شامل میشود.
نسخه اولیه استانداردهای بومیسازی شده پس از نهاییشدن در اختیار جمعی از کارشناسان و صاحبنظران و همچنین معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه قرار خواهد گرفت تا با استفاده از نظرات کارشناسی، مجموعهای از استانداردهای سواد مالی برای سنین مختلف تدوین شود.
علاوه بر کتب درسی و سایر کتب آموزشی، این مجموعه از استانداردها برای ساخت و ساز محصولات مختلفی اعم از اثر ادبی، روایت خیالی، بازی، برنامه کاربردی و… در حوزه سواد مالی دانشآموزان در مقاطع تحصیلی مختلف، کاربرد دارد.
اهمیت سواد مالی برای کودکان و نوجوانان ایرانی است.