فروش خارجی بیش از ۱۰۲ هزار تن آبزیان در ۹ ماهه سال/ سهم برجسته زینتی‌هاست

بیش از ۱۰۲ هزار تن آبزی در ۹ماهه سال صادر شد/سهم بالای زینتی‌ها


در این متن به آمار فروش خارجی محصولات شیلاتی ایران در ۹ ماه نخست سال جاری پرداخته شده است. طبق این آمار، در این مدت جمعاً ۱۰۲ هزار و ۳۵۲ تن محصولات شیلاتی به ارزش ۲۲۸ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۵۲ دلار صادر شده است. نوع محصولات شیلاتی شامل ماهی زینتی، کپور، قزل‌آلا، حلوا ماهیان و ماهی‌های پهن است. همچنین، فروش خارجی سایر آبزیان نیز از جمله سگ ماهی، مار ماهی، ماهی سی‌باس، شاه ماهی و ساردین، ماهی به شکل فیله، ماهی‌های خشک شده، خرچنگ صخره‌ای و میگو نیز ذکر شده است. در ادامه، به آمار فروش خارجی کنسرو ماهی نیز پرداخته شده است و این آمار اشاره دارد که در ۹ ماهه نخست سال جاری، یکهزار و ۹۸۲ تن کنسرو ماهی، کنسرو بادبان ماهی، سایر فراورده‌های کنسرو ماهی، خاویار و کنسرو بدل خاویار از ایران به بازارهای هدف صادر شده است. تغییرات قیمت تمام شده ساخت و ساز در کشور بر روی فروش خارجی تأثیر گذاشته است و کشورهای رقیب در بازارهای همسایه از جمله عراق و افغانستان به سهم ایران در این بازارها روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران درباره آمار فروش خارجی آبزیان به مهر گفت: فروش خارجی محصولات شیلاتی در ۹ ماه نخست امسال ۱۰۲ هزار و ۳۵۲ تن به ارزش ۲۲۸ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۵۲ دلار بود.

وی درباره نوع آبزیان افزود: از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماهی زینتی ۳۲۸ تن، کپور ۱۴ هزار و ۳۶ تن، قزل‌آلا ۱۰ هزار و ۷۶۵ تن، حلوا ماهیان ۳۴۹ تن و ماهی‌های پهن ۵ هزار و ۶۷۲ تن صادر شده است.

وی درباره فروش خارجی سایر آبزیان نیز گفت: سگ ماهی ۲۳ هزار و ۴۴۹ تن، مار ماهی ۹۹۴ تن، ماهی سی‌باس ۲۲ تن، شاه ماهی و ساردین ۱۱ هزار و ۵۰۵ تن، ماهی به شکل فیله ۹ تن، ماهی‌های خشک شده ۳۳۵ تن، خرچنگ صخره‌ای ۱.۲ تن و میگو ۲۳ هزار و ۲۸۸ تن تا پایان آذر صادر شده است.

لطیفی درباره آمار فروش خارجی تون‌ماهیان اضافه کرد: تون‌ماهیان ۵ هزار و ۳۶۸ تن، شبه تون‌ماهیان یک هزار و ۹۳۲ تن و جگر و تخم ماهی ۵۷ تن در ۹ ماهه نخست سال به کشورهای مختلف صادر شد.

آمار فروش خارجی کنسرو ماهی

افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز در کشور سبب شده تا کشورهای رقیب سهم ایران را در بازارهای همسایه از جمله عراق و افغانستان از آن خود کنند. لبنیات، انواع کنسرو و… هم در بازار داخل و هم فروش خارجی با ریزش تقاضا رو به رو شده‌اند.

به گفته سخنگوی کمیسیون توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران در ۹ ماهه نخست سال، یکهزار و ۹۸۲ تن کنسرو ماهی تن، کنسرو بادبان ماهی ۴۹۵ تن، سایر فراورده‌های کنسرو ماهی ۲۹۱ تن، خاویار ۳ هزار و ۵۷۲ کیلو گرم و کنسرو بدل خاویار (تخم سایر ماهی‌ها) ۸۰۰ کیلو گرم از ایران به بازارهای هدف صادر شد.


فروش خارجی محصولات شیلاتی در ۹ ماه نخست امسال ۱۰۲۳۵۲ تن به ارزش ۲۲۸ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۵۲ دلار بود. نوع آبزیان شامل ماهی زینتی ۳۲۸ تن، کپور ۱۴ هزار و ۳۶ تن، قزل‌آلا ۱۰ هزار و ۷۶۵ تن، حلوا ماهیان ۳۴۹ تن و ماهی‌های پهن ۵ هزار و ۶۷۲ تن بوده است. همچنین، فروش خارجی سایر آبزیان شامل سگ ماهی ۲۳ هزار و ۴۴۹ تن، مار ماهی ۹۹۴ تن، ماهی سی‌باس ۲۲ تن، شاه ماهی و ساردین ۱۱ هزار و ۵۰۵ تن، ماهی به شکل فیله ۹ تن، ماهی‌های خشک شده ۳۳۵ تن، خرچنگ صخره‌ای ۱.۲ تن و میگو ۲۳ هزار و ۲۸۸ تن بوده است. همچنین، تون‌ماهیان ۵ هزار و ۳۶۸ تن، شبه تون‌ماهیان یک هزار و ۹۳۲ تن و جگر و تخم ماهی ۵۷ تن نیز به کشورهای مختلف صادر شده است. افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز در کشور سبب شده تا کشورهای رقیب سهم ایران را در بازارهای همسایه از جمله عراق و افغانستان از آن خود کنند. فروش خارجی کنسرو ماهی در ۹ ماهه نخست سال شامل یکهزار و ۹۸۲ تن کنسرو ماهی، کنسرو بادبان ماهی ۴۹۵ تن، سایر فراورده‌های کنسرو ماهی ۲۹۱ تن، خاویار ۳ هزار و ۵۷۲ کیلو گرم و کنسرو بدل خاویار (تخم سایر ماهی‌ها) ۸۰۰ کیلو گرم از ایران به بازارهای هدف صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *