دادن اهمیت به دوره طلایی خلق اثر/ روایت خیالی کشف استعداد دو نوجوان
0 نظر
در این متن، امرالله احمدجو، نویسنده و کارگردان هنر هفتم و تلویزیون، درباره برگزاری المپیاد اثر سینماییسازی نوجوانان و تأثیر آن در سینمای ایران صحبت میکند. او به اهمیت استعدادیابی، آموزش اثر سینماییسازی و فراهم کردن امکانات آموزشی و ساخت و ساز اثر سینمایی برای نوجوانان اشاره میکند و تأکید میکند که این المپیاد باعث برطرف شدن نقصهایی در سینمای ایران است. احمدجو همچنین به تغییراتی در زمینه آشنایی و فعالیت نوجوانان در هنر هفتم اشاره میکند و میگوید که امکان ساخت اثر سینمایی با استفاده از تکنولوژیهای موجود امروزی برای جوانان به مراتب آسانتر شده است. او بیان میکند که شور جوانی موتور پیشران سنین نوجوانی و جوانی است و این دوره، زمان طلایی برای خلق اثر درخور است. در پایان، احمدجو از تجربه خود در دفتر فناوری طراحی و نقشهکشی ساختمان و دیدن اثر سینماییها و صحبتهایی که در آنجا میشنید، بازگو میکند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان هنر هفتم و تلویزیون با اشاره به برگزاری المپیاد اثر سینماییسازی نوجوانان و تأثیر آن در آینده سینمای ایران گفت: جای استعدادیابی، آموزش اثر سینماییسازی و فراهم کردن امکانات آموزشی و حتی ساخت و ساز اثر سینمایی برای نوجوانان به شدت در سینمای ایران خالی بود. خوشبختانه چند سالی است که بهواسطه برگزاری المپیاد اثر سینماییسازی نوجوانان، به این نقص پرداخته شده و دستاندرکاران این رویداد درحال برطرف کردن آن هستند.
وی افزود: استعدادیابی، تشخیص استعداد افراد در حوزههای گوناگون اثر سینماییسازی و چگونگی تشخیص آن حتی برای خود افراد هم بسیار مشکل است و قطعاً فرمول و روشی دارد که اگر برگزارکنندگان المپیاد به آن مسلط باشند، برگزاری این رویداد بسیار مبارک و باعث امیدواری خواهد بود.
احمدجو درباره عوامل و زمینههای آشنایی و فعالیت نوجوانان در هنر هفتم گفت: مقایسه زمان نوجوانی ما با اکنون قیاس معالفارق است و هیچ ارتباط و تشابهی میان این ۲ دوره وجود ندارد؛ چراکه شیوه آشنایی با هنر هفتم و اثر سینماییسازی در زمان ما بسیار مشکل و نیازمند سرمایه مالی بود که هرکسی نداشت. تفاوت ۲ دوره به اندازهای است که اکنون دست هرکسی در ساخت اثر سینمایی باز است و این موضوع تا حد زیادی اثر خود را نشان داده است.
وی با بیان اینکه امروز هرکس که به این حوزه علاقهمند باشد، میتواند با موبایل نیز اثر سینمایی بسازد، ادامه داد: البته به شرط اینکه آن شخص اثر سینماییسازی را بلد باشد و بتواند با موبایل، اثری طراحی کند که کیفیت گوشی با آن سازگار باشد. برای مثال اگر پیشرفتهترین و گرانترین دوربین دنیا را هم دراختیار او بگذارند، بگوید فقط نوع تصویر موبایل با طرح من سازگار است و با کیفیت دوربین گرانقیمت حاصل نمیشود، اصل سرمایه در مشت اوست و نیازی به کمک دیگران برای تامین مالی ندارد.
کارگردان سریال «روزی روزگاری» با تأکید بر اهمیت آغاز فعالیت سینمایی در سنین نوجوانی بیان کرد: جوانان امروز اثر سینماییهای قابل، دیدنی و دلنشینی میسازند و کاملاً حرفهای هستند، درصورتیکه در زمان ما رسیدن به این مرحله به آسانی امکانپذیر نبود. این امکانات، قابلیتهای تلفنهای همراه، شبکه جهانی و مجموعه ابزارهای فنی که اکنون در دسترس است، موجب شده جوانان در دورهای که روح و ذهنشان به شدت فعال، زاینده و بیباک است، به سرعت در اثر سینماییسازی به مرحلهای که باید، برسند.
