“مجموعه نمایشی صحنه نمایش فجر ۴۲” می‌تواند نشان دهنده بهبود کیفیت آثار ایرانی باشد.

«تئاتر فجر ۴۲» می‌تواند نمایشی از ارتقای کیفی آثار ایرانی باشد

0 نظر


در این متن، وزیر میراث و ارشاد اسلامی به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر پیام داده است. او در این پیام، آثار خلاقانه را به عنوان ابزاری برای بیان و نمایاندن ذهن و جان بشر و معرفی مناسبات و شرایط زندگی خود به دیگران توصیف کرده است. وزیر به ادامه و تکامل آثار خلاقانه در طول سالها و قدرت‌ها و ظرفیت‌های نمایشی و هنری در ایران اسلامی اشاره کرده است. همچنین، وی به تأکید بر ارتقای کیفی آثار ایرانی و مطلوبیت محتوا و اجرا در این جشنواره، و تمنای موفقیت برای تلاشگران و حاضران در این رویداد بزرگ پرداخته است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر میراث و ارشاد اسلامی به چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر پیام داد.

متن پیام وزیر میراث و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«به نام خداوند زیبایی‌ها

آثار خلاقانه دیرینه، متنوع و پردامنه نمایش، در آغاز شکل‌گیری تمدن و زیست اجتماعی انسان و از هنگامی که آموخت به جای بهره‌گیری از ابزار بیرونی، از طریق کلمات و واژگان، مناسبات و شرایط حاکم بر زندگی فردی و جمعی خود را به دیگران بنمایاند، همزاد سیر اندیشه و بیانگر ذهن و جان جست‌وجوگر بشر بوده است؛ هنری پیوندیافته از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی برای نمایاندن آنچه بوده، آنچه هست و آنچه برای بودن بایسته‌تر است، به‌شمار می‌رود.

این پیکار پیوسته آدمی در میانه روشنایی و تاریکی، همواره انتخاب میان رستگاری یا بدفرجامی او را رقم زده است و خواهد زد؛ به‌سان آنچه میان «اصحاب النار» و «اصحاب الجنّه»، همیشه در حال وقوع و جریان است. و هم از این روست که زیست حقیقی و هستی‌شناختی این آثار خلاقانه، هزاران سال است که ادامه یافته و دستاوردهای صنعتی و فناوری‌های مدرن دنیای امروز نیز نتوانسته در ماهیت و کارکرد آن، مانعی باشد و بنیان‌های هستی‌شناسانه آن را دگرگون کند.

در ایران اسلامی نیز، به پشتوانه پیشینه‌ای درخشان در عرصه تمدن‌سازی، گونه‌های مختلف نمایشی، همواره جوهره زیستی سازنده، والا و پویایی داشته‌اند. در سده معاصر هم، مردمان این مرز و بوم، پس از طی تکوینی تحول اساسی تاریخی خود، بیش‌ازپیش به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان این آثار خلاقانه، به دیده تحسین می‌نگرند.

در این راستا فرازها و فرودهای حوادث چهار دهه گذشته از وقوع شگفتی‌ساز تحول سیاسی، نه تنها در پویایی این آثار خلاقانه خللی وارد نکرده، بلکه بر سرعت پیشرفت آن افزوده است.

از این نگاه و نگرش، «چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر» می‌تواند و بایسته است که گستره معنایی و رسالتی شایسته را در واژه‌واژه متون و لحظه‌لحظه اجرای آثار و عرضه محتواهای گونه‌های مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان میراث و آثار خلاقانه ایران اسلامی، در داخل کشور و خارج از مرزهای این سرزمین سربلند، ارایه دهد.

بی‌گمان چهل و دومین نوبت از تحقق برگزاری این رخداد جهانی، می‌تواند نمایشی از ارتقای کیفی آثار ایرانی راه‌یافته به مرحله نهایی و مطلوبیت محتوایی و اجرایی آثار مهمانان خارجی باشد.

با اعتماد به حصول این چشم‌انداز، توفیق تمامی تلاشگران و حاضران در صحن و صحنه‌های این رویداد بزرگ را از درگاه منیع الهی خواستارم و به تداوم سیر تکاملی امور هدایتی و اجرایی این جشنواره نشاط‌بخش و پیشرو امیدوارم.»


چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر می‌تواند گستره معنایی و رسالتی شایسته را در واژه‌واژه متون و لحظه‌لحظه اجرای آثار و عرضه محتواهای گونه‌های مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان میراث و آثار خلاقانه ایران اسلامی، در داخل کشور و خارج از مرزهای این سرزمین سربلند، ارایه دهد. بیگمان این نوبت از تحقق برگزاری این رخداد جهانی، می‌تواند نمایشی از ارتقای کیفی آثار ایرانی راه‌یافته به مرحله نهایی و مطلوبیت محتوایی و اجرایی آثار مهمانان خارجی باشد. به تداوم سیر تکاملی امور هدایتی و اجرایی این جشنواره نشاط‌بخش و پیشرو امیدوارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *