باید صحنه نمایش خیابانی دارای اتاق فکر باشد / نباید انتظار تغییر داشته باشیم!
0 نظر
بیست و هشتمین جشنواره صحنه نمایش منطقهای کشور در استانهای فارس، خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی برگزار شد. بخشهای مختلفی از جشنواره شامل نمایشهای خیابانی و رقابتی بود. برگزاری این جشنوارهها از نظر تمرین قابلیت استانها در ایجاد فضایی جهت پذیرایی گسترده از هنرمندان دیگر استانها بهعنوان میزبان و آمادگی برای تقبل کارهای بزرگتر در آینده، ایجاد و تجهیز سالنهای نمایشی و ترغیب هنرمندان برای فعالیتهای بیشتر مواردی است که برای منطقه میزبان اهمیت دارد. رقابت برای حضور در این جشنوارهها، حکم کاتالیزوری را دارند برای راهیابی آثار برگزیده و شاخصتر نمایشی به جشنواره بینالمللی صحنه نمایش فجر که منظر صحنه نمایش ملی ماست و در این آوردگاه بینالمللی، آثار تولیدی هنرمندان کشور خود را با آثار دیگر کشورها قیاس خواهند کرد. اضافهشدن بخش صحنه نمایش خیابانی به جشنواره صحنه نمایش منطقهای بارقه امیدی برای جدی گرفتن این نوع صحنه نمایش ارزشمند مردمی است و میتواند موجب تبادل تجارب و تعالی در این آثار خلاقانه میراثساز شود. البته برای تحقق این هدف، نیاز به توجه خردمندانه و جدی به نمایش خیابانی، تامل و تدبر در ارتباط با آن، اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز و اقداماتی مانند برگزاری کلاسهای آموزشی و همکاری با رسانهها، سازمانها و نهادهای فرهنگی و تربیتی دارد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، بیست و هشتمین جشنواره صحنه نمایش منطقهای کشور در استانهای فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران) و سمنان (راه ابریشم) ، آذربایجان شرقی (سهند) برگزار شد و امروز ۲۰ دی در تبریز به پایان میرسد.
مسلم قاسمی، هنرمند پیشکسوت که داوری بخش نمایشهای خیابانی جشنواره صحنه نمایش منطقهای راه ابریشم (سمنان) را عهدهدار بود، با اشاره به اینکه برگزاری جشنوارههای منطقهای از چند نظر میتواند برای استان میزبان دارای اهمیت باشد، گفت: تمرین قابلیت استانها در ایجاد فضایی جهت پذیرایی گسترده از هنرمندان دیگر استانها بهعنوان میزبان و آمادگی برای تقبل کارهای بزرگتر در آینده، ایجاد و تجهیز سالنهای نمایشی و ترغیب هنرمندان برای فعالیتهای بیشتر مواردی است که برای منطقه میزبان اهمیت دارد.
وی درباره بخش رقابتی جشنواره صحنه نمایش منطقهای اظهار کرد: رقابت برای حضور در این جشنوارهها، حکم کاتالیزوری را دارند برای راهیابی آثار برگزیده و شاخصتر نمایشی به جشنواره بینالمللی صحنه نمایش فجر که منظر صحنه نمایش ملی ماست و در این آوردگاه بینالمللی، آثار تولیدی هنرمندان کشور خود را با آثار دیگر کشورها قیاس خواهند کرد. مسلما برای گذرکردن از این مراحل به خلاقیتها و دانشی احتیاج است که هنرمندان خلاق شهرستانی را آماده برای حضور در این عرصه خواهد کرد.
قاسمی درباره گردهم آمدن تعداد زیادی هنرمند با میراثهای متفاوت کنار یکدیگر، گفت: اصولا اندیشه و تفکر این حضور و آشنایی این هنرمندان با آداب و رسوم، منش و داشتههای ویژه هر میراث و قومی به تابلویی زیبا و پر نقش و نگار بدل خواهد شد. شما مهمان استانی هستید که بدون هیچ چشمداشت و منفعتی در این رقابتها، از همه، بهگونهای یکسان پذیرایی و همه را در زیر یک چتر همدلی و دوستی جمع میکند. متاسفانه، امکان برای دیدن همه اجراها فراهم نشده بود و گروهها ملزم بودند که با فاصله کوتاهی به جشنواره بیایند و پس از اجرا به شهر خود بازگردند و نبودن فرصت کافی برای دیدن کارهای یکدیگر، این مجال میمون را تا حدی از آنها گرفت که امیدواریم در آینده این گروهها بتوانند تا آخر جشنواره با یکدیگر باشند و از توفیق دیدن دستاوردهای یکدیگر برخوردار شوند.
داور بخش خیابانی جشنواره منطقهای، اضافهشدن بخش صحنه نمایش خیابانی به جشنواره صحنه نمایش منطقهای را بارقه امیدی برای جدی گرفتن این نوع صحنه نمایش ارزشمند مردمی دانست و یادآور شد: این اتفاق زمینهساز پایهریزی علمی و عملی مبانی صحنه نمایش خیابانی و استفادهای مناسب از این نیروی عظیم جوان و بالفعل در خدمت بیشتر این آثار خلاقانه میراثساز و مستمر و جاری در جامعه است و همچنین این رویداد موجب تبادل تجارب مفید این هنرمندان با یکدیگر میشود که خلق موضوعاتی مهم، نو، بدیع و مورد لزوم و پایان دادن به دور تسلسلی از برخی موضوعات ساده، با اجراهایی حرفهای در چارچوب صحنه نمایش خیابانی و تشریک مساعی آنها با یکدیگر و ایجاد فضایی درخور نابترین تماشاگر رهگذر خیابانی را به دنبال دارد.
وی افزود: من از بدو شروع کار دفتر صحنه نمایش خیابانی بهعنوان کسی که در گروه نوجوانان کانون پرورش، فکری کودکان و نوجوانان طی سالهای ۵۲ تا ۵۶ صدها اجرای نمایشی سیار و خیابانی و میدانی در شهرها، روستاها و مکانهای فرهنگی و بیمارستانها و … داشته و تا حدودی با میراث این نوع صحنه نمایش آشنایی دارم، از همان ابتدا تاکیدم بر پایهریزی تئاتری علمی و عملی پویا و برخوردار از آموزشهای لازم در چارچوبهای جهانی بوده است.
این هنرمند صحنه نمایش بیان کرد: خوشبختانه همچنان رگههای بسیار زیبا و پرمفهومی در صحنه نمایش خیابانی برخی استانها مشاهده میشود که ما را به تعالی این آثار خلاقانه مردمی امیدوار میسازد، اما نبود پژوهشهای آموزشی کارگاهی، علمی و تجربی و تکرار شدن برخی اجراها که صرفاً نمایشی، مناسبتی و بهنوعی روایی هستند، بهعنوان صحنه نمایش خیابانی جای تامل و تدبر است. درهرحال، حضور اینگونه جشنوارهها، گفتوگوها و تبادل نظرها، نقد و بررسیها، توسط استادان و کارشناسان و منتقدان میتواند از نکات مثبت پیرامون این رویدادها باشد.
قاسمی تصریح کرد: بدون توجه خردمندانه و متفکرانه و جدی به نمایش خیابانی، نباید توقع تحولی چشمگیر در این گونه نمایشی داشت. لازم است اتاق فکری متشکل از کارشناسان آگاه و مسلط به دانش روز تشکیل شود که بتواند ضمن برگزاری کلاسهای آموزشی، تمام گروههای نمایشی را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد و با تمامی جشنوارههای تئاتری خیابانی بهعنوان دفتر مرکزی، ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند.
وی با اشاره به امکان ایجاد چرخه مالی در عرصه صحنه نمایش خیابانی، تاکید کرد: اگر اتاق فکر شکل بگیرد، میتواند با برگزاری جلسات مستمر با ارتباطات سازمانی سازمانها و نهادهای فرهنگی و تربیتی و کارخانجات و صنایع بزرگ، آنها را نسبت به حمایت مالی از صحنه نمایش خیابانی بهعنوان هنری مردمی، مفرح و هشداردهنده، توجیه کند؛ بهطور کلی یک اتاق فکر آگاه با مدیریتی موثر که بیشترین دغدغه و فکرش تعالی این آثار خلاقانه باشد، میتواند اقدامات بسیاری از ایندست را انجام دهد.
بیست و هشتمین جشنواره صحنه نمایش منطقهای کشور در استانهای فارس، خراسان رضوی، سمنان و آذربایجان شرقی برگزار شد و امروز ۲۰ دی در تبریز به پایان میرسد. برگزاری جشنوارههای منطقهای مهم است و تمرین قابلیت استانها در ایجاد فضایی جهت پذیرایی گسترده از هنرمندان دیگر استانها، ایجاد و تجهیز سالنهای نمایشی و ترغیب هنرمندان برای فعالیتهای بیشتر مواردی است که برای منطقه میزبان اهمیت دارد. رقابت برای حضور در این جشنوارهها حکم کاتالیزوری را دارد و هنرمندان باید با خلاقیتها و دانشی که در اختیار دارند، تلاش کنند. گردهم آمدن تعداد زیادی هنرمند با میراثهای متفاوت به تبلویی زیبا و پر نقش و نگار بدل میشود و این رویداد موجب تبادل تجارب مفید بین هنرمندان میشود. بخش صحنه نمایش خیابانی نیز بارقه امیدی برای جدی گرفتن صحنه نمایش خیابانی است و امکان ایجاد چرخه مالی در این حوزه وجود دارد. برای توسعه صحنه نمایش خیابانی لازم است یک اتاق فکر متشکل از کارشناسان آگاه تشکیل شود و با تمامی جشنوارههای تئاتری خیابانی در ارتباط باشد.