تخم مرغ امسال کمترین تغییرات قیمتی را داشت
0 نظر
در نشست خبری امروز اتحادیه تخم مرغ میهن، مدیرعامل این اتحادیه اعلام کرد که این اتحادیه نخستین تشکل ملی بخش زراعت است که وظایف غیر حاکمیتی به آن واگذار شده است. او به افزایش ساخت و ساز و فروش خارجی تخم مرغ در سال های اخیر اشاره کرد و اظهار کرد که با توجه به سیر صعودی ساخت و ساز، تولیدکنندگان توانسته اند بازارهای داخلی و خارجی را به خوبی تامین کنند. همچنین، او به افزایش جوجه ریزی و حفظ قیمت مناسب تخم مرغ اشاره کرد و نکاتی در خصوص پویش هر مرغدار یک مدرسه و فعالیت های زنجیره ای در این حوزه مطرح کرد. در پایان، مدیرعامل اتحادیه تخم مرغ میهن به نیاز به روابط حکومتی گذاری های جدید برای توسعه فعالیت های زنجیره ای در این تولیدی اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، امروز دوشنبه ۲۸ اسفند نشست خبری اتحادیه تخم مرغ میهن در محل این اتحادیه برگزار شد. محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه تخم مرغ میهن با بیان اینکه این اتحادیه نخستین تشکل ملی بخش زراعت است که وظایف غیر حاکمیتی به آن واگذار شده است.
وی عنوان کرد: نخستین مساله اتحادیه مربوط به سال ۱۴۰۱ و اصلاحات مالی بود که در حکومت سیزدهم انجام شد. بزرگترین جامعه هدف حوزه زراعت و به ویژه بخش دام و طیور بود. امروز به جرأت میتوان ادعا داشت شاید تنها بخشی که رشد داشت حوزه ساخت و ساز تخم مرغ بود که سرمایه گردش مالی تولیدکنندگان به ۶ برابر رسید.
وی افزود: ثابت ماندن قیمت مصوب بعد از اصلاحات مالی که موقتی اعلام شده بود هر کیلو ۴۷.۳۰۰ تومان بود با وجود افزایش نرخ نهادههای دامی، قیمت مصوب موقت تغییر نکرد.
مرادی اظهار کرد: سیر صعودی ساخت و ساز سبب شد تا فروش خارجی ۲۰ هزار تن تخم مرغ به ۱۳۵ هزار تن به ارزش ریالی حدود ۱۷۰ میلیون دلار رشد پیدا کند.
مدیرعامل اتحادیه تخم مرغ میهن با اشاره به افزایش ساخت و ساز امسال عنوان کرد: میزان ساخت و ساز در سال ۱۴۰۲ افزایشی بوده و ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ نسبت به سال قبل حکایت از کمترین نوسان در بازار این محصول پروتئینی دارد.
وی گفت: تمام تلاشها در این راستا بود که ساخت و ساز به گونهای جلو برود که شاهد تصمیمات هیجانی در این بازار نباشیم.
مرادی درباره ساخت و ساز امسال عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ ساخت و ساز به یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن تخم مرغ صنعتی رسید که در کنار این آمار ساخت و ساز محصولات بومی (تخم مرغ محلی) بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است.
وی تصریح کرد: در چنین فضایی که کمترین نوسان را در بازار داخل داشتیم هم مصرف کننده و هم تولیدکننده رضایت کافی داشتند ضمن اینکه بازار صادراتی هم رشد داشت.
رکود جوجهریزی
مرادی در ادامه سخنان خود به آمار جوجهریزی در بخش مرغ تخم گذار اشاره کرد و گفت: امسال میزان جوجهریزی هم شکسته شد و به طور میانگین ۵۵ میلیون قطعه جوجهریزی انجام شد. همچنین تعداد گلههای مولد اجداد از ۲ گله به ۳ گله افزایش یافت که هر قطعه جوجه تخم گذار ساخت و ساز ۱۵۰ تن تخم مرغ را تضمین میکند.
این فعال حوزه تخم مرغ با اشاره به حق پوشش ریسک این بخش گفت: با توجه به همکاریهای انجام شده با صندوق پوشش ریسک زراعت امروز ۱۰۰ درصد حوزه مرغ تخم گذار کشور پوشش ریسک هستند.
وی با تاکید بر بهبود بهرهوری و کاهش قیمت تمام شده اظهار کرد: ۳۰ درصد تولیدات کشور در قالب شرکتهای زنجیرهای عرضه میشود تا با بهبود بهرهوری بهای تمام شده این محصول برای مصرف کننده کاهش پیدا کند.
پویش تولیدکنندگان تخم مرغ
مرادی با اشاره به پویش «هر مرغدار یک مدرسه» ادامه داد: تلاش است مانند شیر، تخم مرغ رایگان در اختیار مدارس برای تغذیه دانش آموزان قرار گیرد.
وی در ادامه سخنان خود به افزایش استانهای صادرکننده تخم مرغ اشاره کرد و گفت: طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین ۸ استان در حوزه فروش خارجی تخم مرغ فعالیت داشتند این عدد امسال به ۱۸ استان رسیده است. همچنین تعداد تولیدکنندگان از ۲۲ تا ۳۰ صادرکننده به ۷۷ شرکت تولیدی و صادراتی در سال جاری ارتقا پیدا کرده است.
فعالیت زنجیرهای، دغدغه اتحادیه
مرادی با بیان اینکه میزان مصرف در نیمه نخست سال نسبت به نیمه دوم کمتر است، گفت: این امر سبب شد تا تخم مرغ در نیمه نخست سال از قیمت مصوب پایینتر به فروش برسد و هر کیلو گرم به ۴۴ هزار تومان هم رسید.
مدیرعامل اتحادیه تخم مرغ میهن در پایان عنوان کرد: یکی از دغدغههای اتحادیه در حوزه ساخت و ساز این است که با روابط حکومتی گذاریها به سوی فعالیتهای زنجیرهای حرکت شود تا در کنار واحدهای بزرگ تولیدی، واحدهای کوچک هم امکان ادامه ساخت و ساز را داشته باشند. در این راستا برخی تعاونیها فعالیت زنجیرهای خود را آغاز کردهاند که در حال گسترش به سایر بخشهای این صنف است.
با توجه به ادامه تلاشها، ساخت و ساز تخم مرغ در کشور افزایش یافته است و فروش خارجی نیز رشد قابل توجهی داشته است. ساخت و ساز تخم مرغ در سال جاری افزایش یافته و نوسان کمتری در بازار به وجود آمده است. برای بهبود بهرهوری و کاهش قیمتها، ۳۰ درصد تولیدات از طریق شرکتهای زنجیرهای به بازار عرضه میشود. همچنین بر اهمیت فعالیتهای زنجیرهای در این صنف تاکید شده و تلاش برای توسعه این فعالیتها به منظور افزایش ساخت و ساز و انعطاف پذیری بیشتر در بازار انجام میشود.