کارگردان اثر سینمایی سینمایی «شاخههای بید» اضافه کرد: شور جوانی موتور پیشران سنین نوجوانی و جوانی است و این دوره، زمان طلایی برای خلق اثر درخور است و نباید از دست برود. من اولین اثر سینمایی حرفهای خودم را در ۳۴ سالگی ساختم، اما جوان امروز این امکان بالقوه را دارد که در ۱۸ سالگی یک اثر سینمایی تمامعیار حرفهای بسازد و این امر بسیار نویدبخش است.
نویسنده اثر سینمایی سینمایی «دنیای وارونه» با بیان اینکه اتفاقات سالهای پرشور جوانی در تعیین مسیر حرفهایاش موثر بوده، افزود: در دوره سربازی به صورت گزیدهتر اثر سینمایی میدیدم و بعد از آن درباره علاقه خود به هنر هفتم مطمئنتر شدم. آن زمان در دفتر فناوری طراحی و نقشهکشی ساختمان مشغول بهکار شدم که چهار مهندس معماری آنجا همکارم بودند، همه اهل ذوق تا جاییکه در زمان برگزاری جشنواره اثر سینمایی تهران دفتر را تعطیل میکردند تا همه با هم برویم و اثر سینمایی ببینیم. در آنجا وقتی درباره اثر سینماییها صحبت میکردند، گوشم را تیز میکردم و یاد میگرفتم.
نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «تفنگ سرپر» با اشاره به کشف استعداد ۲ نوجوان در طول ساخت یکی از اثر سینماییهای خود بیان کرد: در زمان ساخت یکی از آثارم در منطقه میمه اصفهان ۲ نوجوان برای کارهای خدماتی به گروه پیوستند. در طول کار متوجه شدم تمام کار صحنه و چینش را به تنهایی انجام میدهند و واقعا مستعد هستند؛ به همین دلیل در نیمه دوم کار شخصاً مسئولیت صحنه را بر عهده گرفته و از این ۲ نوجوان حمایت کردم و آنها هم کار را اساسی پیش بردند. یک نفر از آنان هم اکنون در بخش طراحی صحنه نمایش و هنر هفتم به همراه همسر خود مشغول کار است.
هفتمین المپیاد اثر سینماییسازی نوجوانان ایران در ۲ بخش طراحی روایت خیالی و اثر سینماییسازی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و سازماندهی شهری اصفهان از بیستوهشتم دی تا سوم بهمن ماه به میزبانی اصفهان برگزار میشود.
برگزاری المپیاد اثر سینماییسازی نوجوانان در آینده سینمای ایران دارای تأثیر قابل توجهی است. این رویداد باعث برطرف شدن نقص استعدادیابی و امکانات آموزشی و ساخت و ساز اثر سینمایی برای نوجوانان در سینمای ایران میشود. استعدادیابی و تشخیص استعداد افراد در حوزههای اثر سینماییسازی به روشی خاص و مشکل است و اگر برگزارکنندگان المپیاد به این روش مسلط باشند، برگزاری المپیاد موفقیت آمیز خواهد بود. امروزه هرکسی که به هنر هفتم علاقهمند باشد، میتواند با استفاده از موبایل اثر سینمایی بسازد، اما باید بتواند اثری با کیفیت با استفاده از شبکه جهانی و موبایل طراحی کند. جوانان امروز با استفاده از این امکانات به سرعت به سطح حرفهای در اثر سینماییسازی برسند. ساخت اثر سینمایی در سنین نوجوانی به عنوان زمان طلایی برای خلق اثر ورزیده میشود و امکانپذیری ساخت اثر سینماییهای حرفهای در سنی مبکر نیز وجود دارد. حرفهای شدن در زمینه هنر هفتم میتواند تحت تأثیر اتفاقات سالهای پرشور جوانی قرار گیرد و دوره سربازی نیز میتواند در تعیین مسیر حرفهای افراد تأثیرگذار باشد. بنابراین، برگزاری المپیاد اثر سینماییسازی نوجوانان ایران میتواند موجب پیشرفت و توسعه سینمای ایران باشد.