تأمین کالاهای اساسی در دوره های نوروز و ماه مبارک رمضان
0 نظر
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد زراعت، احمد خانی نوذری، در یک برنامه تلویزیونی درباره تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز صحبت کرد. او اشاره کرد که تأمین مصرف خانوار از طریق توزیع در فروشگاههای زنجیرهای و برپایی فروشگاههای فصلی صورت میگیرد و کالاها و نهادههای اساسی از طریق سامانه بازارگاه عرضه میشوند. همچنین، در خصوص توزیع شکر و برنج در بازار، او اعلام کرد که با توجه به افزایش ساخت و ساز برنج داخلی، حجم بازرگانی بینالملل کاهش یافته و این سال کمتر از یک میلیون تن برنج وارد شده که کمترین میزان در دهه اخیر است. ساخت و ساز برنج داخلی اولویت وزارت جهاد زراعت است و بازرگانی بینالملل برنج تنها در صورت نیاز و افزایش ساخت و ساز داخلی انجام میشود.
به گزارش دیجیاتور، احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد زراعت با موضوع تنظیم بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان و عید نوروز در برنامهای تلویزیونی گفت: کالاهای اساسی شامل سه دسته مصرف صنف، تولیدی و خانوار است و آنچه که در ایام ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز با آن مواجه هستیم عمدتاً نیاز بازار، مصرف خانوار است.
وی با بیان این که تأمین مصرف خانوار در وزارت جهاد زراعت از دو طریق توزیع در فروشگاههای زنجیرهای و برپایی فروشگاههای فصلی انجام میشود، بیان کرد: توزیع در فروشگاههای زنجیرهای در چند مرحله از ابتدای اسفند ماه تدارک آن دیده شده و توسط مباشرین دولتی در اختیار فروشگاههای زنجیرهای قرار گرفته است. در خصوص برپایی فروشگاههای فصلی نیز با ایامی همچون ماه مبارک رمضان با هماهنگی اتاق اصناف، کالا تأمین و عرضه میشود.
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد زراعت با بیان این که میزان نیاز اعلام شده به وزارت جهاد زراعت شامل حدود ۳۰ هزار تن شکر، بیش از ۲۰ هزار تن برنج و روغن نیز به میزان نیاز، در اختیار استانها قرار گرفته و در نمایشگاهها و فروشگاههای فصلی عرضه میشود.
خانی نوذری به عرضه برخی کالاها و نهادههای اساسی از جمله شکر صنعتی از طریق سامانه بازارگاه اشاره کرد و افزود: در این سامانه کالاها و نهادههای اساسی که ذینفع نهایی آن مشخص است، عرضه میشود برای مثال واحدهای ساخت و ساز دام، بخشی از نهادههای دامی برای واحدهای مرغداری ذرت و کنجاله را در بازارگاه عرضه میکنند و در این سامانه خریدار و فروشنده کد دارند و عرضه کاملاً شفاف انجام میشود.
توزیع سه مرحلهای شکر
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد زراعت با بیان این که از ابتدای بهمن ماه توزیع شکر برای صنایع کشور وارد بازارگاه شد، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد شکر ما ساخت و ساز داخل است و ۳۰ درصد شکر وارداتی است بنابراین نیاز بود که جریان بازرگانی بینالملل شفاف و ذینفع نهایی مشخص باشد، ما عرضه شکر برای اصناف را در بازارگاه قرار دادیم ولی با توجه به این که در ایام ماه مبارک رمضان بخشی از مصارف ساخت و ساز شیرینی، زولبیا و بامیه و مصارف اینچنینی صنف است ما بخشی برشهای استانی برای عرضه شکر غیربازارگاه برای اصناف هم در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: از ابتدای اسفند ماه سه مرحله توزیع شکر از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران داشتیم و آخرین مرحله نیز انجام شده و در اختیار اصناف قرار میگیرد.
خانی نوذری، قیمت بستهبندی اعلامی شکر از سوی سازمان حمایت را ۳۴ هزار تومان و در درب کارخانه ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: مصرف خانوار عمدتاً بستهبندیهای یک کیلویی و دو کیلویی است تمام تلاش ما این بوده که شکرهایی که مورد نیاز مصرف خانوار است به شکل بستهبندی از طریق فروشگاههای زنجیرهای عرضه شود برای اصناف استانی هم به شکل فله در اختیار آنها قرار میگیرد.
کاهش بازرگانی بینالملل برنج
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد زراعت در خصوص برنج نیز گفت: امسال ساخت و ساز برنج داخلی افزایش یافت و به این دلیل حجم بازرگانی بینالملل برنج کشور دقیقاً نصف سال گذشته بوده به طوری که کمتر از یک میلیون تن بازرگانی بینالملل برنج امسال بود که جز پایینترین میزان بازرگانی بینالملل در یک دهه اخیر است در حالی که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کردیم.
خانی نوذری با بیان این که اولویت ما عرضه برنج داخلی است، افزود: روابط حکومتی وزارت جهاد زراعت در سال جاری مبتنی بر افزایش ساخت و ساز برنج و به میزان کسری نیاز، بازرگانی بینالملل برنج بود. موجودی خوبی در استانهای شمالی و استانهای تولیدکننده برنج وجود دارد برنج خارجی فقط به قدر کفایت در جاهایی که سبد مصرفیشان عملاً برنج خارجی است و یا نیاز بازار است، عرضه میشود
معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد زراعت تاکید دارد که عرضه برنج داخلی اولویت دارد و روابط حکومتی وزارت جهاد زراعت بر افزایش ساخت و ساز برنج بر اساس کسری نیاز بازرگانی بینالملل است. در این راستا، ورود برنج خارجی تنها در صورت عدم توانایی ساخت و ساز داخلی سبد مصرفی مردم مورد نیاز است. امسال موجودی خوبی از برنج در استانهای تولیدکننده وجود دارد و این امر به کاهش بازرگانی بینالملل برنج در کشور منجر شده است.